Permalänk
Medlem
Permalänk

http://lenzfire.com/2011/09/amd-radeon-hd-7000-series-graphic...
här finns det på engelska så slipper man få huvudvärk av google translate svenska:)

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Avstängd

Intressant! Dags att börja spara sina slantar

Permalänk
Medlem

Hmm... Hoppas hoppas!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Ser ju finfint ut om det stämmer!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Så om man är på jakt efter ett nytt grafikkort kanske man ska vänta lite tills detta släpps och hoppas på att priserna på de äldre korten sjunker?
Brukar de göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jnihlen:

Så om man är på jakt efter ett nytt grafikkort kanske man ska vänta lite tills detta släpps och hoppas på att priserna på de äldre korten sjunker?
Brukar de göra det?

Sitter man på ett bra kort så varför inte? Men man köper ju inte de gamla korten bara för att de blivit billigare om man bestämmer sig för att vänta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jnihlen:

Så om man är på jakt efter ett nytt grafikkort kanske man ska vänta lite tills detta släpps och hoppas på att priserna på de äldre korten sjunker?
Brukar de göra det?

Njae, korten brukar försvinna från marknaden innan dom hinner gå ner i pris.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiip:

Njae, korten brukar försvinna från marknaden innan dom hinner gå ner i pris.

Men de korten som ligger på typ 1-2tusen kronor idag har väl inte varit så billiga hela tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anzen:

Sitter man på ett bra kort så varför inte? Men man köper ju inte de gamla korten bara för att de blivit billigare om man bestämmer sig för att vänta..

Tänkte att kanske 6990 sjunger i pris eller 6970, det är väl inte så dumt? Beror ju på hur mycket det brukar sjunka såklart och hur lång tid det tar innan det sjunker.
Samtidigt har jag inget akut behov av att köpa.

Enda jag behöver veta är om ni tror priserna kommer sjunka, och isf hur fort?

Permalänk
Skrivet av Jnihlen:

Tänkte att kanske 6990 sjunger i pris eller 6970, det är väl inte så dumt? Beror ju på hur mycket det brukar sjunka såklart och hur lång tid det tar innan det sjunker.
Samtidigt har jag inget akut behov av att köpa.

Enda jag behöver veta är om ni tror priserna kommer sjunka, och isf hur fort?

Ja vi såg ju ett bevis på detta när webhallen hade utförsäljning på 5970 för några veckor sedan så omöjligt är det definitivt inte. Det brukar dock inte höra till vanligheterna att förra generationens kort sjunker mkt i pris bara för att en ny serie lanseras.

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jnihlen:

Tänkte att kanske 6990 sjunger i pris eller 6970, det är väl inte så dumt? Beror ju på hur mycket det brukar sjunka såklart och hur lång tid det tar innan det sjunker.
Samtidigt har jag inget akut behov av att köpa.

Enda jag behöver veta är om ni tror priserna kommer sjunka, och isf hur fort?

Beror ju helt på vad den nya generationen GPUs kommer att kosta, är då 6970 ett bra köp när nya generationen presterar X bättre och bara kostar Y mer.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Så om man tittar på denna bild så kommer alltså de vara i PCI-e 3 vilket innebär att de inte kommer komma förrän nästa år antar jag då med tanke på att det knappt finns något moderkort som stödjer PCI-e 3 och då lär de ju förlora väldigt mycket om de lanserar dem innan det ens gått igenom ordentligt med PCI-e 3 främst på OEM datorer med de lägre korten

Edit:

Hittade även detta "PowerColor has confirmed, about the launch of the next generation AMD HD 7000 series graphics cards. In an interview by the people of DonanimHaber, with Elaine Liao, Director of Sales for the brand, said that the new cards can be expected in the first quarter of 2012, as opposed to earlier rumors, which placed the launch of AMD HD 7000 series Graphic cards in the last section of this year."

Så berättigar ju bara mer om det jag sa.

Jag har för mig att jag läst här på Sweclockers att 7000 serien skulle komma nu i höst/vinter eller har jag helt fel?
Kan varit forumet men även nyheterna.

Men i alla fall så tror jag nog att det då är fel, haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Så om man tittar på denna bild så kommer alltså de vara i PCI-e 3 vilket innebär att de inte kommer komma förrän nästa år antar jag då med tanke på att det knappt finns något moderkort som stödjer PCI-e 3 och då lär de ju förlora väldigt mycket om de lanserar dem innan det ens gått igenom ordentligt med PCI-e 3 främst på OEM datorer med de lägre korten

http://lenzfire.com/wp-content/uploads/2011/08/hd7000actualch...

