Räcker mitt 400W till datorn i sign. + GTS 250?

Permalänk
Medlem

Räcker mitt 400W till datorn i sign. + GTS 250?

Tjo

Klickade hem ett MSI GTS 250 Twin Frozr 1G OC precis, men kom på att mitt nätagg på 400W kanske inte räcker att driva det? På MSI står det minimum 450W, men har sökt runt lite och flera kör ett GTS 250 på både 250W och 400W. Samt på http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp får jag fram att hela systemet ska dra 390W.
Är det någon fara, eller ska jag investera i ett nytt agg?

Ifall det behövs ett nytt, skulle det här fungera?
OCZ ModXStream PRO 500W
http://www.inet.se/artikel/6909619/ocz-modxstream-pro-500w

mvh

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse.L:

Tjo

Klickade hem ett MSI GTS 250 Twin Frozr 1G OC precis, men kom på att mitt nätagg på 400W kanske inte räcker att driva det? På MSI står det minimum 450W, men har sökt runt lite och flera kör ett GTS 250 på både 250W och 400W. Samt på http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp får jag fram att hela systemet ska dra 390W.
Är det någon fara, eller ska jag investera i ett nytt agg?

Ifall det behövs ett nytt, skulle det här fungera?
OCZ ModXStream PRO 500W
http://www.inet.se/artikel/6909619/ocz-modxstream-pro-500w

mvh

Fråga MultiMan, här på SweC. Han vet vad du ska ha.

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frelleX:

Fråga MultiMan, här på SweC. Han vet vad du ska ha.

Har skickat ett PM till honom.

Någon som kan svara ja eller nej?

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Vad är det för märke modell? ålder. Ska du köpa nytt kolla på xfx bästa delarna seasconic byggt. Corsair tx hx ax serie är minst lika bra.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse.L:

Har skickat ett PM till honom.

Någon som kan svara ja eller nej?

Jag kan tyvärr ingenting inom just det ämnet, så jag vågar inte uttala mig.
Men lycka till med din uppsättning! : )

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Om det är ditt gammla northg så tycker jag asbsolut du ska byta rena dyngan.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Om det är ditt gammla northg så tycker jag asbsolut du ska byta rena dyngan.

Jepps det är mitt gamla NorthQ. Fast problemet jag hade där var CPUn, men det är kanske dags för ett nytt nätagg ändå?

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Japp northq är budget ta vilket xfx du vill på inet alla håller bästa kvalite

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Japp northq är budget ta vilket xfx du vill på inet alla håller bästa kvalite

Inet har inga av XFX i lager, förutom deras dyra modeller. Tänkte lägga runt 500 kr.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse.L:

Inet har inga av XFX i lager, förutom deras dyra modeller. Tänkte lägga runt 500 kr.

ta ett sånt här då
dom funkar bra
kör dom i 2 andra datorer jag har hemma
http://www.inet.se/artikel/6909618/corsair-cx-500w-v2-80

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

lägg till 200kr och du får ett riktigt bra agg

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem

Svarar här eftersom du inte PMat om vilket nätagg du hade nu, bara den angivna effekten.

NorthQ tillhör de allra sämsta nätaggen och brann exempelvis två gånger när Sweclockers testade. Dags för byte alltså., om du är det minsta rädd om datorn.

CX-serien från Corsair är numera ett extremt lågbudgetbygge där de sparat in på precis allt. Bör undvikas speciellt som XFX har SeaSonic-byggda nätagg med 100% japanska kondensatorer och 5 års garanti för marginellt mer pengar.

Rekommendation i dagsläget: XFX Core, det minsta av dem räcker för dig i dagsläget

Finns inte XFX i lager hade jag valt Antec HCG 400W som också SeaSonic fast lite bättre och lite dyrare än XFX. Budgetvalet i brist på annat Fractal (Integra görs av FSP, Tesla av Acbel Polytech) eller FSP. Men den hundralappen extra som Antec kostar är absolut värt det och du kan ha ett sådant kvalitetsagg i 5-7 år med bibehållna prestanda.

Edit: Ja just det, bäst att tillägga innan någon föreslår: Cooler Master GX och OCZ ***-stream i de prisklasserna är budgetbyggen av tveksam kvalitet, ibland rent av direkt dåliga. Tester har visat brand, avstängningar osv, och de är byggda av lågprisdelar. FSP har kör också budget i många av sina agg men lyckas få sina konstruktioner att fungera bättre, vilket visat sig över många år.

