Radeon HD3400 och uppspelning av olika mediaformat

Permalänk
Medlem

Radeon HD3400 och uppspelning av olika mediaformat

Hej!
Nu var det ett tag sen jag hängde med, och därför undrar jag varför jag inte kan spela upp videoklipp så som en trailer-fil från en bluray film. VLC spelar upp 1sekund och sedan stannar allting upp för att spela upp 1 sekund igen några sekunder senare.
Är det grafikkortet som inte pallar trycket eller hur fungerar det egentligen?
Datorn som är en HP Pavilion DV2 med Athlon Neo x2 på 1,6 GHz vilken klarar 720p format men beter sig på samma sätt som jag nämnt ovan vid uppspelning av 1080p.

Någon som kan ge mig en någurlunda detaljerad beskrivning på hur allt hänger ihop och varför det inte går att spela upp, med en teknisk förklaring.

Mvh!

Permalänk
Avstängd

Jag hade samma dator innan. Det är helt enkelt så att den inte orkar att spela upp 1080p, i alla fall inte i något krävande format. Du får nöja dig med 720p eller köpa en ny dator. Anledningen är att grafikkortet är klent men också att processorn är ganska långsam.

Permalänk
Medlem

Har du kryssat i att den ska använda sig utav GPUn?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Både snajk och nikce har helt rätt. men om du använder en mediaspelare som använder hårdvaruavkodning DXVA effektivt så bör det fungera lite bättre.

Jag använder Media Player Classic - Home Cinema som fungerar mycket bra med nästan alla 1080p video på min gamla DELL med Pentium 4 3GHz och med grafikkortet HD4670.

Så jag tycker att du kan testa MPC-HC som använder DXVA utan att du behöver göra några egna inställningar http://mpc-hc.sourceforge.net/

Visa signatur

janee

Permalänk
Antielefant
Skrivet av janee:

Både snajk och nikce har helt rätt. men om du använder en mediaspelare som använder DXVA effektivt så bör det fungera lite bättre.

Jag använder Media Player Classic - Home Cinema som fungerar mycket bra med nästan alla 1080p video på min gamla DELL med Pentium 4 3GHz med grafikkortet HD4670.

Så jag tycker att du kan testa MPC-HC som använder DXVA utan att du behöver göra några egna inställningar http://mpc-hc.sourceforge.net/

HD 4670 är dock ett betydligt kraftigare grafikkort än HD 3400. 3400 är väl till och med om minnet stämmer integrerat.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

HD 4670 är dock ett betydligt kraftigare grafikkort än HD 3400.

Jag vet att HD 4670 är kraftfullare än HD 3400 men båda kan använda DXVA.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Både snajk och nikce har helt rätt. men om du använder en mediaspelare som använder hårdvaruavkodning DXVA effektivt så bör det fungera lite bättre.

Jag använder Media Player Classic - Home Cinema som fungerar mycket bra med nästan alla 1080p video på min gamla DELL med Pentium 4 3GHz och med grafikkortet HD4670.

Så jag tycker att du kan testa MPC-HC som använder DXVA utan att du behöver göra några egna inställningar http://mpc-hc.sourceforge.net/

Skrivet av nikce:

Har du kryssat i att den ska använda sig utav GPUn?

Skrivet av snajk:

Jag hade samma dator innan. Det är helt enkelt så att den inte orkar att spela upp 1080p, i alla fall inte i något krävande format. Du får nöja dig med 720p eller köpa en ny dator. Anledningen är att grafikkortet är klent men också att processorn är ganska långsam.

Tack så mycket grabbar, nu när jag laddat ner MPC-HC så fungerar det klockrent och det flyter på helt underbart!
Jag använde Vlc innan och trodde att det var det som var bäst. Hur vet jag att den använder GPUn? men den använder väl både GPU och CPU eller? hängde inte med riktigt där

Permalänk
Medlem

Om det flyter bra med 1080p video så använder GPUn DXVA, du kan även se detta nere till vänster i MPC-HC när du spelar upp videon.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om det flyter bra med 1080p video så använder GPUn DXVA, du kan även se detta nere till vänster i MPC-HC när du spelar upp videon.

