Gigabyte går över till UEFI

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte går över till UEFI

Efter många om och men ser det ut som att moderkortstillverkaren Gigabyte slutligen är på väg att överge åldrande BIOS och gå över till modernare UEFI.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bara jag som är sån bakåsträvare och inte gillar EFI för fem öre?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Medlem

Är det bara en grafisk skillnad så spelar det egentligen ingen roll. I vissa fall är det smidigt att bara behöva stoppa in en mus och klicka runt lite, tex test och montering. Hoppas på att deras AM3+ moderkort får möjlighet att uppgraderas.

Permalänk
Medlem

Hehe, ser ju ut som BIOS med en halvdan menubar högst upp, ungefär.

Själv trivs jag bra med UEFI. Var lite bökigt att vänja sig vid det, men nu känns det precis som vilket BIOS som helst. Kan däremot inte påstå att jag märkt av snabbare boot eller så.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd

fattar inte att jag kunde muppa runt i BIOS förut... UEFI är så mycket bekvämare och trevligare

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem

Själv har jag faktiskt valt gigabyte i några byggen just för att jag inte orkat med UEFI. Tycker det känns så rörigt och får ingen struktur över det alls. Nä jag önskar de fortsatte med Hybrid EFI.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Största fördelen med EFI är ju att det är lättare att underhålla. För en tillverkare är det lättare att buggfixa en C kod istället för maskinkod (Assembly). Vilket borde leda till snabbare updates och mer funktioner då chipen på moderkortet är större.

Gamla BIOS hade så många begränsningar då om jag inte minns galet var 16bitars kod.

EDIT: kollade Wiki fort, är visst 32bits nu men är säkert massa fullösningar för att sakerna skall snacka ordentligt med varandra ändå.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att ingen funktionalitet får stryka på foten. Jag vill inte veta av några situationer i stil med "hade det varit gamla BIOS hade det gått bra, men...". Om det "bara" blir lite rörigare att hitta så är det väl något man kan leva med.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Största fördelen med EFI är ju att det är lättare att underhålla. För en tillverkare är det lättare att buggfixa en C kod istället för maskinkod (Assembly). Vilket borde leda till snabbare updates och mer funktioner då chipen på moderkortet är större.

Gamla BIOS hade så många begränsningar då om jag inte minns galet var 16bitars kod.

EDIT: kollade Wiki fort, är visst 32bits nu men är säkert massa fullösningar för att sakerna skall snacka ordentligt med varandra ändå.

Assembly är ju så mycket skönare att lattja runt i än om man jämför med C. Och hur menade du att C skulle vara snabbare än asm?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk

Jag föredrar BIOS. Så mycket enklare att göra vad man vill (eftersom man är van)
Kalla mig Apple, men jag vill faktiskt ha ett enkelt BIOS.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk

Vad som helst, bara det ger snabbare uppstart av datorn.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

struktur?
Lite trist då BIOS har en struktur som ser väldigt lika ut oavsett tillverkare. Å andra sidan är det en fördel för tillverkare som har möjlighet att profilera sig tydligare.

Snabbare? Knappast snabbare att gå in i ett grafiskt bios, men skillnaden är nog marginell på moderna maskiner. C snabbare än assembler? större risk för skräpkod.

Bättre? Om man kan använda bara mus eller bara tangentbord så är det bra.

Funktioner?
Det mesta som jag läst om är bättre funktioner för att starta ifrån viloläge men utöver det, är det någon som faktiskt visat upp saker som inte kunde göras i BIOS?

Edit: formattering

Permalänk
Avstängd

herregud vad fult UEFI

Älskar mitt Asus UEFI, visst man har haft good old bios i gud hur många år nu men blev positivt överaskad av UEFI faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R34p3r:

Assembly är ju så mycket skönare att lattja runt i än om man jämför med C. Och hur menade du att C skulle vara snabbare än asm?

Syftade på att de som programmerar bios/uefi kan göra detta snabbare och smidigare om något behöver ändras. Har för mig att jag läste en artikel från en tillverkare där de nämnde att det gick snabbare att göra ändringar i C kod.

Vet att Assembler än ren maskinkod och är en fördel prestandamässigt. Men just svårigheten med att hitta bra assembler programmerare kanske ställer till det ?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Meh, gillar BIOS, har inte testat UEFI så kan ju inte säga hur det är men tycker det inte verkar vara någon hit direkt. På diverse vidoes som jag kollat på ser det ut att lagga, men det kan ju vara videon som gör det, och man vill ju inte att BIOS/UEFI skall vara segt att navigera i. Snabbare uppstart är jag totalt ointresserad av, men det finns ju människor som stänger av sin dato?

Skrivet av anders_w:

Funktioner? Det mesta som jag läst om är bättre funktioner för att starta ifrån viloläge men utöver det, är det någon som faktiskt visat upp saker som inte kunde göras i BIOS?

Med UEFI går det att boota från 3TB-hårddiskar t.ex. (gränsen går väl nånstans vid 2,2TB med vanligt BIOS) detta har ju Gigabyte fixat i sina Hybrid-BIOS på senaste plankorna iofs. Varför man nu skulle vilja göra det är en annan fråga.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Trevligt att UEFI blir vanligare. Då kan man sitta i windows och överklocka hoppas jag

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Trevligt att UEFI blir vanligare. Då kan man sitta i windows och överklocka hoppas jag

Fungerar fint för mig med ASUS AI Suite i alla fall.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Fungerar fint för mig med ASUS AI Suite i alla fall.

Skönt, jag ser fram emot min nästkommande dator som blir till att ordna i vinter

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

överklockning i windows fungerar utmärkt med ai suite i mitt gammla maximus formula

ot : fruktansvärt fult uefi

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anders_w:

struktur?
Lite trist då BIOS har en struktur som ser väldigt lika ut oavsett tillverkare. Å andra sidan är det en fördel för tillverkare som har möjlighet att profilera sig tydligare.

Snabbare? Knappast snabbare att gå in i ett grafiskt bios, men skillnaden är nog marginell på moderna maskiner. C snabbare än assembler? större risk för skräpkod.

Bättre? Om man kan använda bara mus eller bara tangentbord så är det bra.

Funktioner?
Det mesta som jag läst om är bättre funktioner för att starta ifrån viloläge men utöver det, är det någon som faktiskt visat upp saker som inte kunde göras i BIOS?

Edit: formattering

Boot-tiden innan datorn "startar" windows minimeras.

Permalänk
Medlem

Det är så mycket trevligare med UEFI!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Med UEFI går det att boota från 3TB-hårddiskar t.ex. (gränsen går väl nånstans vid 2,2TB med vanligt BIOS) detta har ju Gigabyte fixat i sina Hybrid-BIOS på senaste plankorna iofs. Varför man nu skulle vilja göra det är en annan fråga.

Har det att göra med 16-bits, dvs alternativet hade varit att definiera/skapa ett 32-bits bios?

Skrivet av cider123:

Boot-tiden innan datorn "startar" windows minimeras.

Inkluderar det även initialisering av ex diskar och optiska enheter?
Det är det enda som tar märkbar tid i quick-boot läge, eller jämför man med slow-boot+splash-screens aktiverade?

Permalänk
Medlem

Får la hoppas att det går att uppgradera på deras befintliga nya plankor, annars gör det inte speciellt mycket för mig. Gick väl in i bios 2-3 ggr och fixade, sen har jag inte rört det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

UEFI!

Inte en dag för tidigt!

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av R34p3r:

Bara jag som är sån bakåsträvare och inte gillar EFI för fem öre?

Skrivet av Divil:

Är det bara en grafisk skillnad så spelar det egentligen ingen roll. I vissa fall är det smidigt att bara behöva stoppa in en mus och klicka runt lite, tex test och montering. Hoppas på att deras AM3+ moderkort får möjlighet att uppgraderas.

Finns nog för och nackdelar:

a) en del medborgare klagade på att "CMD-command" var/blev sämre än föregångaren MS DOS, då man i princip kunde ställa in allt som man gjorde i CMD i MS OS i alla fall
b) det blir nog lite lättare att "knalla runt" i BIOS och en del medborgare kommer nog vara glada över att kunna se "Bild-associationer" istället för en massa abstrakt text?:) (Lite som med språk: Supinum är ju något abstrakt och "avskräckande" för många precis som att nuvarande BIOS-standrard förmodligen kommer vara precis lika avskräckande för förortsmamman med tre barn, som Supinum (med övig grammatik) kan vara för även den mest hårdhudade datorentusiast även om det i grunden är tänkt att förenkla:D).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Hoppas man kan uppdatera mitt

Permalänk
Medlem

Rent grafiskt sett ser jag ingen fördel med UEFI och om erfarenhet säger något så är det ju att ju mer lull lull (grafiskt material) destu mindre konfigurationsmöjligheter finns det. Det är ju samma veva som...

1) Är det bättre med konfigurationsfiler (ala .cfg) där du kan ändra tusen inställningar?
2) Är det bättre med ett GUI där du kan klicka på saker för att ändra hundra inställningar?

Själv anser jag att det alternativ som ger mig mest kontroll över alla inställningar är det som är bäst. Men många andra tycker alltså bättre om ett "point and click interface" där dom snabbt bara kan klicka på en ruta.

Då vill jag också passa på att tillägga att alla GUI har en nackdel gemensamt och det är att det ofta blir svårt att hitta dom mer avancerade inställningarna.
BIOS har ju alltid varit rätt så linjärt i att du har ett antal flikar och en av dessa kan heta "advanced settings" eller så finns det en undermeny som heter detsamma.
När vi talar mus och bild orienterade GUI så blir det ju lätt så att någon obskyr checkbox eller knapp leder dig till dom avancerade inställningarna, vilket inte alltid är så enkelt att hitta som i ett vanligt hederligt BIOS.

Det gäller att entusiasterna ligger på och tjatar om att EFI inte skall försvåra och/eller försämra möjligheterna att göra inställningar utan snarare utnyttja det faktum att det är enklare att programmera EFI och göra så att det blir bättre på alla punkter.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem

På mitt Asrock är de mer som ett BIOS som man kan använda mus och några klickbara ikoner.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

UEFI alla dagar i veckan. 90-talet ringde och bad att få tillbaka sitt BIOS

Permalänk

JAAAA! Mitt nästa mobo blir ett kort från Gigabyte då!

Visa signatur

Apple Mac Mini