SweClockers sommardator 2011

Permalänk

Ok, så jag borde altså klara mig med 4GB RAM till en budgetgamer? Håller inte på med videoredigering eller annat krävande.

Visa signatur

"Because I am hard you will not like me. But the more you hate me the more you will learn. I am hard but I am fair. There is no racial bigotry here. I do not look down on niggers, kikes, wops or greasers. Here you are all equally worthless."

- Sgt. Hartman, Full Metal Jacket

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon127781:

För lite minne leder till tappade frames, har du otur har det en riktigt stor påverkan på din fps också.

Bull.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bombardment:

Ok, så jag borde altså klara mig med 4GB RAM till en budgetgamer? Håller inte på med videoredigering eller annat krävande.

För BF3/Crysis 2 med DX11 patchen och liknande spel så är mer minne ett måste men om du inte tänkt spela det så är det absolut inget måste att stoppa i mer även om jag skulle ha gjort det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon42512:

Så vad händer om man spelar ett spel som kräver mer minne än vad man har? Tror du att spelet mirakulöst ska flyta på hur bra som helst eller? Det är fan självklart att spelet kommer att lagga om man inte har den prestandan som behövs.

Permalänk
Medlem

Finns något förslag på en variant av "Sommardatorn" mer tydligt inriktad mot gaming? Vore jättetacksam om någon kunde ge förslag på förändringar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon127781:

Så vad händer om man spelar ett spel som kräver mer minne än vad man har? Tror du att spelet mirakulöst ska flyta på hur bra som helst eller? Det är fan självklart att spelet kommer att lagga om man inte har den prestandan som behövs.

Jag vet inget spel som kräver mer. Är nog få spel som kräver mer än 2GB eftersom 32-bit som standard inte kan ge enstaka program/spel mer minne än så.

Permalänk
Skrivet av anon127781:

För BF3/Crysis 2 med DX11 patchen och liknande spel så är mer minne ett måste men om du inte tänkt spela det så är det absolut inget måste att stoppa i mer även om jag skulle ha gjort det.

Men här står det ju att 4GB är vad som rekommenderas för BF3: http://bf3blog.com/battlefield-3-system-requirements/. Går det inte att använda DX11 med 4GB eller? Varför är mer RAM ett "måste"? Kan någon annan vara god och bekräfta detta, för det verkar inte riktigt trovärdigt.

Skrivet av etornebo:

Finns något förslag på en variant av "Sommardatorn" mer tydligt inriktad mot gaming? Vore jättetacksam om någon kunde ge förslag på förändringar.

Vad hade du tänkt använda den till?

Visa signatur

"Because I am hard you will not like me. But the more you hate me the more you will learn. I am hard but I am fair. There is no racial bigotry here. I do not look down on niggers, kikes, wops or greasers. Here you are all equally worthless."

- Sgt. Hartman, Full Metal Jacket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bombardment:

Vad hade du tänkt använda den till?

Spel i första hand. BF 3 nu i höst i guess, Shogun 2, DIII etc. Vill att burken ska klara alla spel inom 3 år utan uppgraderingar helst, är det orealistiskt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bombardment:

Vad hade du tänkt använda den till?

Öhm...han skrev ju det? o_O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krayde:

Ja. Men du skulle bottlenecka din dator kraftigt! Och därför INTE rekommenderat.

Vad skulle jag behöva för att inte få flaskhals-effekten,
räcker det med ett 650W eller ska jag vara på säkra sidan och köra med en 750W ?

Om ni skulle rekommendera ett nätagg, vilket skulle ni säga då ?
- minst 650W gissar jag på
- runt 1000kr, gärna under om det går
- modulärt

Min inköpslista ser ut som denna i dagsläget: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=1015629&view=m

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk

Jag kopierade nästan rakt av sweclockers sommardator, så jefla schysst. Går riktigt bra. Ska bara se till att bli lite haj på överklockning så man får ut max prestanda

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk

Och så får vi reda på att denna dator tar Battlefield 3 betan med medium settings.. Facepalm, men det betyder inte att detta är det bästa man kan få för dessa pengar. bara det att BF3 gör att man får punga ut lite exta, typ 1k, för max upplevelse.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Avstängd

Jag slog till på en SommarDator 2011.
Komplett hade ett färdigt paket som jag (tillsammans med dem) konfigurerade lite.
Är väldigt nöjd.
Logitechs G400 mus, Windows 7 och Benq-skärmen gör datorn ännu roligare att använda.

Mycket bra artikel, tack.

En kommentar bara: Jag läste att Battlefield 3 äter grafikkort som GeForce 560 Ti till frukost, samtidigt kan man läsa att samma kort inte kommer ha några problem att klara av spelet. - Det känns antingen svart eller vitt. Jag anser att spelet flyter på bra med högst medium på videoinställningar.
Med högre inställningar blir FPS:en för låg.

Permalänk
Skrivet av Bravo:

Jag slog till på en SommarDator 2011.
Komplett hade ett färdigt paket som jag (tillsammans med dem) konfigurerade lite.
Är väldigt nöjd.
Logitechs G400 mus, Windows 7 och Benq-skärmen gör datorn ännu roligare att använda.

Mycket bra artikel, tack.

En kommentar bara: Jag läste att Battlefield 3 äter grafikkort som GeForce 560 Ti till frukost, samtidigt kan man läsa att samma kort inte kommer ha några problem att klara av spelet. - Det känns antingen svart eller vitt. Jag anser att spelet flyter på bra med högst medium på videoinställningar.
Med högre inställningar blir FPS:en för låg.

Jag sitter med nedanstående system vilket nästan identiskt är en kopia av deras artikel.
Jag kör BF3 på HIGH vilket medför att det bollar mellan 55-60 möjligtvis 70 FPS i vissa situationer.
Personligen tycker jag att detta är godkänt och spelet flyter på bra.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Avstängd

Hej! ny på forumet.

Jag hade tänkt skaffa en hyffsad dator för att spela BF3 med polarna då alla övergav PS3:an... I alla fall så har jag sneglat på "sommardatorn" och fått lite tips på annat håll. Det här har jag kommit upp med. Vad tycker ni? Något jag bör ändra? Budget ligger på 12k max, helst 10k men det verkade var kört direkt...

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1099221/hd6950-vs-gtx570
Har lagt till två grafikkort. Ett HD6950 och ett GTX570. Vilket presterar bäst på BF3? Eftersom man får med BF3 med GTX:en så blir prisskillnaden drygt 200:-

Det jag behöver utöver det är väl bara skärm? Några tips på det? OS kunde jag få av pappa eller en kompis så det är ingen fara.

De (som skrivit recension) hävdar ju att de lyckas maxa BF3 med ett sådant kort (HD6950), står dock inte fps... Jag förväntar mig självklart inte att kunna maxa inställningarna med min budget utan det vore bara en bonus.

Tacksam för svar //en nybörjare som ej vet om sakerna lirar utan har bara läst sig till "inköpslistan"

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Hej! ny på forumet.

Jag hade tänkt skaffa en hyffsad dator för att spela BF3 med polarna då alla övergav PS3:an... I alla fall så har jag sneglat på "sommardatorn" och fått lite tips på annat håll. Det här har jag kommit upp med. Vad tycker ni? Något jag bör ändra? Budget ligger på 12k max, helst 10k men det verkade var kört direkt...

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1099221/hd6950-vs-gtx570
Har lagt till två grafikkort. Ett HD6950 och ett GTX570. Vilket presterar bäst på BF3? Eftersom man får med BF3 med GTX:en så blir prisskillnaden drygt 200:-

Det jag behöver utöver det är väl bara skärm? Några tips på det? OS kunde jag få av pappa eller en kompis så det är ingen fara.

De (som skrivit recension) hävdar ju att de lyckas maxa BF3 med ett sådant kort (HD6950), står dock inte fps... Jag förväntar mig självklart inte att kunna maxa inställningarna med min budget utan det vore bara en bonus.

Tacksam för svar //en nybörjare som ej vet om sakerna lirar utan har bara läst sig till "inköpslistan"

Välkommen!

SweC redaktionen har gjort en ypperlig prestandaanalys på bf3: http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...

Det som många kommer peta extra mycket på är att bf3 kräver 1,5GB videominne på ultra, alltså fallerar alla kort med 1GB om man ska "maxa".

Det finns även MASSOR med "jag ska köpa dator för bf3, budget xxxxxkr" i köpråds-delen på forumet som du hittar här: http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad... kolla om det finns en tråd som passar för dig och om det inte gör det kasta upp en egen.

Välkommen till SweC, jag hoppas och tror du kommer trivas.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)