Video: MPEG4 Video (H264) 1920x1080 23.98fps [Video - AVC (H.264), High Profile, Level 4.1, 1920x1080, 23.976 fps (1011,e0,00)]
Audio: DTS 48000Hz 6ch 1509kbps [Audio - English, DTS, 48.0 kHz, 6 chn, 1509.0 kbit/s (1100,fd,00)]
Subtitle [No subtitle]

det här som jag spelar upp nu flyter som en dröm. Ja det står att den använder DXVA i hörnet.

Permalänk
Medlem

Men jag tycker att du skall behålla VLC i datorn eftersom MPC-HC inte är bäst för alla video filer, det finns så otroligt många och konstiga video filer och då kan VLC fungera bra för dessa.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om det flyter bra med 1080p video så använder GPUn DXVA, du kan även se detta nere till vänster i MPC-HC när du spelar upp videon.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Men jag tycker att du skall behålla VLC i datorn eftersom MPC-HC inte är bäst för alla video filer, det finns så otroligt många och konstiga video filer och då kan VLC fungera bra för dessa.

Okej bra att du sa det. Finns det nåt mer man kan göra för att optimera uppspelning av videofiler?
Jag har DX11, och catalyst (amd vision engine) eller vafan den heter 2011.05.23.
I övrigt är jag jävligt nöjd med datorn men jag tänkte på kantutjämning och sånt, är det nåt som man kan justera för att få bättre bild? Mest nyfiken bara.

Jag provade det men det hjälpte inte. Den spelar upp nån sekund för att sedan fastna på en frame.

Permalänk
Medlem

DXVA fungerar inte så bra med VLC. Om du kör windwos 7 så kan du använda XBMC som har stöd för DXVA2 (vilket bara finns i W7 och vista om ja inte minns fel) Det är ett mediacenter som har riktigt trevligt gränssnitt och fungerar med allt man kan tänka sig.

Annars funkar MPC-HC riktigt bra, det är uteslutande enda mediaspelaren jag använder, och har iaf hittils inte försökt spela upp någonting som den inte klarat av. Kör en gammal P4 på 2.2 ghz med grafikkortet 8400GS till PCI (obs inte PCI-E eller AGP) och allt flyter på i MPC-HC.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

DXVA fungerar inte så bra med VLC. Om du kör windwos 7 så kan du använda XBMC som har stöd för DXVA2 (vilket bara finns i W7 och vista om ja inte minns fel) Det är ett mediacenter som har riktigt trevligt gränssnitt och fungerar med allt man kan tänka sig.

Annars funkar MPC-HC riktigt bra, det är uteslutande enda mediaspelaren jag använder, och har iaf hittils inte försökt spela upp någonting som den inte klarat av. Kör en gammal P4 på 2.2 ghz med grafikkortet 8400GS till PCI (obs inte PCI-E eller AGP) och allt flyter på i MPC-HC.

Grymt att den gamla datorn fixar det med ett PCI kort!

Tack för tipset. Jag ska ha XBMC i åtanke om jag stöter på nåt som inte går att spela upp.
Förresten, behöver man uppdatera sina codec? Jag tänkte om det finns nya codecs som är lite mer optimerade. Eller det kanske inte fungerar på det sättet när det gäller codec?

Permalänk

På min bärbara kan den bara spela upp avi och mp4 wmv och mpeg funkar ej med hd3400

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

På min bärbara kan den bara spela upp avi och mp4 wmv och mpeg funkar ej med hd3400

Skickades från m.sweclockers.com

Du kanske ska prova det som grabbarna beskrev då

Permalänk
Medlem

Om du är nöjd med uppspelningen av video filmerna så rekommenderar jag att du inte skall börja pilla med inställningarna i MPC-HC eftersom det finns en stor risk att du kommer gå vilse i alla inställningar, men om du vill ha en ny hobby så är det bara att ändra så mycket som du vill.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om du är nöjd med uppspelningen av video filmerna så rekommenderar jag att du inte skall börja pilla med inställningarna i MPC-HC eftersom det finns en stor risk att du kommer gå vilse i alla inställningar, men om du vill ha en ny hobby så är det bara att ändra så mycket som du vill.

