Permalänk
Medlem

Crossfire frågor.

Hej nu är det så att jag skall köpa ett till xfx 6870(600w) och undrar om min 750wattare fortfarande räcker för att strömsätta 2x600w grafikkort och en 95w intel core i5 2500k processor. Är väldigt noob gällande nätagg men det måste finnas en anledning till att jag inte hittar 1400wattare och 1350 wattare. Är totalt noob gällande detta!

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Det funkar med god marginal

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Bra, dock så undrar jag varför det kan vara så. Är det att en del inte får överskrida 750w? eller är det att i crossfire tar de samma mängd watt? Förklaringar tack :)!

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Bra, dock så undrar jag varför det kan vara så. Är det att en del inte får överskrida 750w? eller är det att i crossfire tar de samma mängd watt? Förklaringar tack :)!

Alla komponenter i ett datorsystem drar ju en del effekt. Olika mycket beroende på hur kraftiga komponenterna är.
Så när tillverkarna säljer en del ger de ut en rekommenderad styrka på nätagget för att det ska klara av att leverera effekten som krävs. Denna är oftast överdriven och utgör även HELA datorsystemet, alltså blir inte effekten det dubbla om du lägger till ett grafikkort. Lite svårt att förklara men ^^

Du kan kolla på lite recensioner, där är oftast med ett test på hur mycket hela systemet drar under load, det är såna tester man får utgå från.

Hoppas du blev något klokare i alla fall, är något otydlig så är det bara att fråga

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Okej, schysst

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Bra, dock så undrar jag varför det kan vara så. Är det att en del inte får överskrida 750w? eller är det att i crossfire tar de samma mängd watt? Förklaringar tack :)!

Vad är det för märke på din 750wattare?

Ifall det är intressant för dig så avgörs otroligt mycket av vilken kvalitet det är på ditt nätagg, dock spelar det nog ingen stor roll i detta fallet då jag inte tror att din dator drar med än 450 watt så du har god marginal som tidigare talare redan sagt

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/artikel/6909592/corsair-tx-750w-v2-80-bro...

Ett av de billigaste jag kunde hitta, trodde att detta var hur det låg till: CPU = 95W Grafikkort: 600W 95+600=695W. Tog 750w för att ha lite mer än det som behövdes, lmfao hur fel man kan ha ^^ Älskar att ha fel ibland!

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErDraug:

Vad är det för märke på din 750wattare?

Ifall det är intressant för dig så avgörs otroligt mycket av vilken kvalitet det är på ditt nätagg, dock spelar det nog ingen stor roll i detta fallet då jag inte tror att din dator drar med än 450 watt så du har god marginal som tidigare talare redan sagt

Står i signaturen att det är ett TX750 så ska nog funka bra

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Står i signaturen att det är ett TX750 så ska nog funka bra

Ah yes, missade sign helt... Även ifall det varit budget agg så hade det nog hållt ändå dock Ville bara ge lite extra information till TS.

Det agget lär hålla bra TS för nästan alla dina framtida uppgraderingar

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Tack alla för underbar hjälp :)!

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*