Permalänk
Medlem

Nybörjare behöver råd

Moderkort: Gigabyte P55A-UD4
Processor: i7 860 @ 2.80GHz
Minne: 4 GB
Grafikkort: GeForce GTX 470

Det följde med en skiva från Gigabyte när jag köpte datorn. På den skivan finns bland annat ett program som heter EasyTune 6 som tydligen ska vara lätt att använda om du vill överklocka något.

När jag öppnar programmet finns det någon som heter Quick Boost och man kan välja mellan:

1.
CPU: 2.94 GHz
BCLK: 140 MHz

2.
CPU: 3.15 GHz
BCLK: 150 MHz

3.
CPU: 3.80 GHz
BCLK: 200 MHz

Vad jag undrar är:
Är det safe att välja t.ex nummer 3?
Vad bör jag tänka på?
Vad är det för nackdelar?

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte fick något svar så prövade jag 3.8 GHz och processorn blev väldigt varm tycker jag.

Men skulle jag i princip bara kunna köpa en bra kylare och sen vara fit for fight?

Permalänk
Medlem

Köpte nu:

* Noctua NH-C14
* ArtiClean rengörningskit för CPU
* Arctic Cooling MX-2 kylpasta, 4g

* Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE BLUE

* Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB OC

Jag har aldrig överklockat eller bytt grejer i en dator förut, så detta ska bli spännande (spännande... haha *dzzzt*).

Får väl hoppas att jag kan överklocka min CPU till 3.8 GHz nu utan att den överhettar.

Permalänk

Skruva med datorn är alltid kul spec när det går bra. Lite läskit är det när man har nya dyra saker o skruva med. Som jag har gjort byggt min dator i onsdags o det gick bra.
När man trycker på powerknappen för första gången är man rädd att något ska gå snett.

Lycka till o klocka på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Blir nog bra det där. När man gör något första gången så är det bara att ta det lugnt och läsa dokumentationen noga.

Några saker: var försiktig med statisk elektricitet. Klappa inga katter och ta inte av dig några fleecetröjor strax innan. Rör vid chassit och nätagget innan du rör komponenter och kladda inte på kontaktytor och komponenter om du kan undvika det. Minnen sägs vara speciellt känsliga, men jag har aldrig haft problem.
Var försiktig med skruvmejslar så att du inte petar med dem på komponenter eller tappar dem på moderkortet. Och om inte det är uppenbart, så dra för allt i världen ur eller stäng nätagget. Annars har du spänning i moderkortet.

Lycka till nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem

Nu är allt på plats. Och det verkar i alla fall fungera som det ska. Prövade spelet Rift (som är väldigt dåligt optimerat) och gick från att ha 20 FPS till 50 FPS med alla grafikinställningar på absolut max.

Det ända jag störde mig på lite grann är att det blåser ut mycket mer varmluft från datorn mot mina ben liksom. Så det blev lite varmt CPU temp var uppe på 73 grader som max. Är det ok eller? Jag klockade för övrigt CPU'n till 3.8 GHz samtidigt.

Permalänk
Medlem

Läs på om hur du klockar, det verkar som du har gjort det med ett program i windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kebbe111:

Läs på om hur du klockar, det verkar som du har gjort det med ett program i windows?

Jag använde ett program som heter EasyTune6 som fanns med på skivan med alla drivers till mitt moderbord. Då trycker man bara på en knapp och så startar man om dator och så är man klar.

Är detta inge bra? Borde jag byta till default igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aerium:

Jag använde ett program som heter EasyTune6 som fanns med på skivan med alla drivers till mitt moderbord. Då trycker man bara på en knapp och så startar man om dator och så är man klar.

Är detta inge bra? Borde jag byta till default igen?

Detta brukar oftast resultera i ostabila klockar, läs på dig inom ämnet och klocka manuellt via bios.
Anledningen till att det blir ostabilt är att varje processor är unik och ett program kan inte nå en hög klock genom att "gissa". Däremot kan du få ytters små marginella klockar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Corsair VX550
Mobo: MSI 870A-G54 CPU: PH2x4 965@4,0GHz - NH-U12P
GPU: 560Ti DirectCUII HDD: Spinpoint F3 500GB, WD Green 2TB
Minne: Corsair XMS3 1600MHz 4GB

Permalänk
Medlem

ja tror att om du klockar via det programmet så ställer den in volten till processorn automatiskt och det brukar fläska på lite mer än vad som behövs så den kan bli väldigt varm, min i5 760 klockade ja till typ 3,9 och då blev den glödhet! ädrade i bios till originalvolten som det skall vara istället för auto å då blev den svalare, men ja är ingen expert kan ju lika gärna varit nån kattunge i datorn eller nån gammal toffla som stoppat luftflödet ^^

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk

NH-D14 är en riktigt bra kylare men är ganska värdelöst om man inte har bra luftflöde i chassit. Och som de andra påpekar så att automatisk klockning inget att föredra. Läs på eller fråga någon kunnig person om hjälp.

Visa signatur

|Silverstone Raven rv02-e White Ltd|ASUS Maximus IV Extreme B3|Intel i7 2600k(4,7GHz Clockad)|Noctua NH-D14|G.Skill Ripjaws Performance 8Gb(2x4Gb) 1600MHz|2xASUS Radeon HD6970 DCII(Crossifre)|NZXT Hale90 850W|Seagate Barracuda Green 2Tb|OCZ Vertex3 120Gb|

Permalänk
Medlem

Följde den här guiden:
http://www.youtube.com/watch?v=omHJ3c00ID0

Jag har samma moderbord och samma CPU.
Däremot har jag 12 GB RAM. 2 st på 4 GB och 2 st på 2 GB. Alla är 1600 mhz & 9-9-9-24.

Efter jag gjort precis som han sa och körde Prime95 efter jag startat om datorn så kom tempen upp till 96 grader efter bara någon minut.

Screenshot på Core Temp ca 15 minuter efter Prime95:
http://i53.tinypic.com/349b8ev.png3

Vad är fel?

Screenshot på CPU-Z ca 15 minuter efter Prime95:
CPU: http://i55.tinypic.com/2ag2cec.png
Mainboard: http://i54.tinypic.com/qquaeg.png
Memory: http://i51.tinypic.com/64l46d.png
SPD: http://i53.tinypic.com/2ms53dl.png

Permalänk
Medlem

Jag återställde till default i bios (tror jag) och spelade BF:BC2 en stund och fick en blue screen.

Vad kan detta bero på?

Permalänk
Medlem

Snälla hjälp! Vet inte riktigt vart jag ska vända mig förutom till er. Vill ju inte att kylaren jag köpt ska vara till förgäves

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Janmumrik:

NH-D14 är en riktigt bra kylare men är ganska värdelöst om man inte har bra luftflöde i chassit. Och som de andra påpekar så att automatisk klockning inget att föredra. Läs på eller fråga någon kunnig person om hjälp.

Du har inte nog kollat noga, han köpte nämligen Noctua NH-C14 som är sämre än jätten Noctua NH-D14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aerium:

Snälla hjälp! Vet inte riktigt vart jag ska vända mig förutom till er. Vill ju inte att kylaren jag köpt ska vara till förgäves

Alltså, jag vet ju inte riktigt hur det där moderkortet ser ut och vad du egentligen gjorde, men det låter som du kanske ställde om volttalet i bios till default men behöll den höga klockfrekvensen. Inte så märkligt om datorn blev instabil då.

Mitt tips om du inte vill plugga på hur man överklockar via bios på riktigt är att använda easy tune och ställa den i läge 2, 3.19 GHz. Borde göra den stabil igen. Kolla sen dina temps när du kör prime så att de är under kontroll. Ca 70 är ok. 90 är för mycket.

När du har den stabil så kan du börja fundera på hur din chassiventilation ser ut. Det är möjligt att du bara vispar runt varmluften där inne.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

Alltså, jag vet ju inte riktigt hur det där moderkortet ser ut och vad du egentligen gjorde, men det låter som du kanske ställde om volttalet i bios till default men behöll den höga klockfrekvensen. Inte så märkligt om datorn blev instabil då.

Mitt tips om du inte vill plugga på hur man överklockar via bios på riktigt är att använda easy tune och ställa den i läge 2, 3.19 GHz. Borde göra den stabil igen. Kolla sen dina temps när du kör prime så att de är under kontroll. Ca 70 är ok. 90 är för mycket.

När du har den stabil så kan du börja fundera på hur din chassiventilation ser ut. Det är möjligt att du bara vispar runt varmluften där inne.

Skickades från m.sweclockers.com

tack för svar.. mitt chassi är en cooler master HAF någonting..
jag ska pröva att ställa easy tune till 3.19, så får vi se

lite lågt känner jag bara, skulle vilja få upp den mot 3.8 minst

Permalänk
Medlem

Efter circka 30 minuters Prime95 på Easytune's inställning 3.15 Ghz så går tempen upp till 70 celcius.

Permalänk
Medlem

Man måste tänka på att Prime95 belastar CPUn hårdare än vad något annat spel/applikation gör idag.
Närmast är nog folding, vilket jag misstänker att du inte har som ändamål för din rigg.

Så spela ett spel, ligger du under 80C sträcket efter någon timmas spelande så är det lungt. BF:BC2 är ett bra spel att prova just detta.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Ok, då kanske jag kan pröva Easytune igen och sätta på 3.80 GHz och "Benchmark'a" med BF:BC2?

Alltså egentligen vill jag lära mig överklocka manuellt, men det var svårare än vad jag hade föreställt mig

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Du har inte nog kollat noga, han köpte nämligen Noctua NH-C14 som är sämre än jätten Noctua NH-D14.

Läser uppenbarligen som en kratta. Ja då är det en helt annan sak.

Visa signatur

|Silverstone Raven rv02-e White Ltd|ASUS Maximus IV Extreme B3|Intel i7 2600k(4,7GHz Clockad)|Noctua NH-D14|G.Skill Ripjaws Performance 8Gb(2x4Gb) 1600MHz|2xASUS Radeon HD6970 DCII(Crossifre)|NZXT Hale90 850W|Seagate Barracuda Green 2Tb|OCZ Vertex3 120Gb|