Ny dator, inga upplösningar! HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Ny dator, inga upplösningar! HJÄLP!

Tjena, har precis plockat upp ihop min nya dator och nu stöter jag på ett problem jag aldrig upplevt förut. Jag kan inte öka upplösningen över 1280 x 800! Kör win 7 sp1.
Har en hp LP3065 och satte precis in Asus Radeon HD 6970 DCII. (Hade hd4870 och testat det nu också och det är inga problem). Har sökt på internet men det är mest ominstallera drivrutinerna och det har jag provat och det funkar inte. Vet dock inte något avancerat sätt (om det finns) för att få bort alla spår av gamla drivrutiner och catalystrester. Kört uninstall i nya catalysten och avinstallerat i device manager. Är lite panikslagen då man just packat upp allting och det inte fungerar. Övriga systemet är i7-2600K, Asrock extreme4 gen3. Har någon en aning vad som kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Ladda ner Driver Sweeper och rensa datorn på drivrutiner med det programmet och installera sedan dom senaste för 6970 och eventuell hotfix om någon sådan är tillgänglig.

Återkom med resultatet.

Permalänk
Medlem

Installerade du inte om windows för din nya burk? Vill du testa rensa drivrutinerna finns Driversweeper tror jag det heter. Sedan så kanske det är så att du behöver en drivrutin för skärmen, borde finnas på HPs sida (om inte windowsupdate hitter den).
Alternativt kan du googla på skärmens drivrutin.

edit: efter en snabb google verkar ditt problem vara nått med Duallink dvi. Bara ena porten skall stödja duallink dvi verkar det som så koppla din kabel tid. Skall vara den närmast ditt moderkort tror jag.

Detta är ganska intressant, stog inget i manualen om detta till kortet ?

http://www.guru3d.com/article/asus-radeon-6970-directcu-ii-re...

"Connectivity wise we ran into an actual issue, our 30" Dell screen is an older model and needs dual-link DVI to get to 2560x1600, While ASUS advertises that the DVI ports on the EAH6970 DCII are dual-link, we got single-link from both of them, trimming down our monitor resolution options. We had to swap out the monitor for a newer model with a DisplayPort connector, after which things worked fine.

Update - there is a switch on the card that can select single link & dual link. All due to there is only 6 deck slots in the AMD GPU , ASUS needs to do this to make sure people able to use dual link after the switch, so:

Factory switch : single link x2 + 4 DP
After switch : 3DP + single link + dual link"

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

hehe, har själv suttit och googlat i 3 h och inte fått upp någonting med den här lösningen. Nu funkar det! Är otroligt tacksam, tack för hjälpen!