Permalänk
Medlem

Bommulsslem i vattnet

Hej hej!
Jag har ett zalman reservoar 2 kylsystem, systemet har en väldigt slö pump och pumpar vattnet väldigt sakta men får jobbet gjort. Problemet är att en del gånger stockas vattnet upp av et typ av slem som bildas. När slemmet ligger i vattnet ser det ut som små bommulstussar och när man väl tar upp det blir det nästan som slem. Jag har inte en aning hur detta slem bildas och enda sättet jag funnit att handskar med det är att trycka med en extern pump vatten genom systemet och skölja ut det.

Hur kan jag förhindra denna bildning? Jag har kört med ca 15% glykol i batterivatten.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Proffsmoddare

Vilka tidsramar pratar vi om här? Det är normalt att behöva byta vatten med 6-12 månaders mellanrum om man vill hålla systemet fräsht.

Det finns en hel del algdödande medel för just vattenkylning som PkNuke etc. Glykol bör väl fungera snarlikt men jag vet inte. Jag har aldrig haft ett system igång så länge att någonting ska hinna gro så jag har ingen egentlig koll.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

"byta vatten med 6-12 månaders mellanrum om man vill hålla systemet fräsht", vad händer annars?

Vad kan detta slem bero på? kan det vara alger? Borde jag öka glykolhalten?

Visa signatur

-Star

Permalänk
Antielefant

Kan mycket väl vara alger.

Du bör köra 50/50 batterivatten och glykol, vilket ger den bästa möjliga värmekapacitansen. En hel del jag känner köper helt enkelt färdigblandad kylarvätska till bil vilket oftast är just den blandningen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Kan mycket väl vara alger.

Du bör köra 50/50 batterivatten och glykol, vilket ger den bästa möjliga värmekapacitansen. En hel del jag känner köper helt enkelt färdigblandad kylarvätska till bil vilket oftast är just den blandningen.

Att blanda 50/50 av vatten och glykol FÖRSÄMRAR klart både vätskans värmekapacitet, värmekonduktivitet och ökar viskositeten vilket minskar systemets "kylförmåga". Jag skulle rekommendera att du gjorde rent systemet, bytte ut dit kylvatten mot en blandning av destillerat vatten och en tillsats gjord för vattenkylning av datorer, samt byta vattenblandning en gång om året. En liten merkostnad, men sparar en del gråa hår då man slipper mecka...

Det som du har i ditt system är troligen resultatet av att alger initialt har växt till sig och sedan möjliggjort för bakterier att växa i systemet. Finns ett antal slembildande bakterier som passar in på beskrivningen. Blandade du glykolen med destillerat vatten?

Annars kanske du får ge systemet till morsan... De brukar kunna få rent det mesta.

Söndagshälsningar / Ninjan

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Ninjan:

Att blanda 50/50 av vatten och glykol FÖRSÄMRAR klart både vätskans värmekapacitet, värmekonduktivitet och ökar viskositeten vilket minskar systemets "kylförmåga". Jag skulle rekommendera att du gjorde rent systemet, bytte ut dit kylvatten mot en blandning av destillerat vatten och en tillsats gjord för vattenkylning av datorer, samt byta vattenblandning en gång om året. En liten merkostnad, men sparar en del gråa hår då man slipper mecka...

De första två är helt felaktiga påståenden vilket vilken mekaniker som helst vet. Den optimala blandningen glykol/vatten för att få både lägre fryspunkt, högre kokpunkt, högre konduktivitet etcetera är just 50/50 (egentligen 48/52, men men..). Att det fungerar vet alla som kört bil, det klarar trots allt av att kyla flera hundra kW.

Kapacitansen blir lägre och viskositeten något högre, men det spelar mindre roll då glykol fungerar både som smörjmedel och korrosionshämmare. Notera att konduktivitet inte minskar med ökad viskositet, utan ofta precis tvärt om. Det ställer däremot större krav på pumpen för att bibehålla samma flöde, men det är ofta högt nog som det är ändå.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Så kortfattat verkar det vara alger och för att fixa problemet bör jag helt enkelt hälla i mer glykol / hälla i ny korrekt blandning.

Tack för svaren och råden.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Yes, men 50/50 glykol är rätt overkill, glykol är starkt hämmande på djur och natur (verkar syre-undanträngande), för att förebygga alger behövs nog egentligen max en tiondel glykol i förhållande till vattnet. Har inga exakta siffror på det, men för min del känns det onödigt att klabba i mer gift än nödvändigt

För egen del har jag till exempel vanligt kranvatten då jag inte pallade att införskaffa batterivatten, och ungefär 15% glykol. Blandningen har varit i 1.5 år nu, och kollade häromdagen igenom saker och ting. Ingen antydan till alger eller korrosion någonstans.

Bara lite input från verkligheten

Permalänk
Medlem

Jag har kört mitt system 1 år och jag har blandat i ca-9ml http://indomo.se/7067-Primochill-PC-IceDye-Bomb-Blood-Red-3ml i kranvatten och inga alger syns till.

Angående glykol tycker jag 40-60 eller 50-50 är den optimala blandningen(körde på det innan men nu vill jag ha röd färg)

Permalänk
Skrivet av berra200:

Jag har kört mitt system 1 år och jag har blandat i ca-9ml http://indomo.se/7067-Primochill-PC-IceDye-Bomb-Blood-Red-3ml i kranvatten och inga alger syns till.

Angående glykol tycker jag 40-60 eller 50-50 är den optimala blandningen(körde på det innan men nu vill jag ha röd färg)

usch, kranvatten skall man inte ha i vattenkylning.

blir massa kalklagringar å skit. bläää

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

Kör bara på batterivatten. Jag har egentligen aldrig behövt byta, bara gjort det för att vattnet vart "rött" pga kopparen. Vet inte varför jag gjorde det men, men ^^ Aldrig haft problem med alger, slem eller nåt liknade. Glykol? Det används bara i bilar för att det inte ska frysa(no shit?) och för att det smörjer vattenpumpen, ser inte varför man ska ha det i ett vattensystem(dator) med batterivatten. -.^

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Skrivet av berra200:

Jag har kört mitt system 1 år och jag har blandat i ca-9ml http://indomo.se/7067-Primochill-PC-IceDye-Bomb-Blood-Red-3ml i kranvatten och inga alger syns till.

Angående glykol tycker jag 40-60 eller 50-50 är den optimala blandningen(körde på det innan men nu vill jag ha röd färg)

Vill du ha röd vätska är det bara att köpa VW's glykol för motorer med aluminiumtoppar

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

De första två är helt felaktiga påståenden vilket vilken mekaniker som helst vet. Den optimala blandningen glykol/vatten för att få både lägre fryspunkt, högre kokpunkt, högre konduktivitet etcetera är just 50/50 (egentligen 48/52, men men..). Att det fungerar vet alla som kört bil, det klarar trots allt av att kyla flera hundra kW.

Kapacitansen blir lägre och viskositeten något högre, men det spelar mindre roll då glykol fungerar både som smörjmedel och korrosionshämmare. Notera att konduktivitet inte minskar med ökad viskositet, utan ofta precis tvärt om. Det ställer däremot större krav på pumpen för att bibehålla samma flöde, men det är ofta högt nog som det är ändå.

Först säger du att värmekapacitansen och värmeledningsförmågan (thermal conductivity felaktigt översatt till värmeledningskonduktiviteten) inte höjs av att tillsätta glykol, och efter det håller du med om att tillsätta glykol försämrar värmekapacitansen. Hur ska du ha det?

Och för att motbevisa dig på din sista punkt så är värmeldningsförmågan för vatten ca 0,609 W/mK, och för glykol ca 0,258 W/mK, dvs markant sämre. Källa, första träffen på google: http://www.engineeringtoolbox.com/thermal-conductivity-liquid...
Så Ninjan har rätt på alla tre av sina punkter.

Hela tankegången kring bilar känns inte helt relevant, då målet med kylningen till en bilmotor inte är att kyla motorn till så låga temperaturer som möjligt, utan till en lagom temperatur, då bilmotorers verkningsgrad försämras vid låga temperaturer. Så till en bilmotor är det för det mesta helt ok med inte lika bra kylningsmedium.

Så till TS: Tillsätt inte mer algdödande och korrosionshämmande medel än nödvändigt om du bryr dig om kylningen, då glykol och nästan alla andra vätskor är sämre än vatten till kylning. Och välj något bättre än glykol om du har råd och känner för att lägga mer pengar på vattenkylningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

De första två är helt felaktiga påståenden vilket vilken mekaniker som helst vet. Den optimala blandningen glykol/vatten för att få både lägre fryspunkt, högre kokpunkt, högre konduktivitet etcetera är just 50/50 (egentligen 48/52, men men..). Att det fungerar vet alla som kört bil, det klarar trots allt av att kyla flera hundra kW.

Kapacitansen blir lägre och viskositeten något högre, men det spelar mindre roll då glykol fungerar både som smörjmedel och korrosionshämmare. Notera att konduktivitet inte minskar med ökad viskositet, utan ofta precis tvärt om. Det ställer däremot större krav på pumpen för att bibehålla samma flöde, men det är ofta högt nog som det är ändå.

Nja, det blev inte mycket rätt där... Hur som helst så försämrar en tillsatts av glykol både värmeledningsförmåga och värmekapacitivitet i vattenkylare. Konduktivitet har ingenting med saken att göra, så inte heller kapacitans då vi varken skall leda elektrisk ström genom-, eller lagra elektrisk laddning i vattnet.

OnT: TS, prova destillerat vatten med några droppar klorin. Det borde skrämma iväg både alger och bakterier ett bra tag. Lycka till!

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Genesis:

Först säger du att värmekapacitansen och värmeledningsförmågan (thermal conductivity felaktigt översatt till värmeledningskonduktiviteten) inte höjs av att tillsätta glykol, och efter det håller du med om att tillsätta glykol försämrar värmekapacitansen. Hur ska du ha det?

Och för att motbevisa dig på din sista punkt så är värmeldningsförmågan för vatten ca 0,609 W/mK, och för glykol ca 0,258 W/mK, dvs markant sämre. Källa, första träffen på google: http://www.engineeringtoolbox.com/thermal-conductivity-liquid...
Så Ninjan har rätt på alla tre av sina punkter.

Värmeledningsförmågan mellan vatten och vatten är däremot helt ointressant. Det är värmeupptagningsförmågan som förbättras då glykol är betydligt bättre på detta. Man kan heller inte jämföra ren glykol med rent vatten då blandningen faktiskt har bättre egenskaper än endera glykol eller vatten.

Det finns säkert bättre vätskor att välja också, men kan du nämna någon som är billigare utan att vara skadlig för slangar, packningar och pump?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanka456:

Nja, det blev inte mycket rätt där... Hur som helst så försämrar en tillsatts av glykol både värmeledningsförmåga och värmekapacitivitet i vattenkylare. Konduktivitet har ingenting med saken att göra, så inte heller kapacitans då vi varken skall leda elektrisk ström genom-, eller lagra elektrisk laddning i vattnet.

OnT: TS, prova destillerat vatten med några droppar klorin. Det borde skrämma iväg både alger och bakterier ett bra tag. Lycka till!

Kan inte klorin skada loopet?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Klorin är inte att rekomendera då det fräter. Jag vet inte i vilken omfattning men som så många andra ha påpekat så finns det speciella algdödande medel för datorsystem.

Permalänk
Medlem

Och andra sidan så blir inte vattnet i en loop runt 100 grader varmt heller, eller extremt trycksatt som i en dators loop. Så att 50/50 fungerar på bilar är en sak, men i en vatten loop? Nej.. det försämrar faktiskt förmågan att kyla vattnet när det väl passerar igenom radiatorn. Skulle snarare påstå 1liter batterivatten från macken, samt 1dl glykol. Sedan gå efter det receptet. Detta fungerar bättre än flesta färdiga medel som finns att köpa där ute idag.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Helt uppenbart ska det inte vara 50/50 då glykol har sämre förmåga att överföra energi. Dessutom är det mer trögflytande.

