Permalänk

Vad är detta?

Hej!

min 8pin pci-e kontakt till grafikkortet har en 3pins fläktsladd bredvid sig, någon som vet vad den är till?
Lite förvirrad :/

Tack för hjälp!

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Och du har ett HP-nätagg från 1994?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Och du har ett HP-nätagg från 1994?

oj, kanske ska skriva vad jag har. haha

Har ett Enermax Infiniti 720w.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

2 förslag beroende på om det är hona/hane.

Kan vara så att man kan koppla in och kontrollera rpm på nätaggets fläkt via moderkortet.

Eller koppla in en fläkt om man byter kylare till grafikkortet, men jag tror på ovan.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

skulle gissa den är till för eftermarknadskylare till grafikkortet

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Kogster:

skulle gissa den är till för eftermarknadskylare till grafikkortet

Okej, eftermarknads kylare får inte ström via grafikkortet som stockkylaren gör? Så jag kan koppla bort den från moderkortet tror du?

Visa signatur

-

Permalänk
Skrivet av Kogster:

skulle gissa den är till för eftermarknadskylare till grafikkortet

Sökte runt lite och hittade "Fan RPM (13525 fan only)".
Säger inte mig ett dugg... XD

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av RavenCorp:

Okej, eftermarknads kylare får inte ström via grafikkortet som stockkylaren gör? Så jag kan koppla bort den från moderkortet tror du?

Jodå men den kan nog avbelasta grafikkortets ledare lite vid strömhungriga monsterfläktar. Vadå bort från moderkortet? Snackar vi 8-pin PCI-E power (eller nåt sånt) eller 8-pin till processorn?

Har du ingen fläkt eller planer på fläkt så ta bort den.

*edit* vill påpeka att det mest blir estetiskt att ta bort den då det inte lär göra någon skillnad till elförsörjningen av grafikkortet

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av RavenCorp:

Sökte runt lite och hittade "Fan RPM (13525 fan only)".
Säger inte mig ett dugg... XD

13525 skulle jag tro är en fläkt som mäter 135mm*135mm*25mm kanske om man vill byta den i agget

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Kogster:

Jodå men den kan nog avbelasta grafikkortets ledare lite vid strömhungriga monsterfläktar. Vadå bort från moderkortet? Snackar vi 8-pin PCI-E power (eller nåt sånt) eller 8-pin till processorn?

Har du ingen fläkt eller planer på fläkt så ta bort den.

*edit* vill påpeka att det mest blir estetiskt att ta bort den då det inte lär göra någon skillnad till elförsörjningen av grafikkortet

Okej, vi snackar 8-pin till GPU och till den va det ju en 3pin hona, sån som är till fläktar. Satte i den ifall att. men nu kopplar jag ur den.

Tack för svar! :>

Visa signatur

-

Permalänk
Skrivet av Kogster:

13525 skulle jag tro är en fläkt som mäter 135mm*135mm*25mm kanske om man vill byta den i agget

Okej, dåså.
Då behövs inte den antar jag :>

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av RavenCorp:

Okej, vi snackar 8-pin till GPU och till den va det ju en 3pin hona, sån som är till fläktar. Satte i den ifall att. men nu kopplar jag ur den.

Tack för svar! :>

hona? Satt det på alla 8-pin? jag antog såklart det var hane. Ingen aning om varför de skulle sätta en honkontakt där. känns som motsattsen av vad man vill att ett nätagg ska behöva. eller kanske för att styra fläkten i nätagget men det känns väldigt långsökt.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Kogster:

hona? Satt det på alla 8-pin? jag antog såklart det var hane. Ingen aning om varför de skulle sätta en honkontakt där. känns som motsattsen av vad man vill att ett nätagg ska behöva. eller kanske för att styra fläkten i nätagget men det känns väldigt långsökt.

Jag va lite luddig i min beskrivning. I samma kabelstrumpa/sleeve va det en 3pin hona. Och på strumpan/sleeven är det iof en lapp där det står GPU ONLY.

Visa signatur

-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RavenCorp:

Jag va lite luddig i min beskrivning. I samma kabelstrumpa/sleeve va det en 3pin hona. Och på strumpan/sleeven är det iof en lapp där det står GPU ONLY.

Antagligen till eftermarknadskylare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RavenCorp:

Jag va lite luddig i min beskrivning. I samma kabelstrumpa/sleeve va det en 3pin hona. Och på strumpan/sleeven är det iof en lapp där det står GPU ONLY.

Skrivet av cider123:

Antagligen till eftermarknadskylare!

Men eftermarknadskylaren lär ju ha hona på sin fläkt. Det känns ju väldigt konstigt att de skulle sätta en hon-kontakt där. Nu förstår jag din förvirring.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Efter lite sökande hittade jag detta...

Citat:

The main ATX cable, 4/8-pin (split style) and one of the 6/8-pin PCI-e are all fixed. There is also a PSU fan RPM monitor lead.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Skrivet av Brainsplitter:

Efter lite sökande hittade jag detta...

Så den är för att se och styra RPM på nätagget?

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av RavenCorp:

Så den är för att se och styra RPM på nätagget?

Mer övervaka.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Mer övervaka.

Okej, tack för svar!

Visa signatur

-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RavenCorp:

Så den är för att se och styra RPM på nätagget?

Det verkar som en bra funktion. Att i operativsystem kunna reglera vartendaste fläkt, borde redan vara möjligt, med tanke på hur dyra vissa datorer är.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av michael123:

Det verkar som en bra funktion. Att i operativsystem kunna reglera vartendaste fläkt, borde redan vara möjligt, med tanke på hur dyra vissa datorer är.

men moderkortet vet väll ändå inte hur varmt nätagget är. Då blir det lite mer komplext. Övervaka väll kul men inte direkt användbart förutom för att upptäcka extrem exempel

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