Vilket håll ska fläktarna blåsa in eller ut?

Permalänk
Medlem

Vilket håll ska fläktarna blåsa in eller ut?

Tjena, kanske en helt idiotisk fråga, men vill bara försäkra mig. Har just nu 3 fläktar inkopplade, varav två blåser in (en i fronten och en på sidan) och en som blåser ut ( längst bak ovanför grafikkortets portar och bredvid moderkortets). Den tanken jag hade med placeringarna var att det skulle vara ett luftflöde igenom lådan från lådans front till lådans utblås ( bakre fläkten) och sen skulle det komma in ny luft från sidan för så bra kylning som möjligt.

Chassit: Cooler master elite 430
Fläktar: Den medföljande och 2 st http://www.inet.se/artikel/5321240/scythe-120mm-gentle-typhoo...

Tacksam på förhand

Permalänk
Medlem

I fram, botten och sidan ska va insug. I bak och i toppen ska vara utsug. Ev kan i sidan vara utsug om du har ett grafikkort som skyfflar ut mycket varmluft i chassiet
Jag hade satt en i bak och den andra i toppen Eller den andra i botten för grafikkortet.

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk

Generallt för alla lådor är att det är en fördel att ha övertryck i lådan, alltså mer som blåser in, än ut, detta gör att luft trycks ut även i springor och andra hål. Om man har undertryck, alltså mer fläktar som blåser in, än ut, då kommer det sifas in luft i dessa hål och sprickor, vilket resulterar i att det kommer in mer damm. Fläkthålen har ju oftast filter, medans dessa hål och sprickor iten har det.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Generallt för alla lådor är att det är en fördel att ha övertryck i lådan, alltså mer som blåser in, än ut, detta gör att luft trycks ut även i springor och andra hål. Om man har undertryck, alltså mer fläktar som blåser in, än ut, då kommer det sifas in luft i dessa hål och sprickor, vilket resulterar i att det kommer in mer damm. Fläkthålen har ju oftast filter, medans dessa hål och sprickor iten har det.

Den lådan har bara ett fläktfilter och det är i fram.

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Skrivet av onYYx:

Den lådan har bara ett fläktfilter och det är i fram.

Ok, det är ju lite jobbigare då, men man kan ju alltid köpa några extra och montera vid andra fläktar som suger in luft.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

In i fram, in i sidan, ut i bak låter finfint.

Som sagt, filter behövs bara där du blåser in, så fronten som standard, sen får du köpa ett extra till sidofläkten om du vill ha där med, annars kommer det blåsa in en del damm rakt i grafikkortet.

Jag har letat lite efter bra filter, men inte hittat något än till min Centurion 534 (har monterat en 120mm och en 80mm i sidan, en 120mm i fram som alla blåser in, samt en 120mm i bak för utblås, så jag har rätt rejält övertryck.

Men jag kör utan sidofilter än så länge, så det blir lite damm på grafikkortet, men då står min tower dock på skrivbordet, så det är inte alltför mycket (kör man en dator på golvet får man dock skylla sig själv om det sugs in mer damm).

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av onYYx:

I fram, botten och sidan ska va insug. I bak och i toppen ska vara utsug. Ev kan i sidan vara utsug om du har ett grafikkort som skyfflar ut mycket varmluft i chassiet
Jag hade satt en i bak och den andra i toppen Eller den andra i botten för grafikkortet.

Okej, det låter bra, tackar för det snabba svaret:)

Skrivet av blackeagle:

In i fram, in i sidan, ut i bak låter finfint.

Som sagt, filter behövs bara där du blåser in, så fronten som standard, sen får du köpa ett extra till sidofläkten om du vill ha där med, annars kommer det blåsa in en del damm rakt i grafikkortet.

Jag har letat lite efter bra filter, men inte hittat något än till min Centurion 534 (har monterat en 120mm och en 80mm i sidan, en 120mm i fram som alla blåser in, samt en 120mm i bak för utblås, så jag har rätt rejält övertryck.

Men jag kör utan sidofilter än så länge, så det blir lite damm på grafikkortet, men då står min tower dock på skrivbordet, så det är inte alltför mycket (kör man en dator på golvet får man dock skylla sig själv om det sugs in mer damm).

Filter tror jag mitt chassi hade i topp utan att där var en fläkt , har inte riktigt koll (är i skolan) men borde jag inte kunna sätta det filtret på sidan isåfall eller?

Permalänk
Medlem

Ja det kan du göra eftersom du kör med övertryck, luften trycks ändå ut där

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azpol:

Ja det kan du göra eftersom du kör med övertryck, luften trycks ändå ut där

Okej, tackar för svaret