Permalänk
Medlem

Dator överhettad?

Hej

Jag har haft lite problem med att min dator bara dör sådär utan vidare, ex. när jag ser på YouTube klipp, spelar The Sims 3, Age of Mythology, Empire Earth III etc.

Inte speciellt höga systemkrav på något av det ju...

Testade att plocka bort sidoplåten på mitt chassi (Fractal Design Define R3) och la ner datorn på andra sidan (som när man bygger ihop den) då kraschar den inte alls, testae att ställa den upp fast med sidan fortfarande av. Funkar skitbra.

Min enda slutsats är att luften står för still och att kylningen inte är tllräcklig därmed överhettning och datorn bara dör?

Har 3 st- 120 x 120 mm chassifläktar, 2 medföljande från Fractal Design och 1 Noctua (har för mig att det är en Noctua NF-P12). Noctuafläkten sitter tillsammans med en fractal i fronten och sen en fractal bak för utsug.

Tänkte byta och sätta in 2 st. 140 mm i toppen för utsug, 1 140 mm i botten för insug, 1 140 mm bak för utsug och sedan 2 120 mm i fronten för insug. alla byts då till Silverstones Airpenetrator tänkte jag, de verkar ju ge ett mer riktat luftflöde?

Nicke

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte luftflödet det är fel på. Det är din CPU-kylare som inte sitter fast ordentligt. Skruva fast den bättre!

Problemet uppkommer av att kylaren får okontakt med processorn pga sin egen vikt när datorn står upp, men när den ligger ner trycker vikten av kylaren ner mot processorn, och då får den tillräcklig kontakt för att fungera. Skruva dit den hårdare så ska du se att det löser sig!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Det är inte luftflödet det är fel på. Det är din CPU-kylare som inte sitter fast ordentligt. Skruva fast den bättre!

Problemet uppkommer av att kylaren får okontakt med processorn pga sin egen vikt när datorn står upp, men när den ligger ner trycker vikten av kylaren ner mot processorn, och då får den tillräcklig kontakt för att fungera. Skruva dit den hårdare så ska du se att det löser sig!

Processorn är nyligen ditsatt på nytt efter byte av kylpasta. Den sitter fast mkt bra och som sagt även när datorn står upp funkar den kanon men bara om sidan är avtagen.

Permalänk
Medlem

Vad har du för temprauter på cpu gpu ( modekort / hårddiskar

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Jag har en R3 & en R2,
1st 140mm FD 600Rpm inblås i botten, 2st 120mm FD 1000Rpm inblås i fram.
2st 120 mm noctua 1300rpm med en H50 radiator i mellan utblås bak, 1st 140mm FD 600rpm utblås i toppen.
Allt styr jag med en Zalman ZM-MFC1+.
Det blir tyst och svalt, Om det är värt att satsa på dyrare fläktar är jag oviss om, men med högvarviga fläktar kan man ju alltid, sänka hastigheten valfritt med fläktkontrollen

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Vad menar du med krashar? vad händer exakt?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ApeviaX:

Processorn är nyligen ditsatt på nytt efter byte av kylpasta. Den sitter fast mkt bra och som sagt även när datorn står upp funkar den kanon men bara om sidan är avtagen.

Jassådu, ber om ursäkt. Läste lite luddigt.

Ladda hem lämpligt program för att mäta temperaturer på processorn (till exempel CoreTemp eller HWInfo), och kolla hur varm processorn är med sida på respektive sida av, och skriv dem här. Låter konstigt att luftflödet skulle vara problemet, vet av erfarenhet att man kan köra en R3:a, utan att köpa till fläktar, stabilt även med rätt vass hårdvara.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Vad menar du med krashar? vad händer exakt?

Inget mer exakt händer den bara dör, strömmen stängs av typ.

Skrivet av Leifson:

Jassådu, ber om ursäkt. Läste lite luddigt.

Ladda hem lämpligt program för att mäta temperaturer på processorn (till exempel CoreTemp eller HWInfo), och kolla hur varm processorn är med sida på respektive sida av, och skriv dem här. Låter konstigt att luftflödet skulle vara problemet, vet av erfarenhet att man kan köra en R3:a, utan att köpa till fläktar, stabilt även med rätt vass hårdvara.

Okej har bara testat SpeedFan ska checka de programmen också.

Permalänk
Medlem

vad har du för komponenter ?

har du kollat kylaren till cpu och gpu efter damm och så vidare och om du vill göra det billigt så tar du

http://www.coolingstuff.se/p/372/mistral-140

och sätter noctuan för utblås om den är snabb ca 1000 rpm

det ska nästan vara mer in än ut har själv så på min (specs i min sign)

en 120mm fläkt som fått bra kritik är den här

http://www.coolingstuff.se/p/393/sigma-evo-120

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Låter som dåligt nätagg kan det vara ett apevia med tanke på ditt namn:;=)

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Låter som dåligt nätagg kan det vara ett apevia med tanke på ditt namn:;=)

Hej

Nepp inte ett dåligt nätagg, sprillans Fractal Design Newton 650 W modulärt, bytte från ett dåligt icke modulärt AXP (XION) NÄTGG PÅ 500 W som jag hade innan.

Namnet är dock som du antyder från någon gång när jag inte visste vad jag skulle heta i ett forum däralla nick's var upptagna som jag skrev, sneglade på mitt dåvarande chassi (ett Apevia) och slängde på ett X för det var ju coolt

OT men så är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

vad har du för komponenter ?

har du kollat kylaren till cpu och gpu efter damm och så vidare och om du vill göra det billigt så tar du

http://www.coolingstuff.se/p/372/mistral-140

och sätter noctuan för utblås om den är snabb ca 1000 rpm

det ska nästan vara mer in än ut har själv så på min (specs i min sign)

en 120mm fläkt som fått bra kritik är den här

http://www.coolingstuff.se/p/393/sigma-evo-120

Hade helt glömt bort Cooling Stuff... Men jösses vad billiga fläktar det var, finns ju inga recensioner där så hur vet du att de fått bra kritik? Har du testat de själv?

Permalänk
Medlem

Okey men du kan ju testa byta nätagg om du har något liggandes fractal är bra men allt kan gå sönder

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Okey men du kan ju testa byta nätagg om du har något liggandes fractal är bra men allt kan gå sönder

Jag bytte ju som sagt nätagg för att jag hade samma problem innan men då var det snarare nätagget som var fel och grafikkortet samtidigt inte kylningen. Hur som helst så har jag inget liggande bra nätagg så jag kan inte byta, vet att allt kan gå sönder men varför funkar det då utmärkt nu i denna sekund?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ApeviaX:

Hade helt glömt bort Cooling Stuff... Men jösses vad billiga fläktar det var, finns ju inga recensioner där så hur vet du att de fått bra kritik? Har du testat de själv?

står på sidan ju om dessa dessutom har en bekant såna 140 mm fläktar

på en fläkt kontroller (hörs litet sus när man skruvar upp det på max men det är chassiet som låter )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

står på sidan ju om dessa dessutom har en bekant såna 140 mm fläktar

på en fläkt kontroller (hörs litet sus när man skruvar upp det på max men det är chassiet som låter )

OK

Permalänk
Medlem

Va faan!!! Min CPU fläkt snurra ju inte !!Den gjorde inte de förut när jag startade denna tråd heller, eller jo men inte precis vid uppstart men sen brukade den dra igång, nu går den inte alls, står och "hackar ibland. några sladdar som ligger emot, strömkael är korrekt kopplad etc r den död? Måste jag köpa ny?

Laddade ner den senaste versionen (som mitt moderkort stöder) av EasyTune (version 5) från Gigabyte's hemsida, inne i det programmet under PC Health Status ser man att fläkten står helt still, och det gör den ju rent fysiskt när man öppnar sidoplåten också ?!?!?! Faan.

Hittar inga felaktiga inställningar i BIOS heller...

EDIT: Grävde lite djupare i BIOS nu på morgonen, hittade en Auto inställning av CPU fläkten som verkar spöka, drog igång CPU fläkten på max hela tiden så nu verkar den snurra i alla fall, återstår att belasta datorn lite och se om den dör eller om den klarar sig?

Pinsamt om det var det enda felet :S

Nicke