Huawei lanserar första 4G-routern i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Huawei lanserar första 4G-routern i Sverige

Upp till 100 Mbps via trådlöst bredband är löftet när Huawei börjar sälja B593, en 4G-router som även kan dela uppkopplingen mellan 32 enheter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Woöv! Det var snabbt. Undra hur stabilt det är? Mobilt har ju en tendens att inte vara det...

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem

Bara det är stabilt så. Hastigehet i alla ära, fast om man har trådlöst så är det nog stabilitet dom flesta vill ha.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Men.... men....

http://www.dovado.com/index.php?option=com_content&view=artic...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=624230

Den här routern har ju funnits på marknaden ett bra tag? Vad är det som är så revolutionerande med Huawei's? (upload hastigheten?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kRYSSET:

Men.... men....

http://www.dovado.com/index.php?option=com_content&view=artic...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=624230

Den här routern har ju funnits på marknaden ett bra tag? Vad är det som är så revolutionerande med Huawei's?

Det stämmer, Dovados routrar har haft stöd för 4g i över ett halvår. Fult av Huawei att säga att de är först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kRYSSET:

Men.... men....

http://www.dovado.com/index.php?option=com_content&view=artic...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=624230

Den här routern har ju funnits på marknaden ett bra tag? Vad är det som är så revolutionerande med Huawei's? (upload hastigheten?)

Men har den där inbyggt modem eller ansluter du det via USB?

Denna produkt har inbyggt modem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av toffel22:

Det stämmer, Dovados routrar har haft stöd för 4g i över ett halvår. Fult av Huawei att säga att de är först.

Det enda de påstår är att detta är Huaweis första 4g-produkt i Sverige.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av exroz:

Det enda de påstår är att detta är Huaweis första 4g-produkt i Sverige.

Snälla, rubriken lyder "Huawei lanserar första 4G-routern i Sverige ". Detta kan man bara tolka som att det är första 4g-routern i Sverige.

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att det blir stabilt överhuvudtaget. Pingtiderna lär vara höga oavsett överföringshastigheterna.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Snälla, rubriken lyder "Huawei lanserar första 4G-routern i Sverige ". Detta kan man bara tolka som att det är första 4g-routern i Sverige.

Vi säger att Volvo börjar bygga laptops. Rubriken lyder: Volvo lanserar första laptopen i Sverige. Allt som står är att Volvo lanserar första laptopen i Sverige. Inte Danmark eller Norge eller USA. Sverige.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk

Blä.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Berling:

Tvivlar på att det blir stabilt överhuvudtaget. Pingtiderna lär vara höga oavsett överföringshastigheterna.

Pingtiderna går att jämföra med fast nät idag tack vare att det är IP hela vägen! läs på om LTE

Permalänk
Skrivet av cider123:

Snälla, rubriken lyder "Huawei lanserar första 4G-routern i Sverige ". Detta kan man bara tolka som att det är första 4g-routern i Sverige.

nja...om man tänker efter KAN det vara så att de menar "Huawei lanserar SIN första 4g-router i Sverige".... om Huawei inte ville bli feltolkade, och VAR först med en sådan router, så SKULLE det kanske stå "Huawei lanserar Sveriges första 4G-router" <== den borde väl uppfattas som om de var först...

well, well...semantics...inget för mig..men en cool pryl...finns säkert en och en annan nisse som vill ha...jag har ju fortfarande problem med trådat internet, så alla mobil lösningar skiter sig för mig...dessutom lever jag på en plats med både radio/tv skugga, som mobilskugga...så alla mobila lösningar är ganska kassa alternativ här...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Men har den där inbyggt modem eller ansluter du det via USB?

Denna produkt har inbyggt modem!

Skrivet av Dovado:

Connects to the mobile internet via a USB modem.

Ansluts med USB, som du misstänkte.

Skrivet av exroz:

Det enda de påstår är att detta är Huaweis första 4g-produkt i Sverige.

Skrivet av SweClockers:

Vi har sett en stor efterfrågan på 4G-routers det senaste halvåret och med Huawei B593 blir vi först i Sverige med att kunna erbjuda det genom våra partners. Det skapar nya möjligheter för både företag och privatpersoner som ställer högre krav på sitt trådlösa nätverk och vill ha en bättre användarupplevelse, säger Anders Christenson, marknadschef Huawei Device Sverige.

Slutresultat: Huawei lanserar den första 4G-routern med inbyggt modem i Sverige

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Hjälpsam

Vore kanske på plats med en liten Sweclockertest av 3G och 4g routrar.
Funderar själv på att skaffa en trots att jag har fiber, fördelen skulle vara att man köra ett dygnsabbonemang om bredbandet gått ned.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Pingtiderna går att jämföra med fast nät idag tack vare att det är IP hela vägen! läs på om LTE

Medveten om vad LTE innebär, men syftar mer på att leverantörerna av mobiltbredband lovar guld och gröna skogar, riktigt så enkelt är/lär det inte bli "tror" JAG. Men vi får väl se..

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Lådan ser ball ut iaf

Permalänk
Medlem

Vit, med svart fönster med blå text. Bara jag som tycker den liknar Eve från Wall-e?

