Tappar singal och kortet varvar upp

Permalänk
Medlem

Tappar singal och kortet varvar upp

Har tagit upp detta tidigare men då löstes mitt problem efter jag RMA mitt kort, dock utan fel på kortet så fick tillbaka gamla, så vi kan redan nu utesluta att kortet e pajj.

Mitt problem som uppstår är att hur som helst, när som helst kan datorn tappa sin signal till skärmen. Skärmen blir svart men jag kan fortfarande höra antingen spel, film eller musiken i bakgrunden när signalen har tappas. Även när signalen tappas så varvar grafikkortets fläkt upp till 100% och jag måste starta om datorn med reset för hand.

Slänger jag in mina gamla grafikkort så fungerar det utan problem, de körs dessutom i CF och nu körs det med singlekort.

Vore tacksam för hjälp, då varken INET eller jag kan komma fram till vad problemet är. Har nyligen installerat om datorn med förhoppningarna att det kunde vara gammal skit som spökade, men så var inte fallet.

Har kört memtest i ca 4 timmar innan datorn krashade utan problem på minnesmodulerna.

Min nyvarande setup ser ni i min sign, men skriver endå.

mobo: asus p6t SE
cpu: i7 930
minne: 18gb dominator 1600mhz
gpu: xfx hd 6950 2 gb orginalskick (alltså inte omgjort till 6970)
hdd: systemdisk, vertex 2 ssd 120gb

Nätagg: newton r2 650W (som jag tror e för klent eller har sett bättre dagar)

Tacksam för hjälp då detta börjar bli sjukt irriterande.

EDIT: kan tillägga att temperaturer både på GPU och CPU är normala, CPU stiger aldrig över 65c, kyls med h70. GPU blir iof varmt men inte extremt varmt, svårt att se i loggar då jag manuellt måste resetta datorn.

Fel rubrik, lockar inte läsarna!
Visa signatur

Mobo, Prime Z390-A - CPU, I7 9700K @ Stock (so far), Be Quiet Dark rock 4 - MINNE, 16gb Vengance RGB 3200Mhz - GPU, RTX 2070 Gaming OC - HDD, 2 x Samsung EVO 860 (500gb)

Permalänk
Medlem

Ingen som vart med eller ens läst om detta?

Visa signatur

Mobo, Prime Z390-A - CPU, I7 9700K @ Stock (so far), Be Quiet Dark rock 4 - MINNE, 16gb Vengance RGB 3200Mhz - GPU, RTX 2070 Gaming OC - HDD, 2 x Samsung EVO 860 (500gb)

Permalänk
Medlem

Då ingen verkar vara intresserad av att hjälpa mig, så har jag precis blivit 1500 fattigare då jag tror det är nätagget som strular. Så inom kort får jag mitt AX850

Visa signatur

Mobo, Prime Z390-A - CPU, I7 9700K @ Stock (so far), Be Quiet Dark rock 4 - MINNE, 16gb Vengance RGB 3200Mhz - GPU, RTX 2070 Gaming OC - HDD, 2 x Samsung EVO 860 (500gb)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelroom:

Då ingen verkar vara intresserad av att hjälpa mig, så har jag precis blivit 1500 fattigare då jag tror det är nätagget som strular. Så inom kort får jag mitt AX850

Jag ser att du har problem att kolla temp då skärmen dör: Om du vill göra det ändå så kan du ha ett påfrestande demo på samtidigt som du följer tempen. Efter ett tag av max load bör tempen plana ut och du kan få ett värde att jämföra med vad som är "normalt" för ditt grafikkort.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag ser att du har problem att kolla temp då skärmen dör: Om du vill göra det ändå så kan du ha ett påfrestande demo på samtidigt som du följer tempen. Efter ett tag av max load bör tempen plana ut och du kan få ett värde att jämföra med vad som är "normalt" för ditt grafikkort.

Temperaturer är normala, både vid spel (BC2, crysis och dead island) furmark och andra benchmarks så håller sig temperaturerna under 70c så tror inte det är problemet, för det kan sporadiskt dö vid filmtittande och vanligt surfande, även vid IDLE så kan datorn dö..

Testade att underklocka grafikkortet, och då försvann problemet. Inga problem där, så det är för lite kräm som spottas ut till komponenterna

Visa signatur

Mobo, Prime Z390-A - CPU, I7 9700K @ Stock (so far), Be Quiet Dark rock 4 - MINNE, 16gb Vengance RGB 3200Mhz - GPU, RTX 2070 Gaming OC - HDD, 2 x Samsung EVO 860 (500gb)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelroom:

Temperaturer är normala, både vid spel (BC2, crysis och dead island) furmark och andra benchmarks så håller sig temperaturerna under 70c så tror inte det är problemet, för det kan sporadiskt dö vid filmtittande och vanligt surfande, även vid IDLE så kan datorn dö..

Testade att underklocka grafikkortet, och då försvann problemet. Inga problem där, så det är för lite kräm som spottas ut till komponenterna

Låter som en bra slutsats, hoppas du får sakerna att uppföra sig.

Lycka till!

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att det fungerar, men ifall det inte gör det så drabbar det ingen fattig, bra att ha grej till nästa bygge

Visa signatur

Mobo, Prime Z390-A - CPU, I7 9700K @ Stock (so far), Be Quiet Dark rock 4 - MINNE, 16gb Vengance RGB 3200Mhz - GPU, RTX 2070 Gaming OC - HDD, 2 x Samsung EVO 860 (500gb)