Jo jag såg det. Men när det gäller kantutjämning och sånt, fungerar det i videouppspelning eller är det bara spel som det fungerar på? Om du förstår vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p4zz:

Jo jag såg det. Men när det gäller kantutjämning och sånt, fungerar det i videouppspelning eller är det bara spel som det fungerar på? Om du förstår vad jag menar.

Det finns massa effekter du kan lägga på bilden i MPC-HC, men dessa resulterar oftast i att du får sämre prestanda. Jag föreslår att du låter inställningarna vara som dom är. Om du vill pilla med färgåtergivningen m.m så är det bättre du gör det direkt i grafikkortets inställningar (Catalyst Controlcenter). Jag har pillat extremt mkt med MPC-HC, och det är verkligen lätt att man förstör mer än vad man gör nytta om man inte vet exakt vad varje inställning gör.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag håller med Da´Russian Stallion, det är lätt att något fungerar sämre i MPC-HC om man ändrar något och inte riktigt vet vad man gör.

Om du vill läsa lite om MPC-HC så finns denna lilla guide på 7 sidor http://www.guru3d.com/article/accelerate-x264-1080p-movies-ov...

Och här en guide och lång tråd på Sweclockers som diskuterar DXVA med MPC-HC http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/80...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Men jag tycker att du skall behålla VLC i datorn eftersom MPC-HC inte är bäst för alla video filer, det finns så otroligt många och konstiga video filer och då kan VLC fungera bra för dessa.

Som vadå? Mitt MPC-HC äter allting som jag kommer i dess väg utan några problem överhuvudtaget med CoreAVC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hastigt:

Som vadå? Mitt MPC-HC äter allting som jag kommer i dess väg utan några problem överhuvudtaget med CoreAVC.

Du har alltså installerat CoreAVC codec och valt att använda dom i MPC eller har jag missuppfattat dig?, vilken hårdvara använder du för att spela upp video filerna?.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Du har alltså installerat CoreAVC codec och valt att använda dom i MPC eller har jag missuppfattat dig?, vilken hårdvara använder du för att spela upp video filerna?.

CoreAVC är i princip bara bra om man inte har tillräckligt med CPU-kraft för att köra 720/1080P eller om man inte har grafikkort som stöder DXVA. Enligt min erfarenhet får man sämre bildkvalitet med core avc, MPC-HC's inbyggda decoder är bättre. På en äldre dator kan det dock löna sig att köra CoreAVC, har för mig att ja klarade av att spela 720P på en gammal Athlon XP 2600+ utan DXVA på grund av att core avc drog mkt mindre på cpu:n än andra codecs.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Det finns massa effekter du kan lägga på bilden i MPC-HC, men dessa resulterar oftast i att du får sämre prestanda. Jag föreslår att du låter inställningarna vara som dom är. Om du vill pilla med färgåtergivningen m.m så är det bättre du gör det direkt i grafikkortets inställningar (Catalyst Controlcenter). Jag har pillat extremt mkt med MPC-HC, och det är verkligen lätt att man förstör mer än vad man gör nytta om man inte vet exakt vad varje inställning gör.

Tusen tack. Det har du rätt i det var en jävla massa inställningar som jag aldrig hört talas om.

Skrivet av janee:

Jag håller med Da´Russian Stallion, det är lätt att något fungerar sämre i MPC-HC om man ändrar något och inte riktigt vet vad man gör.

Om du vill läsa lite om MPC-HC så finns denna lilla guide på 7 sidor http://www.guru3d.com/article/accelerate-x264-1080p-movies-ov...

Och här en guide och lång tråd på Sweclockers som diskuterar DXVA med MPC-HC http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/80...

Tack