Permalänk
Medlem

Så jäkla roligt att 4G är så välutvecklat här i Sverige! Det är billigare än fiber, men rätt häftigt ändå.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk

Bara det är stabilt och mottagning så kommer jag nog köra 4g istället för B-lias 8mb bullshit internet som funkar när de känner för.
Min mobils internet har, för att vara ärlig stabilare internet och bättre ping än mitt fasta. men så är det om man bor på landet antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av kRYSSET:

Men.... men....

http://www.dovado.com/index.php?option=com_content&view=artic...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=624230

Den här routern har ju funnits på marknaden ett bra tag? Vad är det som är så revolutionerande med Huawei's? (upload hastigheten?)

jag tänkte samma som du för jag ägde en dovado 4Gr för ett par månader sedan och den fungerade utmärkt

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakalwe:

Så jäkla roligt att 4G är så välutvecklat här i Sverige! Det är billigare än fiber, men rätt häftigt ändå.

Men ack dessa begränsningar på datan

Sitter på ett 4g stor från telia med 20gb per månad och det blir ungefär 666mb/dag vilket jag gott och väl gör slut på utan att kolla på youtubefilmer eller spotify.

En annan sak är ju att modemet blir överhettad ibland så att man får dra ut det och låta det svalna. Det är ju inte optimalt när man sitter i en match och spelar ;D

Men hastigheten är verkligen ingenting att klaga på och pingtiderna är som de med fast lina. Men visst det kan ju vara så att inte så många använder 4g här hos mig så att jag får högsta hastighet hela tiden. Medans på 3g modem så är det dålig hastighet på kvällar och hur bra hastighet på nätter och dagar.

Permalänk
Avstängd

Jo vilken rubriksättning redaktörn.... vakna...

Jo jag kör själv mobilt och blev pålurad skräproutern Huawei D105 av Telenor (16Mbits).

Har nu bytt till en Dovado Tiny som funkar alldeles galant.

Problemet med Huawei är deras klart ojämna kvalite på firmware samt uppdateringar.

I fallet D105 så är den då en "legacy device" som saluförs av en operatör i Sverige...

Klart misstänksam mot Huaweis produkter !!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av plunn:

Jo vilken rubriksättning redaktörn.... vakna...

Jo jag kör själv mobilt och blev pålurad skräproutern Huawei D105 av Telenor (16Mbits).

Har nu bytt till en Dovado Tiny som funkar alldeles galant.

Problemet med Huawei är deras klart ojämna kvalite på firmware samt uppdateringar.

I fallet D105 så är den då en "legacy device" som saluförs av en operatör i Sverige...

Klart misstänksam mot Huaweis produkter !!

Kanske svalde press-releasen med både hull och hår?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett 3G modem från Tele2 i min dator, jag hade snabbare hastigheter än med mitt ADSL samt pingtiderna var aningen bättre. (6mbit ner, 1upp, 50ms) och det var hur stabilt som helst, aldrig D/C. Förstår inte varför alla snackar om det är stabilt osv, vafan bor ni i Norrland hela högen eller?

Permalänk
Avstängd

Bygg ut 4G nätet först så snackar vi Routrar och tillbehör sedan.:)^^ Så ser jag på det.

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur tätt 3G-masterna måste sitta, ca 7km mellan dom och hur dåligt det nätet fungerar så tror jag inte alls på 4G. Kommer masterna nu att behöva sitta med mindre än tidigare mellan sig och vara ännu känsligare för hinder mellan sig och telefon så är det hopplöst utanför stadskärnorna där man kan ha antenner på varje tak. Ju mer utvecklingen går "framåt" desto sämre fungerar mobiltelefonerna och då sitter det ändå en mast alldeles utanför byn här i relativt platt terräng och ändå går det knappt att genomföra ett samtal...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

När ska ni skriva om portabla 3g/4g routrar (Personal Hotspot) det är det jag ser som mest användbart med 3g/4g nätet eftersom man kan använda det utomhus där det inte fins eluttag.

Visa signatur

[ MacBook Air (2011) 11,6¨ 1,6Ghz i5 128GB 4GB ]
[ Fractal Design Define R3, Vit | i7 950, 3.06GHz | GeForce GTX 470 SOC 1280MB | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Corsair SSD Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Corsair AX 850W 80+ GOLD ]

Permalänk
Medlem

3g bredband

bor på orust känns som att man förlorar kontakten lite för ofta på mobila bredbandet o detta även om bredbandet visar fyll mottagning har samma operatör på mobilen också men inte bryts samtalen på den om man sitter på skype o pratar vilket de kan göra ibland på det mobila bredbandet .

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Bygg ut 4G nätet först så snackar vi Routrar och tillbehör sedan.:)^^ Så ser jag på det.

Skrivet av skogsvilden:

Med tanke på hur tätt 3G-masterna måste sitta, ca 7km mellan dom och hur dåligt det nätet fungerar så tror jag inte alls på 4G. Kommer masterna nu att behöva sitta med mindre än tidigare mellan sig och vara ännu känsligare för hinder mellan sig och telefon så är det hopplöst utanför stadskärnorna där man kan ha antenner på varje tak. Ju mer utvecklingen går "framåt" desto sämre fungerar mobiltelefonerna och då sitter det ändå en mast alldeles utanför byn här i relativt platt terräng och ändå går det knappt att genomföra ett samtal...

Vaddå bygg ut? Det finns redan bra täckning där jag bor och jobbar - sen att hög hastighet aldrig kommer ut längs ut i norrlandsinland får man väl bara acceptera - inget folk, inga kunder, inget lönsamt att bygga täckning.

3G nätet fungerar jättebra BTW, kanske dax att byta leverantör eller hårdvara om man har sådana problem.