Permalänk

Kokt eller okokt?

När vi talar om att använda kylpasta i proportion med ett riskorn, menar vi ett kokt eller okokt?

Mvh robin

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

okokt, det är väldigt små mängder pasta du ska ha mellan CPU och kylare.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Storleken som ett okokt riskorn är det man brukar applicera.

Det trycks sedan ut jämt och bra när kylaren sitter fastspänd och på plats.

Permalänk
Medlem

okokt.

Visa signatur

www.kategorib.se - Allsvenskan Tifo.

Permalänk
Medlem

Beror på hur pastan är egentligen, men regeln säger okokt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

grötris eller snabbris?
Skillnaden mellan kokt och okokt ris är nog inte så stor att det påverkar det mycket exakta måttenheten "riskorn"

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

långkornigt eller rundkornigt? råris eller vildris eller avorioris eller jasminris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

långkornigt eller rundkornigt? råris eller vildris eller avorioris eller jasminris?

Uncle Ben!

Permalänk

Finns helt klart många variablar.. Vilket är guldkornet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

riset ska vara lika stort som en spaghetti.
wait wut

Permalänk
Medlem

Detta kommer bli en lång diskussion

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Ett kokt jasminriskorn skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

"lite grann" är tillräckligt. det är ingen kvantfysik -.-

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk

som en köttbulle blir bra

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk

arctic cooling mx-2 har en liten mätsticka på sidan. 4 st små cirklar vid spetsen på sprutan, tryck förbi en av dem för varje applicering och det blir lagom

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

arctic cooling mx-2 har en liten mätsticka på sidan. 4 st små cirklar vid spetsen på sprutan, tryck förbi en av dem för varje applicering och det blir lagom

Precis den pastan jag har och jag hade missat de cirklarna helt
Har kört 2 appliceringar än så länge och jag har knappt passerat första cirkeln, och vid första appliceringen blev det trots det alldeles för mycket pasta (pressades ut utanför kylblocket och CPU) så hur mycket det blir om man kör enligt de cirklarna vågar jag inte ens tänka på

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Precis den pastan jag har och jag hade missat de cirklarna helt
Har kört 2 appliceringar än så länge och jag har knappt passerat första cirkeln, och vid första appliceringen blev det trots det alldeles för mycket pasta (pressades ut utanför kylblocket och CPU) så hur mycket det blir om man kör enligt de cirklarna vågar jag inte ens tänka på

Kanske det inte funkar så då :S, jag har använt en gång och den har precis passerat först cirkeln, kanske klisterlappen inte sitter exakt lika

Permalänk
Medlem

Sunt förnuft. Eller så kan man ju kleta ut hela tuben. Så missar man garanterat inga luftbubblor varesig på CPUn, Sockel-pinsen, grafikkortet och övriga komponenter. Då bör det fungera?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Sunt förnuft. Eller så kan man ju kleta ut hela tuben. Så missar man garanterat inga luftbubblor varesig på CPUn, Sockel-pinsen, grafikkortet och övriga komponenter. Då bör det fungera?

Tja, det var ju någon på detta forum som hade använt i princip hela tuben och undrade varför han fick så dåliga temps

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Här är en bra länk som visar olika metoder..sen får du själv avgöra vilken är bäst!

Applicera Kylpasta!

Samma som ovan fast ändå inte

Visa signatur

[Dator: Amd Phenom II x4 955 |Corsair 4bg XMS3 | Sapphire 6950 @ 6970 RIP | Gigabyte 790XTA-UD4 | Corsair 850AX | Coolmaster Stacker]

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Tyckervi kan införa carat som ett volymmått för mer noggrannhet. en carat är vikten av ett frö från johannesbrödsfrukter som alltid väger lika mycket(med stor noggrannhet iallafall). Så volymen bör väl vara ganska konsistent den med.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Rekordmedlem

Kan vi inte driva frågan vidare så att vi åtminstone får en sis standard på enheten riskorn?
eller kanske till å med ta upp det i ieee? det är ju en viktig sak för världens elektronikleverantörer att det blir en bred gemensam standard här ...
Ett annat alternativ vore att istället specificera skickttjockleken, på samma sätt som man gör med tex lacker..... men även ytjämnheten spelar roll, det kan bli dyrt med alla mätningar som måste göras.......men det skapar arbeten, BRA !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Tyckervi kan införa carat som ett volymmått för mer noggrannhet. en carat är vikten av ett frö från johannesbrödsfrukter som alltid väger lika mycket(med stor noggrannhet iallafall). Så volymen bör väl vara ganska konsistent den med.

Nja jag skulle tippa på att olika kylpastor kan skilja en hel del i vikt (för samma mängd) beroende på innehåll.
Heller har jag fel?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jo, men volymen är ju det som är viktigast. Och det är ju den vi mäter

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Kan vi inte driva frågan vidare så att vi åtminstone får en sis standard på enheten riskorn?
eller kanske till å med ta upp det i ieee? det är ju en viktig sak för världens elektronikleverantörer att det blir en bred gemensam standard här ...
Ett annat alternativ vore att istället specificera skickttjockleken, på samma sätt som man gör med tex lacker..... men även ytjämnheten spelar roll, det kan bli dyrt med alla mätningar som måste göras.......men det skapar arbeten, BRA !

Standarden bör då utgå ifrån Uncle Bens Boil in bag ris efter kokning. Perfekt resultat varje gång när det gäller riset, dubbningen och CPU-kylningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne-Mohammed:

som en köttbulle blir bra

kokt eller okokt köttbulle?

Permalänk
Skrivet av Ixos:

kokt eller okokt köttbulle?

okokt. knytnäve storlek

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ixos:

kokt eller okokt köttbulle?

Om den är kokt är det inte en köttbulle, det är per definition en frikadell, fråga vilken kock som helst, det kan leda till allvarliga problem att koka köttbullar utan att byta namn på dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.