Intel Sandy Bridge-E i utförligt prestandatest

Permalänk
Medlem
Skrivet av bingobelle:

Till och med min q9450 ( klockad förvisso ) räcker fortfarande utan problem till alla spel jag testat. Har i o för sig "bara" ett gtx570 kort. Möjligt att om man skulle stoppa i ett grafikkort till så är det mycket möjligt att cpu skulle bli en flaskhals. Men med endast ett hyfsat kraftigt grafikkort så går processorn aldrig för fullt. Ca 60 till 80 procent i spel som Crysis 2 och blackops. Och mig veterligt så är väl sandybridge en hel del snabbare än quad 9*** serien.

Misstänker att många tror att man måste ha senaste hela tiden för att hänga med men så verkar inte fallet vara.

Du förstod tydligen inte min post.
Dessa processorer är inte riktade till den publik du tillhör(och sannolikt de flesta här på sweclockers) - spelare.

Som jag skrev så för spel så ger dessa inte mycket bättre prestanda än de föregående processorerna - t.ex. sandy bridge(bland andra). Men det är å andra sidan inte för spel som dessa processorer är till för. Dom är till för film-/bild-/musik-redigering och rendering samt för servers.

Så nej, det handlar inte om att man måste ha de "senaste". Det handlar om att dessa är entusiast-processorer för sådana som jobbar med process-kraftiga program och behöver stabila workstations, alltså är dessa processorer inte för varken dig eller mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörkret:

Man får känslan att SB-E egentligen borde ha hetat Xeon från start, för en server så ser den fantastisk ut men för desktop så är det lite overkill.

Det beror på hur man ser det. Sandy Bridge förstör lanseringen av Sandy Bridge-E. Det är en extremt bra plattform och Sandy Bridge-E ger inte så mycket extra som den borde för att locka till sig gamers med stor plånbok. Speciellt inte om man redan sitter på Sandy Bridge.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Jaha, då blir det AMD nästa gång som det ser ut

Kul att du säger "som det ser ut" när det som syns är att AMDs nuvarande toppmodell ligger absolut längst ner i listan utan tillstymmelse till chans att komma ikapp.

Men jag vet inte hur du baserar dina inköp. Kanske genom att ta det sämsta tillgängliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alibababert:

poängen är att den singeltrådade prestandan stagnerar allt mer. 2600k är inte ens tre gånger så bra som 4600+ som släpptes 2005, och det är liten skillnad i många spel. visst kan det märkas, men en begagnad s939 är typ fortfarande mer prisvärd som spelrigg, dock kan det vara svårt att få tag på vettiga mängder minne. bulldozerkonceptet har kapacitet att revolutionera prestandan fullständigt, men det återstår att se om den floppar eller inte

En begagnad s939 är helt värdelös som spelrigg om du spelar nyare spel än Doom II. Även en E8500 (som är dubbelt så snabb som en 4600+) är för klen för många nya och inte så nya spel.

Att lögnen upprepas om och om igen av folk som har föråldrade processorer gör det inte till sanning.

Sen är det lustigt att många föraktade i5 760 och hypade i7 930 oavsett verklighetsförankring, fast den här gången verkar polletten ha ramlat ner bara för att mainstream-plattformen släpptes först.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av Vesper_old:

Kul att du säger "som det ser ut" när det som syns är att AMDs nuvarande toppmodell ligger absolut längst ner i listan utan tillstymmelse till chans att komma ikapp.

Men jag vet inte hur du baserar dina inköp. Kanske genom att ta det sämsta tillgängliga.

Som jag ser det ligger den jämnt med dem Intel i spelprestanda och priset blir lägre än Intel, det är så jag baserar mina köp. Spelprestanda + pris är det viktiga för mig personligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Du menar ska man spela räcker det gott med en i5a. Finns tyvärr inget värde i AMDs prollar, inte ens för den lilla hundringen i prisskillnad.

Inget som helst fel på en Phenom II-processor.
Har ännu inte stött på ett spel som den inte orkar med.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av Oldvikingschool:

Kunde dem inte testat SC2 eller Civ5 som stryper cpun mer än Metro?

Skickades från m.sweclockers.com

Jepp, Metro 2033 är ju svårt GPU-beroende och även en mycket sämre processor räcker gott (t.o.m. en Phenom II x4 vid 2GHz räcker ju gott även för HD5870 i crossfire i Metro):
http://www.legionhardware.com/articles_pages/metro_2033_perfo...

Så Metro är ju inte direkt något lämpligt spel att mäta CPU i.

Spel i allmänhet behöver ju ingen überprocessor, om man inte har en extrem grafikkortslösning (och plattformen som sådan är ju inte i första hand riktad mot gamers, utan de som kör riktigt tunga multitrådade program).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Notera också att multi-gpu-tester saknas eftersom detta inte fungerade med testmoderkortet/cpu'n som Tom's Hardware hade tillgång till. De flesta speltesterna i artikeln är ju kraftigt flaskade av grafikkortet.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Inget som helst fel på en Phenom II-processor.
Har ännu inte stött på ett spel som den inte orkar med.

Du har inte testat StarCraft II alltså: http://www.techspot.com/review/305-starcraft2-performance/pag...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

e de inte att bara köpa ett server-moderkort med dubbla cpu-socketar?

Får se vad som erbjuds för SB-E

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FredrikMH:

Problemet som jag ser det är att allting är lanserat bakvänt. Sandy Bridge-E borde kommit först och några månader senare borde vanliga Sandy Bridge kommit. Nu känns det mer som att slänga pengarna i sjön för entusiasterna. Undantaget är de som jobbar med applikationer som kan dra nytta av alla kärnor och minnesbandbredd. Sen dåligt stöd för USB3 och inget PCIe 3.0 (även om det är överflödigt) är knappast något som gynnar försäljning.

Ivy Bridge som kommer mot sommaren är ju mycket mer intressant med en krympning i tillverkningsteknik och tri-gate transistorn som iofs kanske är hypad av Intel, men förmodligen bättre än vanliga. Där tror jag vi kan förvänta oss det verkliga prestandalyftet från Sandy Bridge.

Jag kan ju se enstaka scenarion för gamers där Sandy Bridge-E är mycket bättre än Sandy Bridge. Skulle grafikkortets minne ta slut, vilket extrema inställningar med hög upplösningar kan åstadkomma. Så kommer minnesbandbredden att spela en stor roll då den agerar sekundärt minne för grafikkorten. Eftersom nästan alla spel även görs för konsoler idag, har jag svårt att se spel som verkligen skulle mjölka sönder alla kärnor i vanliga Sandy Bridge. Men minnet är iaf ett tänkbart scenario

Intressant terminologi om framtiden.
Jag är väldigt väldigt nyfiken på om bf3 kommer dra nytta av denna..bridge e..hexacore..teknologi - eller om det kvittar.
Om det visar sig att prestandan blir minst ~15% bättre med sandy bridge E så kommer jag slå till på dessa nya sakerna, annars är det ju lika bra att köra med en quad core tillsvidare. För mig spelar det ingen roll om bridge e processorerna ger lika med 0 prestandaboost i 99 % av alla spel, så länge det funkar för bf3. Så det hänger på bf3 för mig. Hoppas bf3 betan med dessa processorerna kan ge en insikt i detta. Dock misstänker jag att de nya gen grafikkorten måste släppas också och användas i testet för att man ska kunna dra slutgiltiga slutsatser om bridge E ger mer än ~15% prestanda eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Intressant terminologi om framtiden.
Jag är väldigt väldigt nyfiken på om bf3 kommer dra nytta av denna..bridge e..hexacore..teknologi - eller om det kvittar.
Om det visar sig att prestandan blir minst ~15% bättre med sandy bridge E så kommer jag slå till på dessa nya sakerna, annars är det ju lika bra att köra med en quad core tillsvidare. För mig spelar det ingen roll om bridge e processorerna ger lika med 0 prestandaboost i 99 % av alla spel, så länge det funkar för bf3. Så det hänger på bf3 för mig. Hoppas bf3 betan med dessa processorerna kan ge en insikt i detta. Dock misstänker jag att de nya gen grafikkorten måste släppas också och användas i testet för att man ska kunna dra slutgiltiga slutsatser om bridge E ger mer än ~15% prestanda eller ej.

Du ska vara glad att det är så enkelt för dig att välja iaf Men jag tror inte det är värt pengarna. Bättre att sikta in sig på HD-7000 serien eller Nvidias Kepler (600-serie) som förmodligen kommer i vinter - om man nu vill öka prestandan i ett spel som BF3.

