Vilket program är mest exakt när det gäller att läsa av Core Temp?

Permalänk

Vilket program är mest exakt när det gäller att läsa av Core Temp?

Som rubriken lyder så har jag lite problem med olika resultat av core tempen beroende på vart jag kollar.

Har ett Asus P8Z68-V Pro med det tillhörande programmet AI Suite II som visar att core tempen ligger på 18 grader i Idle. När jag kollar på min intel Core Temp gadget på skrivbordet så visar den mellan 28-32 grader på samtliga kärnor i Idle..

Vilket program ska man lita på ?

För övrigt så kan nämnas att jag har en i5 2500K samt kylaren Noctua NH-U12P SE2. Chassit är ett CM HAF X.

Är detta bra temperaturer?

Permalänk
Medlem

Hwmonitor är min favorit.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda mig av programmet som heter just det, core temp.
http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Permalänk
Hedersmedlem

precis. Core temp är troligen det program som används mest här på swec.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag gillar HWMonitor.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

iom att den är luftkyld så kan tempen aldrig gå under rumstemperaturen. antar att du har mer än 20C på rummet iaf så 18 lät inte särskilt troligt

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Rätt intressant fenomen egentligen. Hur kommer det sig att olika program rapporterar olika temperaturer? Jag vet inte hur det fungerar, men jag skulle anta att det i processorn finns ett antal sensorer och dessa borde ju ge samma utslag oavsett om det är CoreTemp, HWMonitor eller något annat som ställer frågan... eller?

Permalänk
Medlem

Core temp och HW monitor är väll bland de bättre, men det finns några saker man ska vara medveten om

De "orimliga" värdena man får i bland, till exempel du u AI suite, är oftast från en temp censor som sitter på själva moderkortet under själva CPU sockeln, den visar alltså temperaturen under CPU:n och korrigeras dessutom ibland av ett "godtyckligt" värde för att hamna någotsånär nära verkliga CPU temperaturen.

Temp givarna som sitter inne i själva CPU:n som ger temperaturen till Core temp, är inte direkt exakta, och antagligen anpassade för att ge bra värden vid relativt höga temperaturer, då deras huvudsakliga uppgift är att förhindra att CPU:n brinner upp. Spelar ju inte direkt någon roll vad de visar när CPU:n är 40° när det viktiga är att aktivera temperatur skyddet nån gång runt 80° eller så.

Edit:

Skrivet av stais:

Rätt intressant fenomen egentligen. Hur kommer det sig att olika program rapporterar olika temperaturer? Jag vet inte hur det fungerar, men jag skulle anta att det i processorn finns ett antal sensorer och dessa borde ju ge samma utslag oavsett om det är CoreTemp, HWMonitor eller något annat som ställer frågan... eller?

Antar jag att censorn ger en 16 bitars integer eller liknande, som sen måste översättas till en temperatur, och beroende på vad censorn temperatur intervall är så motsvarar ju talet olika temperaturer. Verkar som om det inte alltid är speciellt väldokumenterat vad olika censorer har för temperatur intervall, och att det i värsta fall är kvalificerade gissningar från de som skriver programmen.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stais:

Rätt intressant fenomen egentligen. Hur kommer det sig att olika program rapporterar olika temperaturer? Jag vet inte hur det fungerar, men jag skulle anta att det i processorn finns ett antal sensorer och dessa borde ju ge samma utslag oavsett om det är CoreTemp, HWMonitor eller något annat som ställer frågan... eller?

Ur sensorerna får man troligen inte ut en temperatursiffra utan ett mätvärde för något annat. Jag antar att de mäter resistansen i en ledning som ligger precis intill kärnan då temperaturförändringar leder till resistansförändringar i alla material. Att det varierar mellan olika mätprogram beror på att varje program själva räknar ut temperaturen i förhållande till vad resistansen är och här kan man väl ge ekvationen bättre eller sämre ingångsvärden gällande material i ledningen, tjocklek och längd på denna samt hur resistansmätningsutrustningen beter sig i olika processorer.

Ja, man skulle ju teoretiskt sett kunna använda en gasbubbla i processorn som mätinstrument och sedan mäter man tryckförändringar i bubblan då gasen expanderar vid upphettning. Samma sak där. Man mäter inte temperaturen utan istället tryck. Denna sista lösning kan jag dock svära på att de inte använder i processorer ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Tack för alla bra svar..

Då kontrar jag med ännu en skum fråga

Jag kör ju en gadget tillsammans med Core Temp som heter Intel All Meters. Den visar det aktuella klocktalet samt volten på cpu:n.
Nu till det intressanta..Jag har ej överklockat processorn utan bara valt high performance i UEFI. När jag går in i UEFI vid start av datorn så visar den ett nuvarande klocktal på ca 3,4 ghz vilket stämmer bra överens med orginalklocken. När jag är inne i windows å kollar av intel Gadget:en så visar den ett klocktal kring 4,3 gzh och ett mycket högre volt antal på kärnan än i UEFI..ca 1,29 V..

Vad beror detta på? Viket är rätt?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Iceman_86:

Tack för alla bra svar..

Då kontrar jag med ännu en skum fråga

Jag kör ju en gadget tillsammans med Core Temp som heter Intel All Meters. Den visar det aktuella klocktalet samt volten på cpu:n.
Nu till det intressanta..Jag har ej överklockat processorn utan bara valt high performance i UEFI. När jag går in i UEFI vid start av datorn så visar den ett nuvarande klocktal på ca 3,4 ghz vilket stämmer bra överens med orginalklocken. När jag är inne i windows å kollar av intel Gadget:en så visar den ett klocktal kring 4,3 gzh och ett mycket högre volt antal på kärnan än i UEFI..ca 1,29 V..

Vad beror detta på? Viket är rätt?

Det beror på att du aktiverat moderkortets inbyggda automatiska överklockning.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Det beror på att du aktiverat moderkortets inbyggda automatiska överklockning.

Känner mig inte vid att jag aktiverat någon automatisk överklockning. Hur kan man se det och vad kallas det?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Iceman_86:

Känner mig inte vid att jag aktiverat någon automatisk överklockning. Hur kan man se det och vad kallas det?

På Asusmoderkort heter det "High Performance mode"

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Har samma MB som du och har haft problem med Coretemp som visar konstiga värden. Använder i stället Realtemp som ser likadant ut och gör samma sak, funkar bättre.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

På Asusmoderkort heter det "High Performance mode"

Jaha är det så det ligger till :)..jo det har jag bockat i

Fan va smidigt för mig om inte vet hur man överklockar manuellt..det automatiska måste väl vara inställd så att det inte är skadligt för processor och moderkort.

Tack för svaret!