Gigabyte 6950 1GB windforce problem

Permalänk
Medlem

Gigabyte 6950 1GB windforce problem

Hej sweclockers, nu är det så att jag har ett problem med mitt grafikkort (tror jag)

Det är som små micro-frysningar som kanske varar ca 1 sekund var femte till tionde minut och fryser hela datorn 1 sekund. Men sker endast när jag kollar på filmer i vlc, youtube, svtplay etc. Men det händer aldrig när jag spelar eller sitter i windows. Men när jag formaterade datorn pga av ett hdd inköp så försvann det ett bra tag innan det kom tillbaka :S kan ju kanske vara ett mjukvaru problem? jag blir galen av detta, sjukt irriterande....

Ursäkta om det kanske blev lite rörigt, är aningen förbannad över detta.

gfx: Gigabyte 6950 1GB windforce
HDD: Hitachi 7k1000.c 1TB
processor: i5 760 4.0ghz
moderkort: Gigabyte p55-usb3
ram: Corsair xms3 ddr3 1600mhz 2gb x2
ljudkort: creative soundblaster audigy 2 zs

Permalänk
Medlem

vilken windows? 7an? isåfall kan det vara så att Ram minnet typ ligger precis på gränsen till vad den orkar kolla vad ramen ligger på när du känner av frysningen

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

kanske tänkt på att det är HDDn och inte grafik kortet, kan oxo vara att .net uppdaterar kolla om din HDD är på 100% workload eller något, har varit i samma sits, har t.o.m samma grafi kort som er räkte med att döda en process i task manager och döda den för alltid haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

vilken windows? 7an? isåfall kan det vara så att Ram minnet typ ligger precis på gränsen till vad den orkar kolla vad ramen ligger på när du känner av frysningen

Jag har windows 7 ultimate och ligger runt 40-50%

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

kanske tänkt på att det är HDDn och inte grafik kortet, kan oxo vara att .net uppdaterar kolla om din HDD är på 100% workload eller något, har varit i samma sits, har t.o.m samma grafi kort som er räkte med att döda en process i task manager och döda den för alltid haha

Jag tror inte det är hddn eftersom det var samma sak när jag körde OS på min andra hdd och att .net uppdaterar vet jag inte riktigt hur jag ska kolla men jag vet inte riktigt varför den skulle göra det var femte till tionde minut i flera timmar jag har kollat hdd aktiviteten också och har inte märkt nåt konstigt

Permalänk
Medlem

har du överclockat eller bios-flash modat GPUn? prova isåfall att ta bort överclock och flasha om till original bios, prova oxo med att höja pci-e bus hzen från 100 till 105 eller mindre från moderkortets bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

har du överclockat eller bios-flash modat GPUn? prova isåfall att ta bort överclock och flasha om till original bios, prova oxo med att höja pci-e bus hzen från 100 till 105 eller mindre från moderkortets bios

GPUn är inte överklockad eller bios moddad, dessa frysningar sker alltså endast när GPUn har UVD clocks (500mhz) alltså när man kollar på gpu accelererad video (om jag inte har helt fel). Det sker alltså inte när jag spelar (870mhz) eller när jag är i windows (450mhz).

Är det inte farligt å höja pci-e busen?

Permalänk
Medlem

jag skulle verkligen behöva hjälp med detta, så sjukt irriterande när man tittar på film etc.