Permalänk

Uppgradering av processorkylare

Go'kväll kära medborgare. Jag byggde min nya dator för ett par månader sedan och valde en http://www.inet.se/artikel/6308718/noctua-nh-u9b-se2 till en i5 2500K till ett HAF X chassi. Processorn idlar runt 38-43 & runt 60-70 i load. Dom graderna duger nog men enda sen jag skaffade min dator har jag velat pilla & meka med den.

Jag sitter och funderar på någon av:
http://www.inet.se/artikel/5321472/noctua-nh-d14
http://www.inet.se/artikel/6901312/antec-kuhler-h2o-920
http://www.inet.se/artikel/5321871/corsair-cooling-hydro-h80

Frågan är vilken som kyler bäst? Kanske svårt att svara på, men av erfarenhet? Eller vilken rekommenderar ni som är nöjda med ''the above''?

Tack på förhand //Bosse

Visa signatur

|Asus P8P67 PRO REV B3 | i5 2500K @ 3,3GHz | Noctua NH-U9B SE2 | Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB | 16 GB Corsair XMS3 | Corsair SSD Force Series 120GB | 1TB Western Digital Caviar Black | Cooler Master HAF X |

Permalänk
Medlem

70 i load låter rätt mycket. Jag toppar ungefär 85 i ett dåligt chassi

Men av de kylarna är nog 920 med två stycken GT-fläktar bäst, blir så jäkla dyrt då bara, så jag säger nog D14 om du kan tänka dig en så stor kylare

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

70 i load låter rätt mycket. Jag toppar ungefär 85 i ett dåligt chassi

Men av de kylarna är nog 920 med två stycken GT-fläktar bäst, blir så jäkla dyrt då bara, så jag säger nog D14 om du kan tänka dig en så stor kylare

GT-fläkt?

Visa signatur

|Asus P8P67 PRO REV B3 | i5 2500K @ 3,3GHz | Noctua NH-U9B SE2 | Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB | 16 GB Corsair XMS3 | Corsair SSD Force Series 120GB | 1TB Western Digital Caviar Black | Cooler Master HAF X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bossebrutalus:

GT-fläkt?

Scythe Gentle Typhoon. Ger mycket bättre temperaturer till lägre ljudnivå än medföljande fläktar.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv

De processorkylare du nämnt, dvs. Noctua d14, Antec Kuhler 920 och Corsair h80, presterar alla väldigt bra (och likvärdigt) enligt de tester jag sett.

Det går att se det på lite olika sätt (Notera att all skrift nedan är baserad på de testresultat jag sett):

1.Topprestanda utan tanke på annat = Corsair h80 - de andra ligger dock endast några grader lägre (OBS! hög ljudnivå)

2.Enklast montering = åsikterna går lite isär men vad jag har sett så nämns oftast Corsairs h80 som vinnare

3.Ljudnivå kontra prestanda = Noctua d14 - kylaren presterar väldigt bra med två stycken mycket tysta 140mm fläktar, även när de är begränsade med motstånd. De andra har också olika sätt att begränsa fläkthastighet och ljudnivå på, vilka kan anses vara smidigare än Noctuas motstånd, men när detta görs så presterar de i regel inte lika bra som Noctuas kylare, dvs. framförallt Corsairs h80 men även Antecs kuhler 920 går att få tysta men presterar då märkbart sämre än när de snurrar på högsta hastighet.

4.Estetik = helt personligt men jag själv föredrar de slutna vattenkylarna för ett "renare utseende i burken". Denna estetik/design underlättar även skruvande med datorn då kylaren inte är ivägen på samma sätt som Noctuas 1-kilos klump.

Det finns säkert fler sätt att se det på och andra aspekter att ta upp men detta är vad jag kommer på just nu.

m.v.h.
/Setesh

Permalänk

H80 inget jag kan rekommendera då de två jag fått inte fungerat.. kvalitetsbrist

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Medlem

H80 eller om du får plats med h100

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| FD ARC - med FD Noise absorber kit | Corsair 850w TX | Asus P8P67 PRO | i5 2500k @5,006ghz | Corsair H100 | Corsair Vengeance 16gb 1600mhz | Asus Nvidia GTX580 DCII | Asus Xonar Essence STX + AKG Q701 | Corsair Force GT 120 gb | Kingston SSDNow v300 120GB |

Permalänk

Tack för svaren. Kan man byta ut fläktarna på H80? Antar att det är dom som låter mycket, och det kanske finns fläktar som ger ännu bättre kylning?

Visa signatur

|Asus P8P67 PRO REV B3 | i5 2500K @ 3,3GHz | Noctua NH-U9B SE2 | Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB | 16 GB Corsair XMS3 | Corsair SSD Force Series 120GB | 1TB Western Digital Caviar Black | Cooler Master HAF X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bossebrutalus:

Tack för svaren. Kan man byta ut fläktarna på H80? Antar att det är dom som låter mycket, och det kanske finns fläktar som ger ännu bättre kylning?

Du kan byta ut fläktarna på den ja men enligt både tillverkaren och en massa användare så är de som kommer med faktiskt riktigt bra - bättre eller åtminstone lika bra som scytche gentle typhoon 1850, vilka är väldigt högkvalitativa fläktar - sålänge du har den på lägsta eller mittersta läget (av tre) på den inbyggda fläktkontrollen (sitter ovan på pumphuset) så ska det för prestandan vara relativt tyst. Det är först i det högsta läget som det skall låta väldigt mycket (men då prestera därefter.

En sak att tänka på dock är att ljud är väldigt individuellt varför vi här på forumet endast kan ge dig riktlinjer. Det kan vara så att du är väldigt känslig för ljud och i sådana fall så kanske du endast trivs med det lägsta läget. I andra änden av skalan så kanske du inte bryr dig om ljud alls varför det högsta läget skulle kunna funka.

Ytterligare en resurs, som dock också endast ger dig en idé om hur högljud den är, är att titta på den youtube-klipp som finns där de kör fläktarna i olika lägen.

m.v.h.
/Setesh

Permalänk
Medlem

H100 får plats under 200mmfläktarna topp i ditt chassi. Den kyler bäst så länge du inte vill köra "riktig" vattenkylning.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2