Nätagg, inte corsair vad ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Nätagg, inte corsair vad ska jag välja?

Hej

Jag behöver ett nätagg.. Ska köra 2x 460 GTX OC i SLI.. så behöver 600-800W någonstans där antar jag..
Jag har hört att corsairs nätagg ibland kan ge ett vinande ljud? Stämmer detta.. En kompis fick byta ut det 2 ggr pga detta.. Vad har jag för bra alternativ om jag inte vill köpa corsair.. några tips?

Permalänk
Hedersmedlem

Det stämmer, kallas coilwhine, och kan hända i princip på vilket agg som helst. Vet massor av folk som har Corsair-agg utan problem.

http://www.inet.se/artikel/6900364/xfx-core-edition-650w

Här har du dock en modell från XFX som inte har erkända coilwhineproblem i samma utsträckning som vissa Corsairagg. Toppkvalité för bra pris.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Corsair gör bra agg xfx också ta något av dem seasconic med japanska kondensatorer. Köpte sj nyligen ett vx 450w från corsair för 200kr ett riktigt klipp

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Det rekommenderade XFX-aggregatet är ett bra val. Men anledningen att ta det över Corsair TX650 v2 är inte att det skulle vara bättre eller ha mindre chans att få coilwhine, utan att det är något billigare och lite tystare. Det är nämligen i stort sett identiskt med Corsair TX650 V2 (i stort sett bara fläkten och dess styrning som skiljer, då båda byggs av samma tillverkare och på samma plattform).

De aggregat från Corsair som folk klagat mest på när det gäller Coil-whine är nog gamla TX650 som använder en annan plattform än nya V2.

Att över huvud taget exkludera ett helt märke pga ett fenomen som coilwhine i ett fåtal enheter ur en viss serie är helt fel. De flesta serier (och även aggregat från drabbade serier) har inte problemet.
Coilwhine är något som kan drabba alla aggregat oavsett tillverkare, lite beroende på vad man har för övriga komponenter i systemet. Fenomenet uppstår när spolar i nätaggregatet hamnar i självsvängning och ljudet förstärks. Olika uppsättningar komponenter kan ge fenomenet i olika aggregat (vissa grafikkort i kombination med vissa aggregat ger fenomenet oftare än andra kombinationer).

Spolarna som används är ju inte heller identiska eller monterade exakt likadant med exakt lika mycket "smältlim" på för att reducera coilwhine, därför kan det skilja sig åt i samma serie.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Finns inte så mkt att välja på annat än Corsair och XFX om man vill ha bra nätagg i 650-850W klassen just nu.. Jo visst, Seasonic X- och NZXT Hale90, men dom e lite dyrare om man jämför mot TXV2 och XFX CE/BE/XXX.. dom ska snarare jämföras mot Corsiar HX och AX agg.
Glömde å nämna Antec HCG och HCP.. HCG är väl ok, men känns inte som dom når ända upp till Corsair TXV2 eller XFX..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

du har fractal designs nätagg oxå som är bra.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

NZXT Hale90.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scab:

NZXT Hale90.

Skulle precis skriva detta. Fruktansvärt bra nätagg.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andyah:

du har fractal designs nätagg oxå som är bra.

Dock inte lika bra som XFX Core, NZXT Hale90 eller Corsair (Inte GS/CX)

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Dock inte lika bra som XFX Core, NZXT Hale90 eller Corsair (Inte GS/CX)

på vilket sätt skulle dom vara sååå mkt sämre menar du?...det är inga ace agg vi pratar om..alla funkar precis som dom ska göra..o börjar du snacka om 80+ att vissa är brons osv så är det en dålig ursäkt. så länge aggen fungerar o håller för det dom ska så är dom lika bra. du ser ingen skillnad på din elräkning iaf mellan två likvärdiga 80+ agg..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andyah:

på vilket sätt skulle dom vara sååå mkt sämre menar du?...det är inga ace agg vi pratar om..alla funkar precis som dom ska göra..o börjar du snacka om 80+ att vissa är brons osv så är det en dålig ursäkt. så länge aggen fungerar o håller för det dom ska så är dom lika bra. du ser ingen skillnad på din elräkning iaf mellan två likvärdiga 80+ agg..