Jag tror definitivt korten är bakåtkompatibla för de skulle vara jäkligt dumt att döma ut alla som har äldre moderkort, det är många potentiella kunder.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

om detta stämmer kanske det blir amd i nästa burk får se vad nvidia kommer med för motsvarighet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Jag tror definitivt korten är bakåtkompatibla för de skulle vara jäkligt dumt att döma ut alla som har äldre moderkort, det är många potentiella kunder.

Det är ju i och för sig helt sant, hade faktiskt inte en tanke på det, haha

Men skulle det i för sig inte vara helt otroligt idiotiskt att ha ett PCI-e 3 kort i en pci-e 2 dator som är OEM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Det är ju i och för sig helt sant, hade faktiskt inte en tanke på det, haha

Men skulle det i för sig inte vara helt otroligt idiotiskt att ha ett PCI-e 3 kort i en pci-e 2 dator som är OEM?

Idoitiskt? Varför skulle det vara det? Du som användare märker ingen skillnad och moderkort med pci-e3 kommer ungefär samtidigt som grafikorten med ivy bridge.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Det är ju i och för sig helt sant, hade faktiskt inte en tanke på det, haha

Men skulle det i för sig inte vara helt otroligt idiotiskt att ha ett PCI-e 3 kort i en pci-e 2 dator som är OEM?

Fast OEMs skriver inte det, de skriver enbart PCI-E 3.0 med stora klisterlappar om en av komponenterna städjer det. De bryr sig inte om slutkonsumenten och vill alla att tro att högre bandbredd på gränssnittet alltid är snabbare oavsett om det utnyttjas eller inte precis på samma sätt som de skriver SATA 600 även om enbart två portar är så snabba eller USB 3.0 oavsett portantal osv.

Då inte ens GTX580 maxar en PCI-E 2.0 med full bandbredd så kommer inte nästa mid-end heller göra det, det kommer vara bakåtkompatibelt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Fast OEMs skriver inte det, de skriver enbart PCI-E 3.0 med stora klisterlappar om en av komponenterna städjer det. De bryr sig inte om slutkonsumenten och vill alla att tro att högre bandbredd på gränssnittet alltid är snabbare oavsett om det utnyttjas eller inte precis på samma sätt som de skriver SATA 600 även om enbart två portar är så snabba eller USB 3.0 oavsett portantal osv.

Då inte ens GTX580 maxar en PCI-E 2.0 med full bandbredd så kommer inte nästa mid-end heller göra det, det kommer vara bakåtkompatibelt.

Skrivet av Anders127:

Idoitiskt? Varför skulle det vara det? Du som användare märker ingen skillnad och moderkort med pci-e3 kommer ungefär samtidigt som grafikorten med ivy bridge.

True that på er båda. Är sjukt trött så ska inte ens försöka, haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jnihlen:

Men de korten som ligger på typ 1-2tusen kronor idag har väl inte varit så billiga hela tiden?

Menar att när en ny serie(7000) släpps försvinner den gamla serien(6000) kvickt.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem

Hmm kan dröja en stund då prestanda korten inte alltid är först ut.

http://www.nordichardware.se/nyheter/71-grafik/44175-amd-hd-7...

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

8000mhz minne på 7970? det är helt galet?

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem

Om nu specen stämmer någorlunda väl, hur stor skillnad blir det mot mitt nuvarande 4870x2 i %?
Har dragit mig för att uppgradera grafikkortet då jag inte tycker att prestandavinsten motiverat kostnaden.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Det är ju i och för sig helt sant, hade faktiskt inte en tanke på det, haha

Men skulle det i för sig inte vara helt otroligt idiotiskt att ha ett PCI-e 3 kort i en pci-e 2 dator som är OEM?

Nej, inte alls idiotiskt. Det är bara i extremscenarion pci-e 3 kommer att göra skillnad, det var samma sak när pci-e 2 kom. Körde man det värsta pci-e 2 grafikkortet som fanns då på ett pci-e 1 moderkort blev det bara någon procent långsammare om ens det. Och självklart blir det bakåtkompatibelt.

Pci-e 3 moderkort har förresten redan börjat säljas, fastän det är ett bra tag kvar tills grafikkorten kommer.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||