Problem med asus hd 6970 och hp lp3065 30"

Permalänk
Medlem

Problem med asus hd 6970 och hp lp3065 30"

Jag har ett problem med mitt asus-kort. Alla drivrutiner är installerade och allt annat funkar bra, förutom att den inte vill visa skärmen i native-upplösning, som då är 2560x1600 (kortet är inkopplat med 2st dvi-kablar och funkar bra på min andra dator med ett asus-kort). Den visar istället två skärmar med 1280x800-upplösning.

Någon som har något förslag på vad man kan göra för att fixa problemet?

MVH

Permalänk
Medlem

Tjena! Jag verkar vara i exakt samma situtation. Har en lp3065 och har precis plockat ihop nya datorn med bla asus dcii 6970 och det går inte att höja upplösningen över 1280 x 800. Win 7 sp 1. Vet någon en lösning på problemt? Vore grymt tacksam om någon kunde hjälpa.

Permalänk
Medlem

Postade i dodogh's tråd nyss:

Detta är ganska intressant, stog inget i manualen om detta till kortet ?

http://www.guru3d.com/article/asus-r...u-ii-review/21

"Connectivity wise we ran into an actual issue, our 30" Dell screen is an older model and needs dual-link DVI to get to 2560x1600, While ASUS advertises that the DVI ports on the EAH6970 DCII are dual-link, we got single-link from both of them, trimming down our monitor resolution options. We had to swap out the monitor for a newer model with a DisplayPort connector, after which things worked fine.

Update - there is a switch on the card that can select single link & dual link. All due to there is only 6 deck slots in the AMD GPU , ASUS needs to do this to make sure people able to use dual link after the switch, so:

Factory switch : single link x2 + 4 DP
After switch : 3DP + single link + dual link"

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

@Dr Spackel har helt rätt och dessutom var han snabb att hitta lösningen på problemet.

Om man kopplar en DVI Dual-Link kabel till DVI Dual-Link utgången på grafikkortet och ändrar på en liten switch så skall det fungera bra för bildskäramar med upplösningen 2560x1600.

Jag hittade en liten bild som beskriver detta

Visa signatur

janee