Nej, men de har däremot sämre komponenter på insidan än vad de jag räknade upp har, vilket påverkar livstiden, både på själva nätagget, och även på de övriga komponenterna (som tar mindre stryk ju högre kvalité som finns på nätaggets insida.)

Det är naturligtvis inga gigantiska skillnader, men de finns. Och eftersom priset inte skiljer speciellt mycket, så varför ta det sämre alternativet?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte dra likhetstecken mellan Corsair TXV2 och XFX CE/BE och FD Newton eller Tesla.. Newton och Teslan är visserligen stabila och bra agg, men dom nåt inte upp i kvalite eller prestanda mot nämna ditos från Corsair eller XFX (OEM Seasonic).

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Dock inte lika bra som XFX Core, NZXT Hale90 eller Corsair (Inte GS/CX)

I Sweclockers test lyckades dem hålla spänningarna jämnare och med mindre rippel. Mao. är fractals bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

I Sweclockers test lyckades dem hålla spänningarna jämnare och med mindre rippel. Mao. är fractals bättre.

Vad jämför du med?? XFX CE eller Corsair TXV2 är inte med i det testet..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

I Sweclockers test lyckades dem hålla spänningarna jämnare och med mindre rippel. Mao. är fractals bättre.

Nej du fractal är inte bättre:P

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Tack för era tips. XFX Core Edition 650W verkar riktigt prisvärt lutar faktiskt åt det.. Hoppas det är tyst bara då jag är ganska kräsen på den fronten...

Jag har svävat ut och tittat på detta.
http://www.inet.se/artikel/6909622/ocz-zx-series-850w-80-guld
Dock kostar det multum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hackeron:

Tack för era tips. XFX Core Edition 650W verkar riktigt prisvärt lutar faktiskt åt det.. Hoppas det är tyst bara då jag är ganska kräsen på den fronten...

Jag har svävat ut och tittat på detta.
http://www.inet.se/artikel/6909622/ocz-zx-series-850w-80-guld
Dock kostar det multum

http://www.inet.se/artikel/6909557/corsair-ax-750w-80-gold

Ska du lyxa till det, så kör på Corsair AX istället. Semipassiv fläkt som stannar helt när nätagget belastas lite, vilket naturligtvis gör det extremt tyst. Även när fläkten arbetar är det mycket tyst. Det kostar ju därefter dock.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

http://www.inet.se/artikel/6909557/corsair-ax-750w-80-gold

Ska du lyxa till det, så kör på Corsair AX istället. Semipassiv fläkt som stannar helt när nätagget belastas lite, vilket naturligtvis gör det extremt tyst. Även när fläkten arbetar är det mycket tyst. Det kostar ju därefter dock.

Ja tar nog dock hellre ocz xz som ja länkade till. Verkar riktigt hög kvalitet på den. och även rätt nytillverkat.

Permalänk
Medlem

ocz före ax nja knappast. Ax är seasconic tillverkat 105 c japanska -7års garanti. Ocz modeller har brunnit vid max last och inte seasconic tillverkat. Brukar bara vara thaiwanska kondingar.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hackeron:

Ja tar nog dock hellre ocz xz som ja länkade till. Verkar riktigt hög kvalitet på den. och även rätt nytillverkat.

OCZ ZX har sämre kvalité än vad Corsair AX har, finns test på det. Det har dessutom ingen semipassiv fläkt, något som en som är kräsen med ljuget borde eftersträva.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

OCZ ZX har sämre kvalité än vad Corsair AX har, finns test på det. Det har dessutom ingen semipassiv fläkt, något som en som är kräsen med ljuget borde eftersträva.

Tack för tipsen Ska återigen se över mina alternativ och bestämma senare..

Permalänk
Medlem

jag har själv ett xfx core 650 funkar väldigt bra och är imho väldigt tyst jag får dock erkänna att jag hade coilwhine på min när det gick upp i användande alltså när jag spelar dock slutade den whina helt efter typ 1 kanske 2 veckor

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN