Permalänk
Medlem

NZXT H2 fläktkontrol

Hej!
Jag har nyss köpt ett H2 chassi men jag märkte snart att kabeln som kommer från fläktkontrollen var en "hane". Alla uttag för fläktar på mitt moderkort är också hanar och jag antar att de är de på alla andra moderkort också då kontakten från fläktar alltid är honor så vitt jag vet.

Vad är anledningen till att sista kontakten är av fel kön?

Jag har i alla fall kopplat ur en av fläktarna från kontrollen och bara satt i som vanligt, men jag vill ju gärna kunna använda kontrollen och frontfläktarna. Har letat lite efter fläktkabel konverterar eller vad man skall kalla det, men har inte hittat något. Någon som vet vad en sådan skulle kunna heta eller hur man skulle kunna koppla på annat sätt?

I värsta fall får jag plocka en kabel från en gammal fläkt och göra en liten löd-operation

Permalänk

Det kanske redan har löst sig, men jag själv byggde ihop en burk med NZXT H2 igår.

Den bakre fläkten ska kopplas in med två små 2-pins (hane/hona).
De främre kopplas in med två 4-pins direkt till nätaggregatet, se även till att de små kablarna är inkopplade till fläktarna i chassit. Kontakterna är placerade i fronten mellan de två "chassiväggarna", de kan sitta väldigt löst och lätt åka ut.

Sedan ska det finnas tre (två?) "hane"-kontakter löst för att kunna koppla in extra fläktar till chassits fläktkontroll.

Hoppas det hjälper!