För lite sladdar på nätagget

Permalänk
Medlem

För lite sladdar på nätagget

Hej, köpte ett nätagg för 150kr på rea hos kjell & company. tyckte det var ett litet kap eftersom det är till min budget dator.

Började med att plugga in den stora main-ström sladden till moderkortet, samt en lite mindre sladd till ett 12v uttag... så nu fattas det ström till grafikkort samt hårddisk... o finns inga kontakter kvar. Tänkte inte på att nätagget måste vara byggt för en dator nämligen.

nätagget är inte modulärt häller så kan inte koppla in andra sladdar. Behöver ju bara 2 kontakter om ja inte räknat fel, finns det sladdar man kan köpa som man kan sätta på de felaktiga sladdarna så de passar?

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk
Medlem

vi vet ju inte ens vad det är för agg du köpt..du måste skriva vad det är för något, gärna ge länk.

känslan av gör om gör rätt känns rätt nära här.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

På beskrivningen låter det nästan som att du köpt ett ITX agg, vad är det för något du köpt igentligen?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sroy:

Hej, köpte ett nätagg för 150kr på rea hos kjell & company. tyckte det var ett litet kap eftersom det är till min budget dator.

Började med att plugga in den stora main-ström sladden till moderkortet, samt en lite mindre sladd till ett 12v uttag... så nu fattas det ström till grafikkort samt hårddisk... o finns inga kontakter kvar. Tänkte inte på att nätagget måste vara byggt för en dator nämligen.

nätagget är inte modulärt häller så kan inte koppla in andra sladdar. Behöver ju bara 2 kontakter om ja inte räknat fel, finns det sladdar man kan köpa som man kan sätta på de felaktiga sladdarna så de passar?

Komplicerat, men jag tror att jag vet vilket nätagg det gäller. Har det ett hölje i metall, en elektrisk fläkt och en knapp där bak?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Komplicerat, men jag tror att jag vet vilket nätagg det gäller. Har det ett hölje i metall, en elektrisk fläkt och en knapp där bak?

aa, det har den. Står dock att den har 4x SATA ström sladdar. Kanske jag som såg fel, dock inge fler sladdar till grafikkortet ( ... ) känns så waste o inte kunna använda det bara för det fattas en sladd...

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sroy:

aa, det har den. Står dock att den har 4x SATA ström sladdar. Kanske jag som såg fel, dock inge fler sladdar till grafikkortet ( ... ) känns så waste o inte kunna använda det bara för det fattas en sladd...

Du har ström till hårddisken, är det en äldre så är det en molex-kontakt, en nyare så är det sata-ström, i vilket fall så har du 4 av varje.

Till grafikkortet så kan du köpa en sladd som gör om ett par av molexen till 6-pin, eller vad det nu är du behöver till ditt graffe.

Dock är jag tveksam till kvaliteten på nätagget, oftast får man vad man betalar för (nu var det förvisso prissänkt, men det finns ju en anledning till det med), har du kollat upp den modellen?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Hoppas det iunte är en viktig dator, för agg i denna prisklassen har ju sin stämpel precis som sina Ace of Sweden syskon.
Finns adapters för Molex till PCIe, men vetifan om jag skulle våga köra en burk på sådana här saker. Verkningsgraden lär ju vara hemsk, samt att man kanske inte är helt hundra på att det är CE märkt.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

o herre gud, hur kan du köpa en produkt ifrån Trust? och speciellt ett nätagg, du vet om att hela datorn säkerligen kommer gå sönder inom en snar framtid va?

köp ett nytt nätagg är mitt enda förslag!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

o herre gud, hur kan du köpa en produkt ifrån Trust? och speciellt ett nätagg, du vet om att hela datorn säkerligen kommer gå sönder inom en snar framtid va?

köp ett nytt nätagg är mitt enda förslag!

Heh jo, den kostar en ~350kr när den inte är på rea. Men är till en budget dator som sammanlagt kostat 1200kr komplett(ska väl byta ut processorn men). Har ändå hyffsat bra delar (köpt in allt begagnat)... Hitar inga reviews, antar att ingen vågat köpa denna förutom jaXD.

Edit, hitta en review.. Han skrev att datorn börja lukta bränt efter första gången han starta den... sen pajja hela skiten, o de kom fram till att de va PSU'n som hade gett ut på tok för mkt ström... yay

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk
Medlem

Äh, ska kör på me denna o ser hur fint det brinner. (: Tack för all hjälp!

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk
Rekordmedlem

Det lär finnas adaptrar att köpa som löser dina problem, det är bara att koppla på å lukta på röken

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är ju så enkelt att du får det du betalar för och jag hade inte vågat något liknande i min burk...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Undrar varför kjell säljer sånt där regelrätt skräp egentligen

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det lär finnas adaptrar att köpa som löser dina problem, det är bara att koppla på å lukta på röken

hehe, okej tack. (:

jo förstår att det är skit egentligen.. såg ett par till på forums som verkat använt det ett bra tag och det funkat iaf. Får hoppas jag har lite tur är som sagt till en 1200kroners dator så ingen stor förlust. Ska bli så billig som möjligt är därför, skulle Aldrig använda något sånt här i min stationära 7000kronors dator...^^

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att risken är överdriven på det här forumet, många vill lasta saker till max, men även ett "dåligt" nätagg brukar funka läge och bra om man har liten last och låg temp, det är det som sliter på dem, men ska man trycka i en massa grafikkort så blir det nått annat.
Jag har byggt en massa datorer åt folk med originalnätdelar från lådtillverkarna, och ibland billiga lösa, ingen har haft problem med sina surf/skrivdatorer, det blir annat med en speldator, men man bör dimensionera "lagom" , rätt sak på rätt plats.
Det är svårt att få till en budgetdator till nån som verkligen bara ska ha den till surf, om man ska lägga in en stor dyr nätdel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att risken är överdriven på det här forumet, många vill lasta saker till max, men även ett "dåligt" nätagg brukar funka läge och bra om man har liten last och låg temp, det är det som sliter på dem, men ska man trycka i en massa grafikkort så blir det nått annat.
Jag har byggt en massa datorer åt folk med originalnätdelar från lådtillverkarna, och ibland billiga lösa, ingen har haft problem med sina surf/skrivdatorer, det blir annat med en speldator, men man bör dimensionera "lagom" , rätt sak på rätt plats.
Det är svårt att få till en budgetdator till nån som verkligen bara ska ha den till surf, om man ska lägga in en stor dyr nätdel.

Precis, håller med det sista där. Om ja ska lägga 500spänn på nätagg medans moderkort,4gb ram, grafikkort,hårddisk kostar 1200kr likssom. Ett nätagg ska inte kosta nästan hälften av hela datorn när det är så extrem budget.

Kul att höra att det ännu finns hopp för nätagget. (:

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sroy:

Precis, håller med det sista där. Om ja ska lägga 500spänn på nätagg medans moderkort,4gb ram, grafikkort,hårddisk kostar 1200kr likssom. Ett nätagg ska inte kosta nästan hälften av hela datorn när det är så extrem budget.

Skrivet av jycken:

Kan inte förstå varför folk inte vill betala lite extra för ett vettigt nätagg.

Om du hade läst alla svar så hade du vetat varför TS inte gjorde de
Han sa ju även att han aldrig skulle kört ett sådant nätagg i sin riktiga burk.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.