Intel 520-serien SSD "Cherryville" i fjärde kvartalet

Permalänk
Melding Plague

Intel 520-serien SSD "Cherryville" i fjärde kvartalet

Mot slutet av året släpper Intel ett gäng nya SSD-enheter med minneskretsar i 25 nanometer. Med i planeringen är bland annat den nya 520-serien "Cherryville".

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väntar på prisuppgifter med spänning!

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Avstängd

5000:- för 120GB?

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Sådärja, en 520 till mig, tack!

Edit: Hoppas bara att krypteringen inte kräver stöd för ATA Password i BIOS, men annars funkar ju TrueCrypt alldeles utmärkt också (med aningen lägre säkerhetsnivå pga TRIM då, men utan märkbar prestandaförlust om man har en cpu med AES-NI).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Keeper of Traditions

släpps det aldrig nya mSata-diskar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Detta blir nog min första SSD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rätt lame med bara 45 000 IOPS när Corsair har 80 000 IOPS på sina GT SSD:n.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av UROG:

Rätt lame med bara 45 000 IOPS när Corsair har 80 000 IOPS på sina GT SSD:n.

...som bara uppnås i intetsägande benchmarkprogram.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av UROG:

Rätt lame med bara 45 000 IOPS när Corsair har 80 000 IOPS på sina GT SSD:n.

orka titta på siffror när alla vet att Intels diskar är det mest pålitliga som finns och dessutom så
avgör det inte något i verkligt användande.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

MTBF-värdet på ca 137år är ju rätt länge

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Ojoj
Kan nog bli riktigt intressant när det blir ny burk nästa år
Hoppas bara inte den får en massa buggar i och med 25nm

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

MTBF-värdet på ca 137år är ju rätt länge

Om du köpte en av dessa diskar 1874 så är den med största sannolikhet sönder nu

Edit: Jag undrar om de har testat MTBF-värdet empiriskt?

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Ojoj
Kan nog bli riktigt intressant när det blir ny burk nästa år
Hoppas bara inte den får en massa buggar i och med 25nm

En bra kommentar. Jo nya tillverkningsprocesser brukar ställa till det. Mitt tips är och vänta ifall man ska ha en 25nm ssd.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Avstängd

Frågan är om man ska vänta på en (dyr och?) ny SDD, eller om man ska köpa en 120 GB:are för ca. 1700 kr. nu? Vad säger ni gamla rävar?:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

...som bara uppnås i intetsägande benchmarkprogram.

Precis som intels processorer också gör.

Permalänk
Medlem

Priset lär bli saftigt.

Känns lite som om jag ångrar lite mitt ssd köp. Har verkligen inte känt att jag utnyttjat den förutom vid bootning då jag bara spelar och tittar på film och med tanke på deras priser så känns ingen ssd värd de tusenlapparna.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem

Svar till MacEnkronan

Jag skaffade en 120 som systemdisk. Ångrar inte en millisekund. Boot-tiden är så snabb att jag stänger av datorn oftare.

Permalänk
Medlem

SSD som systemdisk var en av de största prestandaökningarna jag fått. Köpte den populära Intel X-25 G2 eller vad den heter på 80GB för runt 2000kr för 1,5 år sedan.

Boota, starta program, framförallt spel med många småfiler som World of Warcraft, där sänkte jag laddningstider flera gånger om (det som kunde ta kanske 20-30s tar nu 5s liksom )

En 120GB skulle nog vara trevligt för WoW ihop med Win7 tar så mycket plats som det är nu, så jag har inte plats för flera spel på den disken, men å andra sidan är det mest WoW som drar nytta av accesstiderna.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

orka titta på siffror när alla vet att Intels diskar är det mest pålitliga som finns och dessutom så
avgör det inte något i verkligt användande.

Förklara då mjukvarufelet med intels 300serie. Håller tummarna hårt att denna disk har testats hårt innan lansering, barnsjukdommarna hos SSDerna idag får en att smått tappa hoppet på tillverkarna.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Kommer dessa använda styrkretsar från Intel eller kommer de fortsätta med Marvel(?) som sitter i dagens 510?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

orka titta på siffror när alla vet att Intels diskar är det mest pålitliga som finns och dessutom så
avgör det inte något i verkligt användande.

Äger själv en Intel SSD och den har funkat felfritt ett bra tag nu. Men vad exakt grundar du dig på i ditt påstående? Kan vara lite klurigt att komma fram till en sådan slutsats då det skulle vara extremt tidskrävande att testa alla SSD diskars pålitlighet. Så det där med att "alla vet" vettefan...

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuppe:

Precis som intels processorer också gör.

Va? Menar du att det inte finns produktiva program som äter all processorkraft de kan få? För i sådana fall så är du helt fel ute.

Det är lite problemet med sweclockers, det finns en sida som tänker i banorna "gaming gaming gaming" och sedan de som tänker "dator dator dator".

En produkt passar inte alltid för båda så man får klargöra hur man menar när man säger majs/bajs till något.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Förklara då mjukvarufelet med intels 300serie. Håller tummarna hårt att denna disk har testats hårt innan lansering, barnsjukdommarna hos SSDerna idag får en att smått tappa hoppet på tillverkarna.

Går säkert 20 krånglande sandforce2 SSD för varje intel SSD med 8mb bugg, men först när nästa rapport släpps får vi statistik som berättar hur det ligger till.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av hakuni:
Skrivet av Sifear:

MTBF-värdet på ca 137år är ju rätt länge

Om du köpte en av dessa diskar 1874 så är den med största sannolikhet sönder nu

Edit: Jag undrar om de har testat MTBF-värdet empiriskt?

MTBF-värden är inte tänkta att tolkas så.
Tänk att ni har en serverpark på 1000 datorer. I var och en sitter en Intel 520 SSD.
Om datorerna är på 24/7 så har serverparken en driftstid på 1000*24*7=168 000 timmar i veckan, eller 672 000 timmar på en månad med fyra veckor.
Om enheterna har ett MTBF värde på 1 200 000 timmar som anges i artikeln så innebär det att det kommer gå sönder ungefär en enhet varannan månad.
Detta är ju behändigt att veta om man är administratör och ska planera service och reservdelshållning.
Däremot säger MTBF inget om hur länge en enskild enhet håller, bara hur stor felfrekvensen är i en statistisk population.
Denna måste då ha en viss storlek för att det ska stämma, statistiska modeller stämmer bättre ju större underlaget är.

Visa signatur

Stationär: Gigabyte P55A-UD3 | Core i5 750 | Crucial BallistiX 1600 CL8 4x2GB | Asus GTX 560 Ti DCII | Intel SSD 330 120GB + WD Black 1TB
Bärbar: Fujitsu Amilo PI 3560 | Core2Duo P8400 | 4GB RAM | GeForce GT240M

Permalänk
Medlem

Till folk som undrar om dom skall uppgradera till SSD så kan jag klart säga JA.
Om ni redan har en SSD som systemdisk och ni får plats med det ni behöver ha på den (60 GB räcker ganska långt faktiskt för detta) så finns det inga direkta anledningar att uppgradera. Om det nu inte är så att ni har en av de äldre SSD där en uppgradering ger er dubbla prestandan förståss.

I runda slängar dock, SSD ger en enorm prestanda ökning men har ni redan en SSD så behöver ni inte uppgradera...

Och skaffa inte större enhet än ni behöver! 60 GB är okej, 120 GB är mycket bra och allt över det är till för folk som spelar massa olika spel och har abnormalt stora program.
Att lagra filmer och annat skräp på en SSD är bara onödigt och rent av idiotiskt. Om ni har för lite plats på datorn så skaffa en 60 eller 120 GB SSD och sedan en 1 TB eller 2 TB vanlig disk. Blir billigare än en 120 GB+ SSD och ni får mycket mer plats att spara saker på för pengarna.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt