Permalänk
Medlem

CPU over temp error...

Hejsan sweclockers, första gången jag postar här och är osäker på om jag har lagt min post i rätt mapp men jag tänker göra det endå.

Min dator, speccs:
Asus MAXIMUS III GENE
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
1 Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3
Intel Core i5 650, 3.20GHz
XFX Radeon HD5750 1GB XXX
Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0
Antec Three Hundred
Corsair TX 650W 80+
Optiarc AD-7240S DVD±RW Svart SATA,

När Bios startar så står det CPU over temp error, och den frågar om jag vill fortsätta endå. Om jag gör detta så går datorn igång men crashar efter ett tag då CPU´n blir för varm.

Jag kollade runt lite och hittade andra med liknande problem och då rekommenderade de flesta att göra rent CPU fläkten och kylflänsarna ordentligt. Och jag gjorde det men det gjorde ingen skillnad. Har läst om att man också kan byta kylpasta för att få ner värmen men jag vet inte vad jag ska göra.

Tar gärna emot all hjälp och info om mitt problem.

Permalänk
Medlem

Sitter CPU-kylaren fast ordentligt? Snurrar fläkten på kylaren när datorn är påslagen?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

dra och känn att cpu kylaren verkligen sitter fast, de brukar sitta väldigt dåligt.

Permalänk
Medlem

Har väldigt dumma fästen... Det är i princip omöjligt att få alla 4 att sitta fast ordentligt, Men jag ska försöka sätta fast den ordentligt. Tror inte den sitter fullt fast.

Uppdaterar inom kort!

Permalänk
Medlem

Är datorn ett nybygge? Dvs har du haft detta problemet hela tiden?
(eller är det en äldre dator som plötsligt börjat krångla?)

Låter absolut som om kylaren inte sitter ordentligt. Följ instruktionerna och se till att pressa ner alla fyra plupparna hela vägen ner!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Nu har jag pillat med fläkten och kollat så att det sitter ordentligt. Den startade första gången och fungerade som vanligt. Sen startade jag om den, då hade den samma problem som förut igen...

Tack ändå för hjälpen

Permalänk
Medlem

Har haft den lite mer än ett år nu. Den har inte haft det här problemet förut.

Permalänk
Hjälpsam

Kylflänsen sitter inte som den skall, har varit med om att pushpins har torkat ut och släppt så att det inte går att montera.

Om du hinner komma in i BIOS så bör du kunna se om det är CPU som ränner i väg i temp eller något annat under hardware monitor.

Om det är CPU, så plocka av kylaren, gör rent ordentligt, kontrollera att alla pushpins är som de skall, ett riskorn ny kylpasta i mitten och kläm dit den igen.

När du trycker pushpins, börja med motstående, tex. över höger och nedre vänster sämtidigt, och sedan de andra två. Det är omöjligt att få det bra om man tex börjar med först de vänstara och sedan de högra.

Om det inte löser sig, byt kylaren mot en ny som har någon form av backplate lösning så du kan skruva fast kylaren istället för pushpins.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Ska testa det. Har ingen kylpasta hemma så det får jag nog lov att fixa.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Jag gjorde som du sa Fluf förutom att lägga dit kylpasta eftersom jag inte har tillgång till någon och nu är error meddelandet borta.
Jag laddade ner ett program som heter Core Temp för att kolla temperaturen i kärnorna och dom står på:

Tj Max : 110*C
Core0#: 109* C - 21%
Core1#: 107* C - 13%

Borde jag fixa ny kylpasta och hoppas att de löser problemet eller borde jag kolla på att köpa en ny kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av caesar92:

Jag gjorde som du sa Fluf förutom att lägga dit kylpasta eftersom jag inte har tillgång till någon och nu är error meddelandet borta.
Jag laddade ner ett program som heter Core Temp för att kolla temperaturen i kärnorna och dom står på:

Tj Max : 110*C
Core0#: 109* C - 21%
Core1#: 107* C - 13%

Borde jag fixa ny kylpasta och hoppas att de löser problemet eller borde jag kolla på att köpa en ny kylare?

Your CPU, goddamnit! Hot hot hot hot hot hot hot

Permalänk
Medlem
Skrivet av caesar92:

Jag gjorde som du sa Fluf förutom att lägga dit kylpasta eftersom jag inte har tillgång till någon och nu är error meddelandet borta.
Jag laddade ner ett program som heter Core Temp för att kolla temperaturen i kärnorna och dom står på:

Tj Max : 110*C
Core0#: 109* C - 21%
Core1#: 107* C - 13%

Borde jag fixa ny kylpasta och hoppas att de löser problemet eller borde jag kolla på att köpa en ny kylare?

Utan pasta kan du räkna med att datorn inte kommer klara sig länge.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Tog du bort kylaren, gjorde rent den, och satte dit den igen utan kylpasta?? eller tog du bort den och satte dit den med samma kylpasta?

... i vilket fall: din CPU går äckligt varm, och du borde inte använda den överhuvudtaget förrän du löst problemet!
Fixa kylpasta och kläm dit gamla kylaren ordentligt, eller skaffa ny, bättre kylare. (en utan pushpins)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Åkte och köpte ny pasta och gjorde om prosessen då med ny pasta. Innan använde jag pastan som kom med fläkten när jag köpte den (aldrig bytt).

Men nu verkar det fungera bättre. Har fått ner temperaturen till:

Core#0: 55*C 6%
Core#1: 56* C 8%

Är mitt problem löst nu? ;D
Och tack så jätte mycket för all hjälp! Ni har varit grymt hjälpsamma!

Permalänk
Medlem

Bättre, men om den är 56 grader i coretemp på skrivbordet när du inte gör något speciellt, så är den ändå lite obehagligt hög kan man tycka... Den lär ju inte bli svalare under belastning. Men det kanske duger om du inte är så kinkig!

Har du provat belasta den med något och kollat tempsen samt lyssnat på burken om fläkten varvar upp?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.