Asus lanserar E45M1-I Deluxe och E45M1-M Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arbetande Pengar:

Om jag då vill ha en dator som ska användas till en htpc till tvn och eventuellt som surfburk i sovrummet(kommer stå i sovrummet med kabel till tvn). vad ska jag då välja om man tar hänsyn till följande prioritetsordning:

film/serier 720p
Pris
Strömsnål
Formfaktor(så liten som möjligt)
1080p

Om du är intresserad av att ha den i sovrummet så borde ju ett av dina stora intressen vara att den skall vara tyst? Eftersom dessa moderkort kyls passivt så är det ju endast hårddisken som brötar.. Således borde E45M1-I Deluxe funka perfekt för dig i min värld

Visa signatur

Socket A ftw!

Permalänk

Är det lönt att vänta på E45 eller kan jag lika gärna köpa E35?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheJerk:

Mja, är ju en dual-socket bräda till LGA771 och passar bara till Xeon X5xxx. Känns inte som det jag skulle skaffa för en vanlig PC. Och ska du ha två prollar i behöver du förmodligen köpa två av de dyraste för att få dubbel QPI-link eller motsvarande. Problemet är ju dessutom så att Intel och AMD har en tendens att byta sockel på sina processorer så risken är att man står där med sin kvalitetsbräda utan någon ny prolle att stoppa in. Och ECC-stöd är ju jättebra om man har användning för det, annars är det väldigt dyrt i onödan. Så jag skulle nog säga att du klarar dig fint med ett "vanlig" kvalitetsbräda som t.ex. Asus Deluxe, kommer hålla längre än tekniken är fräsch.

Intressant information.:) Det blir till att köpa en konsumentbräda.^^

Skrivet av nikce:

Har nog aldrig varit med om att ett moderkort gått sönder, isåfall har det varit trasigt från början. Har moderkort som hållit 25 år. Innan kondisarna pajjar har resten av prylarna varit redo för museum.

Herregud vilken tur du har haft då.:) Själv hade jag ett moderkort som bara höll 5 år.:P Dock så var det ett moderkort som stödde P4 Intel processor (datorn byggdes 2005 ca.) så chansen finns ju att brädorna har blivit bättre/mer hållbara sedan dess.:)^^

Mycket nyttig information: tack alla som har svarat tålmodigt på mina frågor.:) Swec. är fan bäst!:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Som server/NAS tror jag förbrukningen är något högre. Fusion har däremot lägre förbrukning vid grafikintensiv belastning, men det är väl inte så viktigt i NASen.. Skulle hellre vänta på de utannonserade C60 (tror jag det var) med 6w.

Intressant. Fast C-60 ska ha en TDP på 9W, 330 är på 8W. Frågan är om den är snabbare än 330 då. Kanske kan strypa/underklocka GPU:n för att få ner watten?

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk

.. Det här var ju närmast ett skämt 0.05 ghz uppgradering från föregångaren.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Intressant information.:) Det blir till att köpa en konsumentbräda.^^

Herregud vilken tur du har haft då.:) Själv hade jag ett moderkort som bara höll 5 år.:P Dock så var det ett moderkort som stödde P4 Intel processor (datorn byggdes 2005 ca.) så chansen finns ju att brädorna har blivit bättre/mer hållbara sedan dess.:)^^

Mycket nyttig information: tack alla som har svarat tålmodigt på mina frågor.:) Swec. är fan bäst!:D

Var tvungen att prova att starta i gång en dator från 97 bara för det, verkar funka, men kommer inte ihåg lösenordet :/

Var runt 2 år sen den användes, innan det så var det 4-5 år som den bara var nere några dagar totalt. En gång fick jag byta hårddisken, jag använde en laptop disk som inte var tänkt att användas under längre perioder. Annars var det bara om jag fick för mig att göra någon ändring, ex uppgradera minne eller städa ur damm och dylikt.
Då var datorn redan gammal när jag började använda den som hemma server.
Allt var konsument produkter.

Skulle jag köpa en ny dator idag så skulle jag nog inte bli så ledsen om den går sönder 15 år senare...

Däremot så var det nog en högre lägsta kvalitet förr.
Kollar man på en budget dator på elgiganten/expert/siba idag så ser chassit så klent ut att man undrar om de ska trilla ihop som ett korthus om man blåser på det.
Men köper man lite bättre komponenter så kan det nog hålla rätt länge om man inte får ett måndagsexemplar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

Var tvungen att prova att starta i gång en dator från 97 bara för det, verkar funka, men kommer inte ihåg lösenordet :/

Var runt 2 år sen den användes, innan det så var det 4-5 år som den bara var nere några dagar totalt. En gång fick jag byta hårddisken, jag använde en laptop disk som inte var tänkt att användas under längre perioder. Annars var det bara om jag fick för mig att göra någon ändring, ex uppgradera minne eller städa ur damm och dylikt.
Då var datorn redan gammal när jag började använda den som hemma server.
Allt var konsument produkter.

Skulle jag köpa en ny dator idag så skulle jag nog inte bli så ledsen om den går sönder 15 år senare...

Däremot så var det nog en högre lägsta kvalitet förr.
Kollar man på en budget dator på elgiganten/expert/siba idag så ser chassit så klent ut att man undrar om de ska trilla ihop som ett korthus om man blåser på det.
Men köper man lite bättre komponenter så kan det nog hålla rätt länge om man inte får ett måndagsexemplar.

Ja vad kan jag säga.:) Ni har helt enkelt tur (eller kvalité) med era brädor.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Flygfisk:

Hur bra är en sån här på transcoding? Vill kunna konvertera och spela upp filmer "live" (.mkv-filer som konverteras och spelas upp på iPad). Förstår ju att en av de billigare SB-prollarna är att föredra, men klarar denna av det är det ju kalas i.o.m. strömförbrukning/passiv kylning! Eller skulle det belasta ett sånt här kort så hårt att den passiva kylningen egentligen inte riktigt räcker till?

Det vore konstruktionsfel om den passive kylningen inte räcker till för normal användning, vilket man ändå få säga att transcoding är.

Men inser du HUR stor skillnad det är just på transcoding mellan SNB och Zacate?

Enligt testerna som gjordes här är skillnaden mellan Core i3 2100T (TDP 35W, borde definitivt gå att kyla passivt) och E350 en faktor 1:10!!!

Och enligt samma test så drar E350 resp. i3 2100T systemen ungefär lika mycket ur väggen. Men E350 systemet är naturligtvis billigare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MacEnkronan:

Ja vad kan jag säga.:) Ni har helt enkelt tur (eller kvalité) med era brädor.:)^^

På jobbet står en av mina gamla AMD burkar, en K6-2 333MHz från 1998 med 64MB RAM. Den fungerar än och kör Debian idag. Används då och då för att verifiera och optimera prestanda för riktigt klena system

Finns även en dual-socket Pentium2 som stått på 24/7 sedan 2000 (server) som fortfarande gör sitt jobb, ett par hårddiskar har gått åt. Kanske inte den viktigaste serven idag, mer ett experiment numer över hur länge den faktiskt kan överleva

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

På jobbet står en av mina gamla AMD burkar, en K6-2 333MHz från 1998 med 64MB RAM. Den fungerar än och kör Debian idag. Används då och då för att verifiera och optimera prestanda för riktigt klena system

Finns även en dual-socket Pentium2 som stått på 24/7 sedan 2000 (server) som fortfarande gör sitt jobb, ett par hårddiskar har gått åt. Kanske inte den viktigaste serven idag, mer ett experiment numer över hur länge den faktiskt kan överleva

What can I say?;) This sounds better than [valfritt ord här:D].:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Fusion är hästlängder före Atom

Fast, jag tror att det du ska ha en en liten och smidig Llano rigg (AMD A-serien APU's) Det skulle nog passa dig som handen i handsken

När kommer AMD A-serien APU's?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk

Använt A83850 i 3 dygn måste säga att det är toppen för Warcraft 3, LoL, CS Source, Team Fortress 2 och WoW.

Skulle rekommendera Llano för dem som åker på mkt lan, där dem spel jag nämnde innan funkar helt fläckfritt och finns möjligt för mini-itx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xitele810:

När kommer AMD A-serien APU's?

