Permalänk
Entusiast

Speldator... hysteri runt i5 2500k?!

Tycker det är roligt att sitta på flashback och läsa trådar om folk som behöver hjälp med sina datorer och vill ha tips och råd om vad de ska köpa. En sak som jag märkt på sistone är denna hysteri kring Intels i5 2500k. Jag vet att det är en ofantligt bra processor och jag skulle verkligen inte ha nåt emot att ha en sån själv. Men jag blir lite fundersam när man ser folk ha den processorn i sina "inet-paket" oavsett budget. Ska de ha en speldator för 7500:- så snålar de in på alla andra komponenter för att kunna ta just den processorn.

Jag skulle tycka det vore otroligt skoj om Sweclockers skulle göra ett litet test där man har en budget på säg 8000:- och man kör en AMD-baserad dator (typ 965:a) mot en i5 2500k och se hur spelen flyter på. En 2500k med ett hyfsat moderkort går lös på närmare 3000:- medans du får en 965:a med ett hyfsat moderkort för ungefär 2000:-. Om vi då säger att budgeten till grafikkorten ligger på 2000:- för inteldatorn och 3000:- för AMD-datorn så bör väl AMD-datorn prestera bättre än Intel-datorn när det kommer till spel?

Jag gjorde två testpaket med en ungefärlig budget på 8000:-

http://www.inet.se/kundvagn/visa/844745/intelpaket
http://www.inet.se/kundvagn/visa/862820/amdpaket

99% av de som vill ha hjälp med dessa paket klassar jag som väldigt okunniga och kommer förmodligen inte klocka varesig processor eller grafikkort, därför har jag utelämnat eftermarknadskylare och skulle bara vilja veta hur de presterar i standardläge. Vore kul om swec kunde göra ett sånt här test samt om jag fick höra folks åsikter runt detta...

Detta är inget krig mellan AMD och Intel där jag försöker få det till att nåt lag är bättre, utan snarare bara klura ut hur man får mest för pengarna när det i detta fall handlar uteslutande om spel!

Permalänk
Medlem

Du har helt rätt, och jag kunde inte säga det bättre själv. När jag råder folk om datorer så går jag efter principen att om grafikkortet/en är bättre än GTX580 så blir det en 2500k, annars en Phenom 2 955. Har postat en del kopierade grafer från Guru3D och SweClockers testlabb som visar på att visst, när upplösningen är typ 1024x768 så har en 2500k 250fps, medan en 955 "bara" har 180. Det roliga är att när man kör upplösningar runt 1080p så gör en 5ghz 2600k ingen nytta för fem öre om du inte har motsvarande grafikkort. Då blir det dött lopp mellan 2600k @ 5ghz och Phenom 2 955 @ 3.2Ghz.

Som du säger så är Sandy Bridge en otroligt kraftfull plattform, men det känns som att folk blivit så hysteriska över detta. Jag menar, AMD har ju anpassat sina priser så att de fortfarande är väldigt prisvärda, och varför inte då köpa ett balanserat system?

Att köpa en 2500k tillsammans med favoriten GTX560Ti är som att köpa hem 20L mjölk för att du fick så bra pris, men det slutar bara med att du slänger det mesta i soptunnan, och då var det väl inte så billigt längre?

Vi borde gå ihop och posta det som ett läsarbrev till fredagspanelen

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Här är mitt typiska AMD-paket mot ett lika dyrt Intel-paket:

Intel: http://www.inet.se/kundvagn/visa/862879/2011-09-13
Amd: http://www.inet.se/kundvagn/visa/862873/2011-09-13

Vem vinner?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Deathdancer:

Vi borde gå ihop och posta det som ett läsarbrev till fredagspanelen

Det tycker jag verkligen vi ska göra!

Permalänk
Medlem

Även om grundprincipen är korrekt att ett grafikkort alltid ska premieras före processerorn när det gäller spelande så får vi se fler och fler spel som inte bara blir bättre på att unyttja processorn men också kräver mer utav den. Till mångt och mycket beror det på vilka spel det handlar om men rent generellt är strategispel de som kräver mest av processorn. Bästa exemplet som brukar lyftas fram är Civ 5, där är CPUn viktigare än grafikkortet.

Ska man bygga ihop en ny dator och har inte råd med både en schysst CPU och GPU och gillar FPS, RPG, bilspel etc så bör man satsa på grafikkortet. Föredrar man strategispel samt till viss del simulatorer (även om en del simulatorer också kräver bra grafik) så bör man satsa på en bättre processor.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zyriak:

Även om grundprincipen är korrekt att ett grafikkort alltid ska premieras före processerorn när det gäller spelande så får vi se fler och fler spel som inte bara blir bättre på att unyttja processorn men också kräver mer utav den. Till mångt och mycket beror det på vilka spel det handlar om men rent generellt är strategispel de som kräver mest av processorn. Bästa exemplet som brukar lyftas fram är Civ 5, där är CPUn viktigare än grafikkortet.

