ett kort pipljud kommer från datorn och sen stänger den av sig. hjälp!

Permalänk

ett kort pipljud kommer från datorn och sen stänger den av sig. hjälp!

min setup:

grafikkortet: Gigabyte Radeon HD6950 1024MB OC Windforce
modekortet : ASRock P67 Pro3 REV B3
ramminne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE
nätagg: Fractal Design Tesla 650W 80+
processor : Intel Core i5 2500K 3,3GHz

jag satt o lirade dead island igår och efter någon timmas spelning hörde jag ett litet pip ljud ifrån datorn men vet inte riktigt vart det kom ifrån, sen gick skärmen i vänteläge o datorn stängdes av efter några sekunder :S fattar inte vad som är felet . någon som har varit med om samma problem eller vet någon bra lösning ?

är helt ny inom data området så kan inte så mycket om allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dundersmurf:

min setup:

grafikkortet: Gigabyte Radeon HD6950 1024MB OC Windforce
modekortet : ASRock P67 Pro3 REV B3
ramminne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE
nätagg: Fractal Design Tesla 650W 80+
processor : Intel Core i5 2500K 3,3GHz

jag satt o lirade dead island igår och efter någon timmas spelning hörde jag ett litet pip ljud ifrån datorn men vet inte riktigt vart det kom ifrån, sen gick skärmen i vänteläge o datorn stängdes av efter några sekunder :S fattar inte vad som är felet . någon som har varit med om samma problem eller vet någon bra lösning ?

är helt ny inom data området så kan inte så mycket om allt.

blir kanske lite varm eller? kollat temps när du spelar?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Låter som överhettning.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Låter som överhettning.

Låter som ett övernitiskt överhettningsskydd på moderkortet.
Jag är inte bekant med moderkort från Asrock, men det kanske finns någon inställning för justera toleransen för höga temperaturer i BIOS?

Uppenbarligen stängs datorn ner innan man sett någon annan påverkan av höga temperaturer så det borde finnas lite marginaler att ta av.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk

nej hittade inget i bios.. och när jag lirar bfbc2 funkar det men inte när jag lirar dirt 3 o dead island :S då lägger datan av..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dundersmurf:

nej hittade inget i bios.. och när jag lirar bfbc2 funkar det men inte när jag lirar dirt 3 o dead island :S då lägger datan av..

Jag kan ha fel, men Dirt 3 och Dead island utnyttjar dx 11 men bfbc2 är väl ett dx 9 spel?
Om det är något fel på några kretsar på grafikortet så kanske det är något som är specifikt för direct x11.

Å andra sidan skulle ett sådant fel märkas direkt och inte efter någon timmas spelande. Pröva med att ventilera lådan, tex genom att öppna upp en sida och se om felet inträffar trots det, gör det inte det så ska det räcka att skaffa en extra lådfläkt.

Om du har manualen för moderkortet så borde det stå vad pipandet betyder.
Men det låter som om något sorts säkerhetsystem slår till för att skydda datorn då allt släcks ner. Normalt så fryser allt om det är drivrutiner och dålig kod som spökar eller att en klassisk bluescreen fyller skärmen.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk

a4magkar tack för ditt svar, jag tror det vara problemet. för har fixat direct x11 o jag kunde lira dead island utan problem. men ska prova spela en längre tid o kolla om det funkar som det ska. !