Edit2: Ser nu att Cooler Master gått ifrån Seventeam i GX-serien till förmån från Enhance, vilket borde innebära en förbättring. Har dock inte läst några seriösa tester, så svårt att säga.

Bra sida för intresserade: http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page541.htm

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Svarar här eftersom du inte PMat om vilket nätagg du hade nu, bara den angivna effekten.

NorthQ tillhör de allra sämsta nätaggen och brann exempelvis två gånger när Sweclockers testade. Dags för byte alltså., om du är det minsta rädd om datorn.

CX-serien från Corsair är numera ett extremt lågbudgetbygge där de sparat in på precis allt. Bör undvikas speciellt som XFX har SeaSonic-byggda nätagg med 100% japanska kondensatorer och 5 års garanti för marginellt mer pengar.

Rekommendation i dagsläget: XFX Core, det minsta av dem räcker för dig i dagsläget

Finns inte XFX i lager hade jag valt Antec HCG 400W som också SeaSonic fast lite bättre och lite dyrare än XFX. Budgetvalet i brist på annat Fractal (Integra görs av FSP, Tesla av Acbel Polytech) eller FSP. Men den hundralappen extra som Antec kostar är absolut värt det och du kan ha ett sådant kvalitetsagg i 5-7 år med bibehållna prestanda.

Edit: Ja just det, bäst att tillägga innan någon föreslår: Cooler Master GX och OCZ ***-stream i de prisklasserna är budgetbyggen av tveksam kvalitet, ibland rent av direkt dåliga. Tester har visat brand, avstängningar osv, och de är byggda av lågprisdelar. FSP har kör också budget i många av sina agg men lyckas få sina konstruktioner att fungera bättre, vilket visat sig över många år.

Edit2: Ser nu att Cooler Master gått ifrån Seventeam i GX-serien till förmån från Enhance, vilket borde innebära en förbättring. Har dock inte läst några seriösa tester, så svårt att säga.

Bra sida för intresserade: http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page541.htm

Ops, missade det i mitt PM
Tack för svaret, blev betydligt klokare! Så ett kvalitets agg från tex. Antec eller XFX på 400W räcker då alltså för att driva systemet, trots att Nivida rekommenderar 450w för GTS 250? Men man kanske inte ska stirra sig blind på antal Watt, utan på hur bra komponenter och hur stabilt agget kan leverera strömmen?

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Det blev ett Antec HCG 520W tillslut

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Skrivet av Lasse.L:

Ops, missade det i mitt PM
Tack för svaret, blev betydligt klokare! Så ett kvalitets agg från tex. Antec eller XFX på 400W räcker då alltså för att driva systemet, trots att Nivida rekommenderar 450w för GTS 250? Men man kanske inte ska stirra sig blind på antal Watt, utan på hur bra komponenter och hur stabilt agget kan leverera strömmen?

Grafikkortstillverkarna vet ju inte vilka komponenter i övrigt du har (tio hårddiskar, lysrör etc.) och de vet heller inte vilken kvalitet ditt nätaggregat håller. Vissa tillverkare av nätaggregat anger ju vad nätaggregatet klarar i peak (under några korta sekunder) istället för vad det klarar under kontinuerlig drift. Dessutom finns andra knep för att blåsa upp effektvärdet, som att använda en plattform som ger rätt hög effekt på 3,3V och 5V och hålla ned 12V istället. En modern dator drar väldigt stor del av sin effekt från 12V, så en stark 12V-lina är viktig, men det är dyrare att konstruera en design som ger mycket effekt stabilt på 12V än att använda en äldre konstruktion som ger mindre på 12V och mer på 3,3V och 5V. Man kan även testa nätaggregatet vid lägre temperaturer som 20-25°C istället för vid högre mer rimliga temperaturer. Det är svårt att hålla 20-25°C i ett chassi om omgivningstemperaturen är runt 20°C eftersom alla komponenter i chassit värmer upp luften i det. Den effekt som aggregatet kan ge minskas med ökad temperatur (1-3W per ökad grad ungefär). Kvalitetsaggregat är testade vid högre temperaturer (40-50°C) eller har kompenserat för det genom överdimensionering.

Grafikkortsföretagen vill ju inte få klagomål för att deras rekommendation inte orkar driva grafikkortet i någons burk, så de tar i rejält i överkant med sina rekommendationer.

Visa signatur

~Pelle~