Inkoppling av radiatorfläktar för CPU-kylning på Asus P8Z68-V

Permalänk
Medlem

Inkoppling av radiatorfläktar för CPU-kylning på Asus P8Z68-V

Hej!
Jag tar just nu mina första stapplande steg när det gäller att bygga en dator på egen hand. Har bland annat införskaffat ett moderkort (Asus P8Z68-V). Jag tänker börja med att köra med orginalfläkten som följer med processorn för att se att allt fungerar som det ska. Så småningom har jag tänkt att vattenkyla CPUn med en XSPC RX360 Triple Radiator + tre PWM fläktar inkopplade med PWM splitter. Är det tillrådligt att koppla radiatorfläktarna till moderkortets CPU_FAN kontakt och tro att fläktstyrningen ska fungera? Är det så man brukar/kan göra eller har jag missat något fundamentalt? Jag söker information överallt men har egentligen inte lyckats hitta någon rekommendation om hur man kopplar in radiatorfläktar efter ordning. Jag vill ju väldigt gärna utnyttja moderkortets fläktreglersystem.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

Kolla här
Kör nu med 3 PWM fläkter och det funkar aldeles utmärkt!
Kan lägga upp mera info sen när tid finns.

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humbuk:

Kolla här
Kör nu med 3 PWM fläkter och det funkar aldeles utmärkt!
Kan lägga upp mera info sen när tid finns.

Tack för det svaret! Då är jag inte alldeles ute och cyklar. Jag har förstått att moderkortet checkar om CPU-fläkt finns ansluten. Då kanske det är läge att skaffa lite kraftigare fläktar (2000 rpm?) så att man får lite dynamik i reglersystemet. Med en splitter så finns väl dessutom möjligheten att ta strömmen direkt ifrån nätaggregatet så att man inte överbelastar moderkortet? Det är väl egentligen bara PWM-signalen som man behöver från kortet?
All info som berör detta uppskattas.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

Som du tror, är det!

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Medlem

Tack för info! Jag vill nämligen absolut inte bli en avancerad fläktreglerare till min egen dator. Det har jag faktiskt varken tid eller lust till. Det här måste fungera automatiskt.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?