Ska man bygga ihop en ny dator och gillar FPS, RPG, bilspel etc så bör man satsa på grafikkortet. Föredrar man strategispel samt till viss del simulatorer (även om en del simulatorer också kräver bra grafik) så bör man satsa på en bättre processor.

Ja givetvis så får man anpassa sina förslag till personen som ska ha paketet och man får hoppas att den personen nämner vad han ska ha datorn till och vilka spela han ska spela. I dagsläget är det 95% som vill "maxa" eller "nästan maxa" kommande Battlefield.

Permalänk
Medlem

Bra och genomtänkt inlägg!

Jag sällar mig till skaran som tycker detta borde tas upp i panelen

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Här är mitt typiska AMD-paket mot ett lika dyrt Intel-paket:

Intel: http://www.inet.se/kundvagn/visa/862879/2011-09-13
Amd: http://www.inet.se/kundvagn/visa/862873/2011-09-13

Vem vinner?

Intel vinner helt klart då AMD Mobo inte stödjer CPUn

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Intel vinner helt klart då AMD Mobo inte stödjer CPUn

My bad, såg inte TDPn ^^

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Vad snackar du för goja? Sedan när kan inte ett AM3+-kort inte ta en AM3-processor? Det är Dual-Channel DDR3, och det enda som skiljer sig är någon pin extra på de "riktiga" AM3+-propparna.

Från inet:

Asus M5A78L-M LX är för dig som är ute efter ett enkel och prisvärt moderkort.

TDP 95W är max!
--------------------------------------

AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition

Tillverkare AMD
Modell Phenom II X4, 955
Hastighet 3.2 GHz
Antal kärnor 4
L2 cache 2 MB
L3 cache 6 MB
Tillverkningsprocess 45nm
TDP 125 W
Integrerad grafik Nej
Sockel AM3
Medföljande tillbehör Processorkylare
Garanti 3 år

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Intel vinner helt klart då AMD Mobo inte stödjer CPUn

Båda pakten är fullt fungerande(EDIT såg ström begränsningen nu):)

Håller med. Men för att inte få swec noben på en så rekommenderar jag i5 och ibland AMD. Bara se när jag rekommenderar en 4Gb sticka framför två 2GB stickor:(

Fattar mig inte på vissa här. Vist lite mer bandbred får man. Men har själv inte märkt skillnad. Kört med 2GB och 4GB (moderkortet stödjer som mest bara 2GB stickor tyvärr).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Bra skrivet, skulle vara mycket spännande att se det tas upp

Gjorde precis det valet du gjorde (om än med lite andra komponenter) att köra AMD fullt ut istället för intel då jag sparade i runda slängar 1000 kr på MB+CPU . Än så länge är jag jätte nöjd, Vi får se vad BD presterar men om det inte är någon jätte förbättring från min nuvarande processor man man ju alltid köra in CF om man vill ha lite mer kräm

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem

Sällar mig också till skaran som anser att det är material för fredagspanelen eller ev. helgsnack, dock endast själva principen då det känns helt fel att diskutera specifika paket (vilket som någon påpekade dessutom inte är rättvist jämfört då AMD-paketet inte är fungerande).
Allt som oftast när någon på SweC ger "råd" om datorbygge så känns det som att de ser mer till sig själva istället för till den som ska ha paketet..

Permalänk
Medlem

Skulle gta iv flyta lite bättre om jag bytte ut min 965:a mot en i5 2500k? gta iv ska ju vara ganska processorkrävande.

Kör just nu som sagt på en 965:a, 4gb ram, och ett hd6950 2gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

My bad, såg inte TDPn ^^

Fick själv lära mig det den hårda vägen sitter på ett 95W mobo som jag inte har någon nytta av (får bli en htpc eller något), tur det bara kosta runt 400kr iaf

I övrigt så håller jag med dig, ska man ha bästa möjliga budgetspeldator så skulle jag ta ett AMD paket.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Vist är det hysteri i 2500k, men det är en bra processor och Jag kan tyvär inte se nån större anledning att ta amd i nuläget, mer än att bulldozer kanske kan visa framtassarna så småningom.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/863030/intel
och
http://www.inet.se/kundvagn/visa/863046/amd

Skilljer 5 kr, vem vann?

Edit, det gjorde fan AMD med bred marginal i spel. 550 ti sli presterar i de flesta spel marginellt bättre än 560 ti, ibland sämre.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

Även om jag helt håller er om vad ni säger, så drar sig nog många för att köpa/rekommendera en CPU som ligger 2 generationer efter alternativet. Många är ute efter något "framtidssäkert". Inte för att s1155 är mer framtidssäkert än AM3+, men den nyare teknologin framstår oftast som om den håller längst.
Ett argument som ofta dyker upp är också "satsa på en bra CPU och köp till ett extra grafikkort senare för SLI/CF", ett argument som jag personligen inte tror på i längden då det i slutändan blir en dyrare rigg än planerat, man kommer ändå sitta där med en gammal CPU den dagen man har sparat ihop till önskad grafikprestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Måste hålla med om att det vore mycket intressant att få prestanda siffror på dessa paket. Tummen upp för det här.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xamin:

Vist är det hysteri i 2500k, men det är en bra processor och Jag kan tyvär inte se nån större anledning att ta amd i nuläget, mer än att bulldozer kanske kan visa framtassarna så småningom.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/863030/intel
och
http://www.inet.se/kundvagn/visa/863046/amd

Skilljer 5 kr, vem vann?

Edit, det gjorde fan AMD med bred marginal i spel. 550 ti sli presterar i de flesta spel marginellt bättre än 560 ti, ibland sämre.

Då 75%+ i dagsläget sitter på skärmupplösningar på 1920*1080 eller liknande så kollar jag siffrorna där. 550 SLi vinner nätt och jämnt över ett ensamt 6870... då förmodar jag att en AMD-rigg med med dubbla 6870's vinner den matchen. Nu är jag givetvis inte helt hundra, men jag gissar på det iaf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Då 75%+ i dagsläget sitter på skärmupplösningar på 1920*1080 eller liknande så kollar jag siffrorna där. 550 SLi vinner nätt och jämnt över ett ensamt 6870... då förmodar jag att en AMD-rigg med med dubbla 6870's vinner den matchen. Nu är jag givetvis inte helt hundra, men jag gissar på det iaf...

Förvånad jag blev att 550 ti va så dålig för de priset, den borde kosta runt 6-700 för den prestandan.

Alltid lär man sig nåt nytt..

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av boris_vodka:

Även om jag helt håller er om vad ni säger, så drar sig nog många för att köpa/rekommendera en CPU som ligger 2 generationer efter alternativet. Många är ute efter något "framtidssäkert". Inte för att s1155 är mer framtidssäkert än AM3+, men den nyare teknologin framstår oftast som om den håller längst.

Ska man ha en bra speldator till låg budget skulle jag ta AMD med bättre grafikkort, men är inte budgeten tajt finns ingen större poäng att välja AMD för att spara ett par hundra.

Skrivet av boris_vodka:

Ett argument som ofta dyker upp är också "satsa på en bra CPU och köp till ett extra grafikkort senare för SLI/CF", ett argument som jag personligen inte tror på i längden då det i slutändan blir en dyrare rigg än planerat, man kommer ändå sitta där med en gammal CPU den dagen man har sparat ihop till önskad grafikprestanda.

Här kan jag inte annat än hålla med, den normala användren kommer inte hinna uppgradera till SLI/CF förens ett ensamt kort ger samma kraft som det gamla i SLI. Så de hundra lapparna för att få SLI/CF mobo är bättre att lägga på ett bättre grafikkort direkt enligt mig.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Här är mitt typiska AMD-paket mot ett lika dyrt Intel-paket:

Intel: http://www.inet.se/kundvagn/visa/862879/2011-09-13
Amd: http://www.inet.se/kundvagn/visa/862873/2011-09-13

Vem vinner?

Plus du tar ett av dom dyraste 6950.
Plus varför använder du olika minnestickor på dom?
Om du ska göra en kan du iaf gör en mer jämnare.

jag skulle ta en i5 med sämre grafikkort över en amd med bätte grafikkort. Då jag har dålig erfarenhet av AMDs cpuer sen
så redigerar jag mycket med bilder och filmer.

Permalänk
Antielefant

Något ni glömmer är att valet av CPU är ett mer eller mindre permanent val jämfört med valet av grafikkort. Ett bra val här eliminerar kostnader senare, medan ett dåligt skapar dem.

Jag håller definitivt med om att exempelvis en P-II 955 orkar de allra flesta spel utan bekymmer - idag. På kort sikt är det alltså en definitiv fördel att välja den plattformen för tusenlappen mindre och istället lägga den på grafikkortet.

På lång sikt däremot? Ska man byta processor efter ett par år måste man ofta byta rubbet, både processor, moderkort och minne. Att byta grafikkort däremot tar tio sekunder.

Sett ur det perspektivet är det värt att skala en tusenlapp på grafikkortet, exempelvis att ta ett 560 Ti istället för ett 570, för att i ett senare skede kunna byta till ett 680 eller 780 utan att behöva bekymra sig för att processorn blir en flaskhals.

Alternativet är att man i detta senare skede får nöja sig med ett 760 istället eftersom man måste lägga ytterligare 2000:- på en "ny" processor.

Exakt samma kan sägas om både nätagg och chassi, till och med till en större grad då bra chassin och bra nätagg kan hålla i bra nära tio år.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Som zcenix sa, en i5:a lär hålla ett antal år framförallt med möjligheten att skrämma upp till runt 4.5-5.0ghz när den börjar gå på knäna.

Fick den för 1450kr på cdons lanserings rea, ett riktigt jävla fynd och skulle med glädje betala 300 till för den om jag köpte idag!

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk

jag uppgraderar mitt grafikkort när jag ej börjar kunna spela spelen på högsta grafiken längre. Sen om när cpun börjar flaskhalsa så köper jag en ny cpu.
Min gamla q6600 som jag haft i 3½-4 år. då köpte jag den och ett 8800gts. när grafikkortet ej pallade med köpte jag nytt grafikkort. Sen när cpun nu ej pallade med köpte jag ny cpu en i5 2500k. Är super nöjd med den.

Att vara framtidsäker är ganska så bra att vara. Men oftast köper dåliga saker eller alldeles för bra saker för att man ska kunna spara på det i längden.

Permalänk

Visst. Ska man köpa en dator för låt säga 8000kr och få ut så mycket spelprestanda som möjligt för varenda krona, så är kanske en 2500k inte alltid det bästa valet.

Men det faktum att en 2500k är en stark processor, kostar inte mycket av ditt paket och kan klockas som en monster, gör den till en otroligt bra val.

Har du en 1155 bräda och en 2500K så är du relativt säker på mobo/cpu/ram fronten i iaf 3-4 år gissningsvis. Det kan man inte säga om grafikkort i dagsläget.

Köpa ett till grafikkort och köra SLI eller CF i framtiden är en lätt operation. Eller rent utav köpa ett helt nytt grafikkort. Det är fan inte mycket svårare än att bygga duplo.

Köpa ny bräda, ny CPU och nya minnen är en mycket större procedur för den "ointresserade".

Köpa ett "låst" paket som just den dagen var mest bang for the buck är sällan ett bra drag. Köpa dator med framförhållning och att den är öppen för uppgraderingar along the way är ett smart drag imo. Det är där 2500K skiner som bäst. Den är billig och med klock står den sig i många år och går igenom minst ett till grafikkortsbyte.

Permalänk
Entusiast

Jag förstår era åsikter och håller med. Men dessa paket är tänkt att hamna i händerna på en okunnig som inte kommer kunna nyttja processorns fina överklockningspotential och klassas som väldigt okunnig. De människorna detta riktas mot är de som köper en dator som inte uppgraderas allt eftersom (som vi på detta ställe gör) utan snarare kör med denna i 2-3-4 år tills det verkligen är dags för en helt ny dator... Givetvis är inte fallet alltid så, men då man läser vad de skriver så är det den slutsats man kan dra.

Ha det i åtanke när ni pratar om överklockning och successiv uppgradering...

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Zpnk:

Jag förstår era åsikter och håller med. Men dessa paket är tänkt att hamna i händerna på en okunnig som inte kommer kunna nyttja processorns fina överklockningspotential och klassas som väldigt okunnig. De människorna detta riktas mot är de som köper en dator som inte uppgraderas allt eftersom (som vi på detta ställe gör) utan snarare kör med denna i 2-3-4 år tills det verkligen är dags för en helt ny dator... Givetvis är inte fallet alltid så, men då man läser vad de skriver så är det den slutsats man kan dra.

Ha det i åtanke när ni pratar om överklockning och successiv uppgradering...

Det behöver inte ha att göra med överklockning att göra. Även en Phenom kan överklockas. Det har att göra med att ens en extremt klockat Phenom II har rejäla bekymmer att hänga med en standardklockad Sandy Bridge.

Vill man spara pengar och bygga ett oklockbart system satsar man med fördel på en 2500 (ej -k) och ett H67-moderkort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Jag förstår era åsikter och håller med. Men dessa paket är tänkt att hamna i händerna på en okunnig som inte kommer kunna nyttja processorns fina överklockningspotential och klassas som väldigt okunnig. De människorna detta riktas mot är de som köper en dator som inte uppgraderas allt eftersom (som vi på detta ställe gör) utan snarare kör med denna i 2-3-4 år tills det verkligen är dags för en helt ny dator... Givetvis är inte fallet alltid så, men då man läser vad de skriver så är det den slutsats man kan dra.

Ha det i åtanke när ni pratar om överklockning och successiv uppgradering...

Generellt sätt brukar jag inte utgå från att folk är idioter men om det funkar för dig så..

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zcorc:

Generellt sätt brukar jag inte utgå från att folk är idioter men om det funkar för dig så..

Men generellt sett så är folk idioter... då ska man utgå från att de är det