Jag har ingen aning, men jag har väldigt svårt att tro att BF3 skulle utnyttja mer än 4 kärnor.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Skrivet av anon99565:

Intressant terminologi om framtiden.
Jag är väldigt väldigt nyfiken på om bf3 kommer dra nytta av denna..bridge e..hexacore..teknologi - eller om det kvittar.
Om det visar sig att prestandan blir minst ~15% bättre med sandy bridge E så kommer jag slå till på dessa nya sakerna, annars är det ju lika bra att köra med en quad core tillsvidare. För mig spelar det ingen roll om bridge e processorerna ger lika med 0 prestandaboost i 99 % av alla spel, så länge det funkar för bf3. Så det hänger på bf3 för mig. Hoppas bf3 betan med dessa processorerna kan ge en insikt i detta. Dock misstänker jag att de nya gen grafikkorten måste släppas också och användas i testet för att man ska kunna dra slutgiltiga slutsatser om bridge E ger mer än ~15% prestanda eller ej.

Sitter i princip samma sits, de visade ju att de var duktiga på att krama processorn med BC2...
Med dessa siffror känns det dock som att en ordentligt klockad 2500k och ett 590 är det bästa valet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

näpp...
Men det ser ut att vara tillräckligt, om än precis...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tanax:

Du förstod tydligen inte min post.
Dessa processorer är inte riktade till den publik du tillhör(och sannolikt de flesta här på sweclockers) - spelare.

Som jag skrev så för spel så ger dessa inte mycket bättre prestanda än de föregående processorerna - t.ex. sandy bridge(bland andra). Men det är å andra sidan inte för spel som dessa processorer är till för. Dom är till för film-/bild-/musik-redigering och rendering samt för servers.

Så nej, det handlar inte om att man måste ha de "senaste". Det handlar om att dessa är entusiast-processorer för sådana som jobbar med process-kraftiga program och behöver stabila workstations, alltså är dessa processorer inte för varken dig eller mig.

Förstod din post alldelles utmärkt och svarade för att jag tyckte det du skrev var bra skrivet. Upptäckte efter att jag skickade svar att det jag skrev kunde uppfattas som kritik och igentligen inte hadde så mycket med din tidigare post att göra. My bad.

Men precis som du skriver, jag själv och de flesta ( dock inte alla ) klarar sig alldelles utmärkt till och med med de rätt gammla core processorerna, åtminstone de senaste utav dem och med SB så lär man ju sitta säkert ett bra tag till.

Anledningen till att jag igentligen skrev överhuvudtaget är för att en del verkar tro att föregående cpu blir helt omodern bara för att en ny kommer.

Permalänk

Jahop, En besvikelse var det... Känner inte för att byta min i7 4.2GHZ för denna eller bulldozer. Känns helt meningslöst!

Får väll vänta på Ivy-Bridge EX

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Jag håller med Tanax.

Intel profilerar numera olika processorer mot olika användargrupper. Den användargrupp som ni tillhör är sannolikt den som i7 2600K riktar sig mot. Däremot hade vi antagligen gärna köpt in Sandy Bridge-E till min förra arbetsplats, eftersom vi körde långa tekniska beräkningar där både minnesbandbredd och antalet kärnor var av mycket stor vikt. Den näst dyraste SB-E processorn ger faktiskt en mycket konkurrenskraftig lösning på den punkten! Du får faktiskt väldigt mycket flyttalsprestanda i en enda burk till en rimlig penning.

Att tala om en "besvikelse" har därför inte att göra med att Intel misslyckats, utan beror snarare på att ni missförstått syftet med processormodellen. Processorn ser mycket bra ut för folk som kör krävande multicore-applikationer (nej, spelen ni kör drar inte nytta av 12 trådar).

Gällande AMD ligger de nu längre efter än någonsin efter att de precis släppt en flaggskepp-modell. Det blir jättetufft för dem... jag vill att de ska överleva, men det ser inte jätteljust ut på den punkten (i synnerhet inte om det blir lågkonjunktur 2012-2013).

Permalänk
Medlem
Skrivet av bingobelle:

Förstod din post alldelles utmärkt och svarade för att jag tyckte det du skrev var bra skrivet. Upptäckte efter att jag skickade svar att det jag skrev kunde uppfattas som kritik och igentligen inte hadde så mycket med din tidigare post att göra. My bad.

Men precis som du skriver, jag själv och de flesta ( dock inte alla ) klarar sig alldelles utmärkt till och med med de rätt gammla core processorerna, åtminstone de senaste utav dem och med SB så lär man ju sitta säkert ett bra tag till.

Anledningen till att jag igentligen skrev överhuvudtaget är för att en del verkar tro att föregående cpu blir helt omodern bara för att en ny kommer.

Aha! Ursäkta min bryskhet.
Men ja, precis som du säger så hänger gamla processorer med rätt länge när vi bara snackar spel - där är det ju oftast GPU'n snarare än CPU'n som är av större vikt. Har ju själv en i5 2500k och den fungerar alldeles utmärkt i allting jag gör! Fast sen lär man ju uppgradera till IB ändå sen pga krympningen som ger både mindre strömförbrukning, värme och bättre prestanda.

Måste ändå säga att dessa workstation-processorer är väldigt intressanta. Har inte riktigt förstått mig på dom dock, någon kanske kan fylla i tomrummen..
Sandy Bridge-E är alltså arkitekturen på processorn. LGA2011 är sockeln. Sen finns det X79 som kommer vara chipset:et(motsvarade t.ex. P67, Z68, etc). Men vad är då "Romley" då?

http://www.nordichardware.se/nyheter/69-cpustyrkrets/44121-in...
Enligt den skriver dom att LGA2011 "för servrar och arbetsstationer"(??? är det skillnad på sockeln om man använder det till olika saker?) kommer byta namn till socket R och LGA1356 kommer heta socket B2. Jag trodde LGA1356 skulle ta över efter dagens 1366 som är för entusiaster men som det ser ut kommer ju LGA2011(eller socket R) vara mycket bättre och mera entusiastisk än LGA1356..

Förvirrande, minst sagt. Någon?

Permalänk
Medlem

Nu blev det ju hur svårt som helst, om man vill uppgradera. Det är bara att vänta och se :S

Visa signatur

Dyselxi är INTE kul att ha, beklagar för eventuella stavfel och/eller grammatik fel.

Permalänk

För den som säger att mna inte bhöver en bra CPU för spel, testa Supreme Commander med Core Maximizer

Permalänk
Skrivet av Perkoff:

Jag håller med Tanax.

Intel profilerar numera olika processorer mot olika användargrupper. Den användargrupp som ni tillhör är sannolikt den som i7 2600K riktar sig mot. Däremot hade vi antagligen gärna köpt in Sandy Bridge-E till min förra arbetsplats, eftersom vi körde långa tekniska beräkningar där både minnesbandbredd och antalet kärnor var av mycket stor vikt. Den näst dyraste SB-E processorn ger faktiskt en mycket konkurrenskraftig lösning på den punkten! Du får faktiskt väldigt mycket flyttalsprestanda i en enda burk till en rimlig penning.

Att tala om en "besvikelse" har därför inte att göra med att Intel misslyckats, utan beror snarare på att ni missförstått syftet med processormodellen. Processorn ser mycket bra ut för folk som kör krävande multicore-applikationer (nej, spelen ni kör drar inte nytta av 12 trådar).

Gällande AMD ligger de nu längre efter än någonsin efter att de precis släppt en flaggskepp-modell. Det blir jättetufft för dem... jag vill att de ska överleva, men det ser inte jätteljust ut på den punkten (i synnerhet inte om det blir lågkonjunktur 2012-2013).

Jag gör ett sådär krävande arbete på min dator. jag använder den som Web/spel server, Har en webläsare men många flikar(!!!... CTRL-T sitter i ryggmärgen ) Samt att jag spelar lite(dock inte mycket längre) Samt att jag håller på med mycket musik skapande samt video redigerande och anser att 2 extra kärnor inte är så fördelaktigt för mig!

Det hindrar dock inte det faktum att det möjligen finns personer som använder mer processor kraft!

Något som kan tilläggas är att jag också har uppe virtuell server som jag kör Windows på när det är så att jag känner för att spela

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Jahop, En besvikelse var det... Känner inte för att byta min i7 4.2GHZ för denna eller bulldozer. Känns helt meningslöst!

Får väll vänta på Ivy-Bridge EX

Jag tror du kan vänta på Haswell.

Permalänk
Skrivet av anon99565:

Intressant terminologi om framtiden.
Jag är väldigt väldigt nyfiken på om bf3 kommer dra nytta av denna..bridge e..hexacore..teknologi
*klipp*

upp till 8trådar klarar BadCompany2 enligt Guru3d, och en del andra sidor jag googlade upp.
tvivlar på att frostbite 2.0 använder mindre trådar
på OCNet är det många som visar upp att BC2 käkar mer än gärna 6trådar.

jag försöker hålla ut till bulldozer då amd's moderkort erbjuder fler PCI-E portar och sata 3 portar (oftast) per krona mot Intel, och jag vill gärna ha 6-8kärnor från 4 nu känner jag.

Bulldozer och i7 rent generellt är riktade mot workstations / extreme gamers , så de borde klara av flertrådade applikationer med en lugn bris

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk

detta säger mig bara att min rigg kommer stå sig rätt långt här hemma. känner inget behov av att bygga något nytt innan det kommer många nya standarder som man borde ha. som jag ser det nu så har jag allt jag behöver och lite till. eller rätt mycket till. vill jag uppgradera så blir det en snabbare ssd och ett snabbare grafikkort. men känner inget behov av det heller just nu.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

ser faktiskt väldigt ljust ut för amd, att deras 1100t kan prestera lika bra som en i7 990x i spel, jävligt prisvärd prestanda för dom som bara vill spela

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

ser faktiskt väldigt ljust ut för amd, att deras 1100t kan prestera lika bra som en i7 990x i spel, jävligt prisvärd prestanda för dom som bara vill spela

Vad har det med Sandy Bridge-E att göra?

Permalänk
Skrivet av mfm:

En begagnad s939 är helt värdelös som spelrigg om du spelar nyare spel än Doom II. Även en E8500 (som är dubbelt så snabb som en 4600+) är för klen för många nya och inte så nya spel.

Att lögnen upprepas om och om igen av folk som har föråldrade processorer gör det inte till sanning.

Sen är det lustigt att många föraktade i5 760 och hypade i7 930 oavsett verklighetsförankring, fast den här gången verkar polletten ha ramlat ner bara för att mainstream-plattformen släpptes först.

s939 är oerhört kompetent som spelrigg sett till kostnaden, i dagsläget får du en begagnad s939 rigg för samma pris som intels billigaste processor till s1155 (enbart processor). självklart är den en bit ifrån e8500 och ännu lite längre från i5 760. men har du kollat priset på dessa nyligen? betänk även att 4600+ släpptes för 6 år sedan. skillnaden i singeltrådad prestanda är löjligt mycket större mellan pentium 3 och athlon 64 (x2) än mellan athlon 64 (x2) och säg 2600k. min poäng är att utvecklingen i singeltrådad prestanda stagnerar allt mer, och den går mot allt fler trådar. i framtiden kommer antagligen cpuer likna gpuer allt mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Vad har det med Sandy Bridge-E att göra?

sant så sätt. men sandy bridge-e ska ju ersätta 1366, å bulldozer ersätter phenom2. å amd presterar lika i spel men kostar typ en 8 del. så ska man bara spela så varför inte gå över till amd, spara lite pengar till grafikkort eller framtida uppgraderingar

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Skrivet av mfm:

En begagnad s939 är helt värdelös som spelrigg om du spelar nyare spel än Doom II. Även en E8500 (som är dubbelt så snabb som en 4600+) är för klen för många nya och inte så nya spel.

Ville bara säga att jag har en E8600 och jag kan spela alla spel jag har på högsta utan lagg. Bfbc2, starcraft 2, gta4,alla crysis spel och nya deus ex. Sänkte lite på Starcraft för att få bättre fps. Poängen är att det funkar för mig. E8500 kan väl inte vara så mycket sämre att den knappt klarar dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tachiibou:

Ville bara säga att jag har en E8600 och jag kan spela alla spel jag har på högsta utan lagg. Bfbc2, starcraft 2, gta4,alla crysis spel och nya deus ex. Sänkte lite på Starcraft för att få bättre fps. Poängen är att det funkar för mig. E8500 kan väl inte vara så mycket sämre att den knappt klarar dessa?

Det finns många spel du inte kan maxa med en tvåkärnors Core 2 Duo, tror knappast du maxar GTA4 eller BFBC2. Att du inte maxar SC2 vet jag redan. Att "knappt klara" är inget jag diskuterat.

Gav bort min E8500 till mamma så slapp hon köra med en gammal slö Athlon X2 4600+.

Att det går att spela spel hjälpligt med det system man redan har är en sak, att idag rekommendera folk att köpa en två generationer gammal processor är något helt annat. Särskilt så många som är fixerade på "framtidssäkert"...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W