Permalänk

moderkort fråga

Om man sätter in ett nytt moderkort i datan måste man köpa ett operative system till det då eller?

Jag vet dum fråga

Permalänk
Medlem

Nix, det behöver du inte.

Permalänk
Medlem

beror på vilken version av operativ du har.
Har du en OEM version så kan det behövas då nyckel kommer klaga annars.
Om du nu inte kör linux?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av eriksson660:

Om man sätter in ett nytt moderkort i datan måste man köpa ett operative system till det då eller?

Jag vet dum fråga

Du behöver inte köpa nytt OS om du bara byter moderkortet. Man installerar inget på moderkortet, det sköter bara all kommunikation mellan komponenterna. Ditt OS är ju installerat på en hårddisk eller ssd. Men du borde försöka ta bort det gamla moderkortets drivrutiner innan du installerar det nya moderkortets drivrutiner, om de inte är exakt samma vill säga.

Visa signatur

CPU Intel i7 2600K @ 3,4GHz COOLING Corsair H80 MOBO ASRock Z68 Extreme4 Gen3 MEMORY Corsair 8GB CL9 1600MHz Vengeance GPU SLI Gainward GTX 570 GS GLH 800MHz POWER Corsair AX850 SSD Crucial M4 128GB HARD DRIVE WD Caviar Green 2TB CASE Cooler Master HAF 922 Mini-E DISPLAY LG Flatron E2240T 22''

Permalänk
Avstängd

Har du en retail DVD så borde det inte vara några problem.:) Däremot om du har en OEM licens (vilket innebär att just DEN DVD-skivan kopplas ("låses") till just det moderkortet), men givetvis så installeras OS:et på ett medium:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av MacEnkronan:

Har du en retail DVD så borde det inte vara några problem.:) Däremot om du har en OEM licens (vilket innebär att just DEN DVD-skivan kopplas ("låses") till just det moderkortet), men givetvis så installeras OS:et på ett medium:)^^

Okej. Jag visste inte att OS kunde låsas till ett specifikt moderkort. Hur fungerar det?

Visa signatur

CPU Intel i7 2600K @ 3,4GHz COOLING Corsair H80 MOBO ASRock Z68 Extreme4 Gen3 MEMORY Corsair 8GB CL9 1600MHz Vengeance GPU SLI Gainward GTX 570 GS GLH 800MHz POWER Corsair AX850 SSD Crucial M4 128GB HARD DRIVE WD Caviar Green 2TB CASE Cooler Master HAF 922 Mini-E DISPLAY LG Flatron E2240T 22''

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nickenajs:

Okej. Jag visste inte att OS kunde låsas till ett specifikt moderkort. Hur fungerar det?

Ha ha...:) Det är lite över min kompetensnivå.;) Jag vet inte är det uppriktiga svaret. Vill du veta misstänker jag att du får ringa MS och fråga dom. Men exakt hur dom låser OS:et mot ditt moderkort kommer de nog inte att tala om.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Angående OEM licenser har dom aldrig "fungerat" som dom påstår sig göra för mig. Hade en XP skiva som det stod OEM på som jag använde på typ 10 datorer genom tiderna. Givetvis samma CD-key, en dator åt gången. OEM kanske är mer sofitstikerat i Win 7, har inte testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickenajs:

Okej. Jag visste inte att OS kunde låsas till ett specifikt moderkort. Hur fungerar det?

http://www.microsoft.com/sv-se/licens/skola_och_hogre_utbildn...