Permalänk

msi " oc genie 2 " hur funkar de ?

Hej !

Ja har köpt ett msi moderkort och undrar hur "oc genie2 " knappen funkar ?

Man börjar väl med att ha datorn av stängd ? .. trycker på "oc genie2" knappen , och startar om datorn ? och du har överklockat ?

Är de nån som har erfarenhet av knappen?
är detta säkert ?

mvh !

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem

Vet inte själv hur det fungerar men jag kan garantera dig att det står om det i manualen.

Permalänk
Medlem

först lär man i bios slå på funktionen
sen är det bara att trycka på knappen
ratta in vad du vill göra höja/sänka GHz'en trycka på knappen
klart

läs mer i bios manualen hur du ska göra och vad som händer
fick du ingen manual med moderkortet laddar du bara ner den från MSI's sida för ditt moderkort

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

Hej !

Ja har köpt ett msi moderkort och undrar hur "oc genie2 " knappen funkar ?

Man börjar väl med att ha datorn av stängd ? .. trycker på "oc genie2" knappen , och startar om datorn ? och du har överklockat ?

Är de nån som har erfarenhet av knappen?
är detta säkert ?

mvh !

Ja det fungerar. Sitter på ett MSI moderkort själv och har testat OC GENIE och den fungerar utmärkt och stabilt
Dock har jag den inte på för att jag har 4 ram stickor i och då tar det mycket längre tid att överklocka, typ 1000 år Men med 2st i så går det skitfort, märks knappt att den gör det för att det går så fort

Permalänk
Medlem

Det bästa är ju att överklocka själv, OC Genie samt andra automatiska överklockningar brukar resultera i alldeles för hög VCore vilket sliter väldigt mycket på processorn!

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av exroz:

Vet inte själv hur det fungerar men jag kan garantera dig att det står om det i manualen.

hehe jaja klart de står säkert där men tänkte mer om nån av er har erfarenhet av knappen liksom..

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Skrivet av pumba-kung:

först lär man i bios slå på funktionen
sen är det bara att trycka på knappen
ratta in vad du vill göra höja/sänka GHz'en trycka på knappen
klart

läs mer i bios manualen hur du ska göra och vad som händer
fick du ingen manual med moderkortet laddar du bara ner den från MSI's sida för ditt moderkort

jaha okej, för ja har hört nån stanns att den klockar upp till 4,2 eller 4,3 ghz utan att man ska behöva gå in på bios o pilla..

ja har inte fått moderkortet än men får de typ denna vecka eller så

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Skrivet av M89:

Det bästa är ju att överklocka själv, OC Genie samt andra automatiska överklockningar brukar resultera i alldeles för hög VCore vilket sliter väldigt mycket på processorn!

jaha okej .. hmm du har inte lust o kanske hjälpa mig då när ja får datorn för ja har inte en susning om vad Vcore o andra termer innebär liksom.. helt grön på detta område liksom..

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem

OC genie klockade min 2600K till 4.2 Ghz @ 1.34 V. (Antar att det är samma för alla)
Med samma spänning uppnåde jag stabilitet på 4,5 GHz när jag klockade själv.

OC genie är en kul grej, men det är knappast svårt att klocka själv.

Permalänk
Skrivet av Adam7125:

OC genie klockade min 2600K till 4.2 Ghz @ 1.34 V. (Antar att det är samma för alla)
Med samma spänning uppnåde jag stabilitet på 4,5 GHz när jag klockade själv.

OC genie är en kul grej, men det är knappast svårt att klocka själv.

jaha okej, hehe nej klart det inte är svårt att klocka själv om man kan göra det men är man helt grön (som jag) så är de rätt svårt faktiskt.. vet inte vilket man ska ändra på osv..

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

jaha okej, hehe nej klart det inte är svårt att klocka själv om man kan göra det men är man helt grön (som jag) så är de rätt svårt faktiskt.. vet inte vilket man ska ändra på osv..

Läs någon OC guide? Går rätt fort skulle jag tro Bra mycket fortare än att få ett krångligt system stabilt x)
Bara lite höjning av v-core, fsb och multy om det går ))
Den är pew pew pew
(kort förklarat dåe )

Permalänk
Skrivet av makz159:

Läs någon OC guide? Går rätt fort skulle jag tro Bra mycket fortare än att få ett krångligt system stabilt x)
Bara lite höjning av v-core, fsb och multy om det går ))
Den är pew pew pew
(kort förklarat dåe )

hehe okej ja fattar typ noll men okej får kolla runt lite

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem