Microsoft ger snabbare boot med Windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Min dator drar 52w när den är avstängd. Alltså ej i stand by. Från kallstart tar den 34sek. Skulle vilja halvera den tiden.

Det är fan mer än min drar udner drigt...nästan..
Kör Sandy Bridge och intergrerad grafik och seasonic nätagg. SSD och en Green HD. Drar ca 50-60w under användning..

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag inte på sånt förrän jag har testat det själv. De kan ha stängt av datorn genom viloläge, tagit ut batteriet och sedan startat filmningen. Min stationära dator med Windows 7 Ultimate startas efter bara några sekunder i viloläge.

Upp till bevis hur snabbt Windows 8 verkligen är! Ska bli roligt

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Personligen tror jag inte på sånt förrän jag har testat det själv. De kan ha stängt av datorn genom viloläge, tagit ut batteriet och sedan startat filmningen. Min stationära dator med Windows 7 Ultimate startas efter bara några sekunder i viloläge.

Upp till bevis hur snabbt Windows 8 verkligen är! Ska bli roligt

Hade varit jävligt snabbt även med viloläge. Men tror ändå inte de fuskar med så uppenbara saker.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av ec96joan:

Hade varit jävligt snabbt även med viloläge.

Mycket sant i det du säger. Jag testade för övrigt tjejens bärbara dator (en Samsung NC10, köpt i juni 2009 och den är inte uppgraderad) med att sätta hennes dator i viloläge för att sedan starta den igen. Datorn var good to go redan efter blotta 2 sekunder med Windows 7 Ultimate 32-bit (dock några extra-sekunder när jag skrev in lösenordet till hennes konto, men det är ju en självklarhet). Det tar cirka 15 sekunder att starta hennes dator från ren avstängning, så att säga, tills man är helt inloggad.

Om nu Microsofts test-dator som de visade i demonstrationen, var faktiskt avstängd och inte i viloläge, så var uppstarten väldigt imponerande.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Bejje:

52W, verkligen? Det låter väldigt högt. Låter mer som att datorn är avstängd och detta visas med att en röd glödlampa (inte diod) indikerar det.
52W är ungefär vad en Mac Book PRO 15" drar när den är igång och man surfar på den så det låter helt upp åt väggarna.

Det är 2dioder som lyser rött på mobo, det är allt men ändå visar wattmätaren på 52W.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Det är 2dioder som lyser rött på mobo, det är allt men ändå visar wattmätaren på 52W.

Tror din mätare visar fel. Om en 15" bärbar dator drar så mycket även när skärmen är igång så kan inte en avstängd stationär dator dra så mycket. Eller så felar agget på något sätt så det drar ström fast det inte borde.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Ja, som en riktlinje skall en avstängd dator dra c:a 5W för att upprätthålla minimal funktion i det läget. Nu är väl det ganska OT då vi talar om själva kallstarten som kan göras även om det varit strömavbrott i ett år...

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem

Testade på Windows 8 i vmware, må säga att jag är såld gillar verkligen Metro, men försökte testa att installera det som main system efter en polare gjorde det. Jag behövde ändå installera om systemet men fick bara "ACPI BIOR ERROR" som det stod i bsod'n (mycket "snyggare" bsod med). Men kollade lite i bioset men hjälpte inte ändra med det där ACPI, dock har inte sökt mer om det.

Men kommer verkligen testa på 8an när betan mer kommer.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

Brukar använda viloläget på min Vista för att få snabbare uppstart. Bör vara en motsvarighet i filmsnutten.
Men att bara gå igenom bios-uppstarten tar fortfarande lång tid. Har t.ex. tagit bort minnestesterna som tar evinnerlig tid. Men här har man tagit bort avsevärt många fler saker som bios gör innan den laddar upp filer från startdisken. Skulle tänka mig att det är ett nytt bios som inte håller på med så mycket kontroller innan den är klar. På min PC så tar förmodligen uppstarten lika lång tid även om jag skulle byta till Windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Fel, var har du fått det ifrån?

Läste det i någon ms-blogg nånstans, ms-anställda uppmanas ju att blogga om saker, men om det senare beslutats att metro faktiskt inte ska gå att toggla bort är en annan sak. I dev. previewn som släpptes gick det att byta till standardstartmenyn med ett registerhack. http://www.ghacks.net/2011/09/15/windows-8-start-menu-toggle-...

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")