De finns redan, kolla AMD A8-3850, A6-3650 osv. Socket FM1.

Skrivet av Oldvikingschool:

Använt A83850 i 3 dygn måste säga att det är toppen för Warcraft 3, LoL, CS Source, Team Fortress 2 och WoW.

Skulle rekommendera Llano för dem som åker på mkt lan, där dem spel jag nämnde innan funkar helt fläckfritt och finns möjligt för mini-itx.

Jag kan också rekommendera A8-3850. Jag brukar lira Civilization5 i 720p utan problem på min TV. Enbart med inbyggda grafiken då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalaspuffar:

Är det lönt att vänta på E45 eller kan jag lika gärna köpa E35?

Kommer in när som helst, desutom om man skall ha den som en HTPC som jag har min så behöver man inte ens en HD, då man kan köra XBMC direkt fr ett USB minne

Permalänk

Nån som vet nåt? när den kommer eller pris? kommer bara spela upp hd filmer så denna verkar vara perfekt

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Skrivet av xitele810:

Nån som vet nåt? när den kommer eller pris? kommer bara spela upp hd filmer så denna verkar vara perfekt

http://www.dustinhome.se/asus-e45m1-m-pro-amd-fusion-e-450-m-atx/product/5010609238

Permalänk
Medlem
Skrivet av xitele810:

Nån som vet nåt? när den kommer eller pris? kommer bara spela upp hd filmer så denna verkar vara perfekt

Ska du bara spela upp filmer fungerar E-350 och den finns ute nu. Fast förstår att det bär emot att köpa den när ersättaren är så nära och inte verkar bli så stor prisskillnad (eller prestandaskillnad heller för den delen, men liiite bättre iaf).

Hade jag hört att den var så nära hade jag nog väntat några veckor, blir antagligen lite bättre surfkänsla i det och kanske lite mer framtidssäkring med starkare grafikdel. Men som sagt, E-350 duger gott den också.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk

Är denna verkligen mini-itx? ser ut som mATX??

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Skrivet av xitele810:

Är denna verkligen mini-itx? ser ut som mATX??

Är ett mATX, korrekt ifrågasatt. Blev själv fundersam då kylflänsen såg så liten ut.. Insåg att kortet var stort efter en liten stunds funderande

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Hur litet nätagg kommer man undan med på deluxe-varianten?

Permalänk

65 watt

Edit, nån som vet när E45M1-I Deluxe kommer till sverige?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

Frågan är om den kommer öht... Finns ju inte på kontinenten heller...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

WLAN 2,4 + 5 GHz?

Har letat som en tok - t o m i användarmanualen, men lyckas inte hitta det jag sökte efter. Behöver veta om det inbyggda WLAN-kortet stödjer 5 GHZ, eller bara 2.4 GHz. Behöver bandbredden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattu:

Har letat som en tok - t o m i användarmanualen, men lyckas inte hitta det jag sökte efter. Behöver veta om det inbyggda WLAN-kortet stödjer 5 GHZ, eller bara 2.4 GHz. Behöver bandbredden

Har du kommit fram till något i denna fråga?

Är väldgt intressant för mig också då jag också skulle behöva bandbredden?

Vad är det för kort förresten, kan man hoppas på ett Intel 6300 eller dylikt?

/Martin

Permalänk
Medlem
Skrivet av e2zippo:

Har du kommit fram till något i denna fråga?

Är väldgt intressant för mig också då jag också skulle behöva bandbredden?

Vad är det för kort förresten, kan man hoppas på ett Intel 6300 eller dylikt?

/Martin

det medföljande kortet stödjer bara 2,4GHz. Jag köpte ett nytt som stödjer 5 GHz. Bandbredden förbättrades markant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattu:

det medföljande kortet stödjer bara 2,4GHz. Jag köpte ett nytt som stödjer 5 GHz. Bandbredden förbättrades markant.

Tack för svaret!

Det blev ett Asus F1A75-I-Deluxe med LLano för mig istället då jag hade tänkt använda burken till lite mer än bara XBMC.

För dom som vill veta så ska Wlan-kretsen på Asus-moderkortet enligt Sweclockers "videopreview" stöda 5ghz bandet