bc2 laggar trots att systemkraven uppfylls

Permalänk

bc2 laggar trots att systemkraven uppfylls

Nån som har nå svar på varför det ska lagga när man uppfyller systemkraven?

har en dubbelkärnig processor på 2.3 ghz , 4 g i ram o ett nyinköpt gtx 550 ti .

Permalänk
Medlem

kollar hur mycket ram du använder när spelet är igång. Kan vara en anledning till varför det laggar.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortys_1:

Nån som har nå svar på varför det ska lagga när man uppfyller systemkraven?

har en dubbelkärnig processor på 2.3 ghz , 4 g i ram o ett nyinköpt gtx 550 ti .

Vad spelar du på för grafik? Vad har du för processor?

Permalänk

kör på lägsta grafik och har en amd ahtlon 4400+ med två kärnor på 2,3 ghz.

hur kollar jag ramen när jag spelar?

Permalänk
Medlem

Jag har AMD Phenom 3 ghz och ett 5770 med 2 gb ram och jag spelar med ett snitt på över 40 fps(efter början lagget) på allt maxat förrutom HBAO(tror det stavas så) och V-sync, så att ramen borde inte vara problemet.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortys_1:

kör på lägsta grafik och har en amd ahtlon 4400+ med två kärnor på 2,3 ghz.

hur kollar jag ramen när jag spelar?

Du kan öppna Windows Task Manager (Left Ctrl+Shift+Ecape) och sedan gå till performance för att se RAM och processor-belastning.
Själv skulle jag säga att det är din processor som är orsaken till dålig prestanda, i BFBC2 behövs verkligen Quad cores för att få flyt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tror att det är din processor som är lite trött...

Permalänk

knepiga är att det funkar nästan lika bra med mitt 8500 gt på 512 mb

Permalänk

Processorn är det som drar ner för dig, du behöver en bättre, helst fyrkärning processor, har du möjligheten att överklocka processorn till närmare 3ghz så borde det hjälpa en hel del.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem

Beror helt klart på processorn. Jag har en C2D E6750 för tillfället och märkte skillnad i BFBC2 mellan 2,66Ghz och 3,33Ghz

Permalänk

bytte moderkort o prolle idag till ett asuskort o en intel dubelkärnig 2,6 prolle, kör max på allt som finns nu o det flyter utan lagg=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortys_1:

bytte moderkort o prolle idag till ett asuskort o en intel dubelkärnig 2,6 prolle, kör max på allt som finns nu o det flyter utan lagg=)

Varför dubbelkärna och inte Quad? Med tanke på att BC2 verkligen gillar quad-core?

Visa signatur

Moderkort: Asus Z87-Pro Processor: i7-4770K @ 4,0 Ghz Kylning: Noctua NH-U12P SE2 med en Scythe GT 1850rpm Minne: 8 Gb Corsair Vengeance LP 1600 Mhz Cl 9 Grafik: MSI 970 Gaming 4GB @ 1300/1502/7500 Mhz Hårddiskar: Samsung 840 Pro 256Gb SSD(OS) + Samsung Spinpoint F3 500Gb + WD Caviar Blue 640Gb Nätagg: Corsair AX850 Chassie: FD Define R3 med 5 st Scythe GT 120mm, 3 in och 2 ut + moddad hårddiskbur för bättre ventilation. OS: Windows 7 64

Permalänk

köpte de billigt av en kompis o funkar klockrent nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortys_1:

Nån som har nå svar på varför det ska lagga när man uppfyller systemkraven?

har en dubbelkärnig processor på 2.3 ghz , 4 g i ram o ett nyinköpt gtx 550 ti .

Datorn jag hade när BFBC2 kom var en 2 kärnig intel (E5400) på 2,7 ghz och ett ATI5750. Både processorn och grafikkortet är jämförbart med vad du sitter på nu. På min dator plaskade processorn enormt, oavsett upplösning orkade den inte leverera mer än 40 fps, var nere på 1280x1024 eller nåt på LOW utan att fps ökade nämnvärt. Sen är ditt grafikkort heller inte så kraftigt. Håller med föregående talare som säger att BFBC2 (och kommande BF3) vill a 4-kärniga cpu:er.

Mvh

Tobias

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk

kanske de vill men flyter för mig på högsta grafik så än behöver jag inte byta nånting

Permalänk

Högsta grafiken i BC2 tror jag verkligen inte "flyter" med en dubbelkärning processor på 2.6ghz och ett gtx 550, jag hade en liknande setup när BC2 lanserades, en dubbelkärning amd processor(6000+) på 3ghz och ett äldre grafikkort ganska likt gtx 550 i prestanda, flyt fick man bara med ganska låga inställningar.

Om det fungerar bra för dig så är ju det bra!:) Du hade förövrigt säkert kunnat uppnå samma klock med processorn du hade med originalkylaren, känns nästan som att din kompis lurade dig.. vad betalade du för en så liten uppgradering?

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk

betalade några hundringar och sitter stor kylning till prollen, gamla moderkortet var från en hp dator som inte gick o göra ett skit med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edasvangen:

Högsta grafiken i BC2 tror jag verkligen inte "flyter" med en dubbelkärning processor på 2.6ghz och ett gtx 550, jag hade en liknande setup när BC2 lanserades, en dubbelkärning amd processor(6000+) på 3ghz och ett äldre grafikkort ganska likt gtx 550 i prestanda, flyt fick man bara med ganska låga inställningar.

Om det fungerar bra för dig så är ju det bra!:) Du hade förövrigt säkert kunnat uppnå samma klock med processorn du hade med originalkylaren, känns nästan som att din kompis lurade dig.. vad betalade du för en så liten uppgradering?

Hade också 6000+, men har lärt mig nu att det var en extremt dålig processor. För att vara 3ghz så motsvarade den fortfarande bara en intel på 2ghz i prestanda. Intel core 2 är mycket bättre än vad amd's athlon (första) är.

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Skrivet av edasvangen:

Högsta grafiken i BC2 tror jag verkligen inte "flyter" med en dubbelkärning processor på 2.6ghz och ett gtx 550, jag hade en liknande setup när BC2 lanserades, en dubbelkärning amd processor(6000+) på 3ghz och ett äldre grafikkort ganska likt gtx 550 i prestanda, flyt fick man bara med ganska låga inställningar.

Om det fungerar bra för dig så är ju det bra!:) Du hade förövrigt säkert kunnat uppnå samma klock med processorn du hade med originalkylaren, känns nästan som att din kompis lurade dig.. vad betalade du för en så liten uppgradering?

Att tänka på är också att specifikationen listar en Core2Duo vid 2GHz som minimum requirements och en quadcore som recommended. Minimum requirements skall man hålla sig en bit över för att det skall funka bra.

Dessutom har en 4400+ x2 lägre IPC än en 6000+ x2 som i sin tur har lägre IPC än Phenom II x2 eller gamla i3 x2 som i sin tur har lägre IPC än Sandy Bridge i3 x2. Så det skiljer sig åt rätt mycket beroende på vilken tvåkärnig man har (i3:orna har ju även HT som hjälper upp FPS en del).

Edit: IPC=Instructions Per Clock cycle, med andra ur hur mycket arbete som utförs under varje klockcykel. Det tillsammans med klockfrekvensen och antal kärnor avgör ju prestandan.

Visa signatur

~Pelle~