För alla som verkligen vill fördjupa sig i detta hänvisar jag vidare till denna källa:
www.meglobal.biz/media/product_guides/MEGlobal_MEG.pdf

Här finns diagram för olika sammansättningar vatten/glukol
På sidan 21 ser vi just hur värmeledningsförmågan varierar
Tyvärr kör de inte med SI-enheter

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

P.s. Vilken mekaniker som helst kan med all säkerhet säga att glykol används först och främst för smörjning av vattenpumpen samt de vattenkanaler som finns i topp och block. Det är inte tänkt för att sänka graderna på vattnet, snarare se till att vattnet inte går från varmt till kallt bara för att det är kallt ut. Dvs fläkt mot radiatorn. Därför är glykol standard för att se till så att vattnet heller inte fryser.
Men, för mycket glykol kan istället göra det hela ännu sämre. Motorn/Vattnet kan börja koka och allt är ju slutet, det finns ett ställe där vattnet kan komma in/ut och det är just vid expansionskärlet. Där man även har en plugg som oftast brukar låta systemet ha ett maximalt tryck på 1.5, sedan släpper ventilen ut trycket.

Vill gärna se en vattenloop i en dator som arbetar på 94-100C+ och ett tryck på ~1Bar.

Så kortfattat. 1/10 blandning fungerar utmärkt. Glykol/batterivatten

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av ANDI:

Helt uppenbart ska det inte vara 50/50 då glykol har sämre förmåga att överföra energi. Dessutom är det mer trögflytande.

För alla som verkligen vill fördjupa sig i detta hänvisar jag vidare till denna källa:
www.meglobal.biz/media/product_guides/MEGlobal_MEG.pdf

Här finns diagram för olika sammansättningar vatten/glukol
På sidan 21 ser vi just hur värmeledningsförmågan varierar
Tyvärr kör de inte med SI-enheter

Underbart med inlägg som dessa som cementerar fakta istället för ätt sprida felinformation. Tyvärr zcenix men du har fel. vatten + glykol i alla dess blandningar har sämre värmeupptagningsföemåga och sämre värmeledningsförmåga än enbart vatten. Därför är det mindre smart att ha större mängder glykol inblandat i sin loop.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade också vitt "slem". Fick det i somras. Bara byt vatten och skölj igenom systemet med nytt kylvatten ofc. Jag drog slangen till en hink, starta systemet o fyllde på nytt vatten. Mitt system tar bara cirka 0,5L, men jag sköljde igenom med 1,5L nytt.

Jag kör bara med vanligt batterivatten förövrigt.

Permalänk
Medlem

Eftersom värmeöverföringen kylfläns-kylmedium torde ske genom konvektion bör inte värmeledningsförmågan vara relevant.
Viktigare egenskaper är lösningens viskositet och värmekapacitet. Båda dessa försämras med ökande glykolhalt, enligt ANDI's källa ovan (s 18-19). Jag har dock inte räknat på systemet så en liten brasklapp för detta.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne-Mohammed:

usch, kranvatten skall man inte ha i vattenkylning.

blir massa kalklagringar å skit. bläää

Dessutom mindre kul om de läcker...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Dessutom mindre kul om de läcker...

Då blir det en halv-sekunders Tesla Coil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Värmeledningsförmågan mellan vatten och vatten är däremot helt ointressant. Det är värmeupptagningsförmågan som förbättras då glykol är betydligt bättre på detta. Man kan heller inte jämföra ren glykol med rent vatten då blandningen faktiskt har bättre egenskaper än endera glykol eller vatten.

Det finns säkert bättre vätskor att välja också, men kan du nämna någon som är billigare utan att vara skadlig för slangar, packningar och pump?

Nej, ju mer glykol du blandar i desto sämre blir värmeledningförmågan.

=desto mer vatten desto bättre blir det. Med andra ord har både Ninjan och Genesis rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Vill du ha röd vätska är det bara att köpa VW's glykol för motorer med aluminiumtoppar

Köpte uv red först för jag trodde det skulle vara snyggt men hade fel så sen köpte jag någon mer som bara är röd. Men men.. Jag har inte sett något kalk eller nått än så jag fortsätter nog på vanligt vatten.

Tack för tipset dock