Permalänk
Medlem

955BE - mecka med vcore

Jag har en X4 955 Black Edition och idag så påbörjade jag projektet att överklocka den lite.
Eftersom det är en BE så gör jag ju på det enkla sättet och höjer multipeln i Bios, testar lite Prime95 och ser vad som händer.
Testade först 3,4ghz, sen 3,6 och nu senast 3,8, och det vart inga problem att stresstesta i 20 min för varje steg, inga problem.

När jag nått 3,8ghz så tänkte jag att nu testar jag lite mer ordentligt, så jag körde Prime95s torture test med large FFTs och det gick hur bra som helst tills efter ca 45 minuter då 3e kärnan får error. Startar om testet igen och den här gången funkar det i 50 min sen får jag error på 1a kärnan.

Är det pilla med v-core som gäller nu? Jag har hittils endast disablat Cool n Quiet samt pillat på multipeln, v-core är på auto.
Vad gör det för skillnad att ställa manuellt jmf med auto? Kan inte moderkortet avgöra vilken spänning som är korrekt?

Vid rumstemp på ca 24 grader så ligger den i idle på 33-34C.
I torture testet i Prime95 så har den toppat på 51 grader som mest.
(kylning är en Hyper 212+)

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem

Det är nog vcore som gäller. Höj inte över 1.45 och se till att temperaturen inte överstiger 65c

Permalänk
Medlem

Ok nä det låter ju vettigt. 62C ska väl vara gränsen vad jag förstått och man vill ju gärna ligga en bit under.

Fler synpunkter? Måste ju vara massa människor här på forumet som multiplier-överklockat 955BE?

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem

skulle nog tro att du kan köra upp till 3.6 GHz utan att pilla på vcoren då jag med min 965'a kan köra 3.8GHz utan att pilla på vcoren
prova öka lite grann i taget kör ett test och se
funkar det inte öka lite till och testa igen
men som sagt små ökningar och inte över 1.45volt och 65c som ovan sa

men vad har du för moderkort förresten?

tillägg
Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

MSI 760GM-E51

Vad menar du med "då jag med min 965'a kan köra 3.8GHz utan att pilla på vcoren". Har du stresstestat ordentligt då, dvs typ Prime95 över natten?
Jag kör ju min på 3,8ghz nu och det funkar utan problem så länge jag inte just stresstestar 100% i 30+ minuter.
Är ju en sak att "kunna köra" vs ha ett 100% stabilt system.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem

Förut körde jag 3.6ghz med sänkt vcore från default, kommer inte ihåg exakt men var nog 0.05 ner från original. Nu kör jag 4.1 med vcore runt 1.4 (sitter på laptopen nu).

Så för att sluta prata strunt och kanske svara på din fråga så är det att höja vcore som gäller för dej

Permalänk
Medlem

Lite lustigt det här. Istället för att hitta optimal vcore för vald multiplier så testar jag nu och ser var gränsen går.
Kör nu på 4 ghz och har kört Prime95 i 40 minuter utan problem, maxtempen toppar endast 50C idag (samma rumstemp).
Har gett Prime95 hög prio i aktivitetshanteraren osv...
Ingen logik

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att vid 4,2ghz med vcore på auto så kommer den till windows loading skärm sen rebootar den
Vid 4,1 ghz vcore auto så kan jag komma in i Windows men så fort jag startar Prime95 så kraschar programmet... dock inga blåskärmar eller reboots...

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mechanix:

MSI 760GM-E51

Vad menar du med "då jag med min 965'a kan köra 3.8GHz utan att pilla på vcoren". Har du stresstestat ordentligt då, dvs typ Prime95 över natten?
Jag kör ju min på 3,8ghz nu och det funkar utan problem så länge jag inte just stresstestar 100% i 30+ minuter.
Är ju en sak att "kunna köra" vs ha ett 100% stabilt system.

ja stabilt 10+ timmar i prime 95

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Min Athlon X4 var stabil i Prime 95 i 10h+ innan den hängde. Testade med IntelBurnTest istället och då kom felet mycket fortare (5-10 minuter max), sen körde jag bara IBT för att testa nya inställningar och fick det stabilt på lite lägre överklockning.

Prime95 kan ju ta evigheter innan man vet, det kör jag bara efter ett par lyckade IBT på max minne (eller åtminstone 2GB, large eller vad det stod).

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Entusiast

Phenom II Processorer har en rekommendation av AMD att inte använda sig utav högre Vcore än 1.5 för 24/7 bruk.
Maxtemperaturen ligger på 62c som sagts tidigare.

Mvh,
Patrik

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -