Problem med temperaturen och eventuellt pipljud.

Permalänk
Medlem

Problem med temperaturen och eventuellt pipljud.

Hej!

Som rubriken lyder verkar jag ha problem med temperatur, men jag är inte säker eftersom detta är mitt förta datorbygge.

CPU: Intel i7 2600k
Grafik: Nvidia 580 GTX anarchy 1.5 gb
Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE
Ram: Corsair Vengeance 1600mhz 2x4bg
Nätagg: Corsair PowerSupply 800W Gaming series 80 Plus
Chassi: NZXT H2
SSD: Intel 40GB 320 Series Intern SATA 2.5
HDD: Western Digital Caviar Black 2TB

Har standard fläkt för processorn och 3 fläktar i chassit.

Problem 1: När jag sätter på datorn hör jag ett pip ljud som försvinner snabbt. Datorn kommer igång och allt är ok. Är detta ens ett problem?

Problem 2: När jag spelar krävande spel som t.ex. Deus Ex - Human Revolution så stiger CPU temperaturen till hela 85 grader! Är detta farligt? Jag tänkte köpa ytterliggare 2 chassi fläktar och Corsair Hydro H60 för att slippa oroa mig. Jag har som sagt ingen erfarenhet av att bygga datorer och detta gör mig orolig. Ibland hör jag också någon form av "mosquito" ljud när jag använder datorn.

Tack på förhand!

(Jag har redan googlat och sökt på forumet men hittar inget som passar just mig)

Permalänk
Medlem

Du trycker på ON, den piper lite snabbt och laddar sedan upp BIOS/UEFI och sedan Windows? Om det är så, så är det ingen fara.
Du behöver inte vara orolig över 85C. Det finns gränser och spärrar. Datorn kommer stänga av sig om något blir på tok för varmt.

Det skadar aldrig med lite mer fläktar. Kylning är bra, men medför även mer oljud. Istället för fler fläktar i chassit, byt kylaren till processorn. Detta kommer öka dess livslängd markant!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Du trycker på ON, den piper lite snabbt och laddar sedan upp BIOS/UEFI och sedan Windows? Om det är så, så är det ingen fara.
Du behöver inte vara orolig över 85C. Det finns gränser och spärrar. Datorn kommer stänga av sig om något blir på tok för varmt.

Det skadar aldrig med lite mer fläktar. Kylning är bra, men medför även mer oljud. Istället för fler fläktar i chassit, byt kylaren till processorn. Detta kommer öka dess livslängd markant!

Precis, den startar, piper, bios och sedan windows

Okej tack så mycket. Läste på intel att processorn endast orkar 72 grader så jag blev alldeles darrig och nervös, hehe. Har du förslag på kylning till processorn? Samt vet du något om "mosquito" ljudet?

Permalänk
Medlem

Pipet är nog inget att oroa sig för, det är normalt (min piper). Tror det är till för att felsöka om du inte skulle få bild.
Om du är orolig för CPU temp, köp en ny kylare (antar att du har stock som kommer med CPUn)

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem

Det är rekommenderat att hålla sig under 72-75C för 24/7 användning. Dock klarar processorn säkert över 100C. Intel har dock gjort så att processorn kommer slöa ner sig (markant) vid 96-98C.

Finns en uppsjö med kylare. Där får ni nog nästan ta och läsa lite recensioner osv. Försöka hitta något som passar dig. Gällande prislappen, hur mycket kylning som behövs osv.

Mosquito ljudet? Coilwhine? Förstår inte riktigt.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exigo:

Pipet är nog inget att oroa sig för, det är normalt (min piper). Tror det är till för att felsöka om du inte skulle få bild.
Om du är orolig för CPU temp, köp en ny kylare (antar att du har stock som kommer med CPUn)

Ja precis, jag har stock men kommer byta inom kort. Bild osv kommer så det är nog inget problem verkar det som. Tack för svaren

Skrivet av XrOo:

Det är rekommenderat att hålla sig under 72-75C för 24/7 användning. Dock klarar processorn säkert över 100C. Intel har dock gjort så att processorn kommer slöa ner sig (markant) vid 96-98C.

Finns en uppsjö med kylare. Där får ni nog nästan ta och läsa lite recensioner osv. Försöka hitta något som passar dig. Gällande prislappen, hur mycket kylning som behövs osv.

Mosquito ljudet? Coilwhine? Förstår inte riktigt.

Ja jag får nog hitta någon trevlig kylare. Ang. ljudet så är det bara ett irriterande pipigt och konstant ljud man hör. Kan det vara fläktarna från Kfa2s kylare på 580 GTXn?

Permalänk
Medlem

Ljudet du nämner kan bara du leta fram vart det kommer ifrån.
Ett enkelt sätt är att ta ett A4-papper. Gör en lång "rulle" och lyssna lite här och där.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl... är den prisvärdaste cpu-kylaren idag. Köp den och se till att montera den rätt.

Skrivet av Yosofine:

Ang. ljudet så är det bara ett irriterande pipigt och konstant ljud man hör. Kan det vara fläktarna från Kfa2s kylare på 580 GTXn?

Det ljud du beskriver låter som coilwhine. Förändras ljudet någonting om du t.ex rör runt någonting på skärmen eller i spel t.ex kollar runt i olika vinklar osv? För om ljudet förändras lite med olika ljusa och höga toner så är det förmodligen coilwhine.

Coilwhine är inte skadligt eller någonting, men det är j*vligt irriterande. Returnera grafikkortet om du stör dig för mycket på det. Lycka till

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Oj! Förresten jag glömde nämna att jag använder HWMonitor och varje kärna ligger på runt 80-85 grader. Ändrar detta någonting?
T.ex. Core1 :79 grader. Core 2: 82 grader etc

Jo, det låter som coilwhine som du beskriver det. Men grafikkortet är helt nytt ju!

Permalänk
Medlem

Problemet är ditt chassi. Om du tittar i fram så har den för små hål för att ta in luft. Det den kvävs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hackeron:

Problemet är ditt chassi. Om du tittar i fram så har den för små hål för att ta in luft. Det den kvävs.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, vad tycker du jag bör göra? Såg att chassit hade många belöningar osv så jag köpte det efter många rekommendationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yosofine:

Hej!

Som rubriken lyder verkar jag ha problem med temperatur, men jag är inte säker eftersom detta är mitt förta datorbygge.

CPU: Intel i7 2600k
Grafik: Nvidia 580 GTX anarchy 1.5 gb
Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE
Ram: Corsair Vengeance 1600mhz 2x4bg
Nätagg: Corsair PowerSupply 800W Gaming series 80 Plus
Chassi: NZXT H2
SSD: Intel 40GB 320 Series Intern SATA 2.5
HDD: Western Digital Caviar Black 2TB

Har standard fläkt för processorn och 3 fläktar i chassit.

Problem 1: När jag sätter på datorn hör jag ett pip ljud som försvinner snabbt. Datorn kommer igång och allt är ok. Är detta ens ett problem?

Problem 2: När jag spelar krävande spel som t.ex. Deus Ex - Human Revolution så stiger CPU temperaturen till hela 85 grader! Är detta farligt? Jag tänkte köpa ytterliggare 2 chassi fläktar och Corsair Hydro H60 för att slippa oroa mig. Jag har som sagt ingen erfarenhet av att bygga datorer och detta gör mig orolig. Ibland hör jag också någon form av "mosquito" ljud när jag använder datorn.

Tack på förhand!

(Jag har redan googlat och sökt på forumet men hittar inget som passar just mig)

http://ark.intel.com/products/52214/Intel-Core-i7-2600K-Proce...)

Processorn är klassad för 72 grader. Vid den tempen ska processorn hålla hela sin livslängd enligt Intel. Det är vad det värdet säger.

Sen kan den säkert få en bra och lång livslängd även över den tempen, men jag skulle personligen inte acceptera den temperaturen. Några andra poster här har gett lite tips på alternativa kylare så lyssna på dem och uppgradera litegranna.

Lycka till!

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yosofine:

Okej, vad tycker du jag bör göra? Såg att chassit hade många belöningar osv så jag köpte det efter många rekommendationer.

Jag vet inte hu rman kan lösa det.. modda chassit? sätta in fler fläktar?

titta på denna recensionen.. Jag tycker det är ganska dåligt av sweclockers recension att inte ens ta upp eventuella värmeproblem med det där chassit. Det är ju ganska uppenbart att det är problem med det.. Och det är ju ett ganska stort problem...

http://www.youtube.com/watch?v=HkSP3JCzBc0&feature=player_emb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

http://ark.intel.com/products/52214/Intel-Core-i7-2600K-Proce...)

Processorn är klassad för 72 grader. Vid den tempen ska processorn hålla hela sin livslängd enligt Intel. Det är vad det värdet säger.

Sen kan den säkert få en bra och lång livslängd även över den tempen, men jag skulle personligen inte acceptera den temperaturen. Några andra poster här har gett lite tips på alternativa kylare så lyssna på dem och uppgradera litegranna.

Lycka till!

Skrivet av hackeron:

Jag vet inte hu rman kan lösa det.. modda chassit? sätta in fler fläktar?

titta på denna recensionen.. Jag tycker det är ganska dåligt av sweclockers recension att inte ens ta upp eventuella värmeproblem med det där chassit. Det är ju ganska uppenbart att det är problem med det.. Och det är ju ett ganska stort problem...

http://www.youtube.com/watch?v=HkSP3JCzBc0&feature=player_emb...

Tack för alla svar! Köpte 2 fläktar samt Corsair h60. Idle tempen ligger på mindre än 30 grader och full load tempen ligger på dryga 40-50 grader, vilket är jävligt soft. Men som sagt så får den dåligt med luft där framme. Brukar sätta fast en krona som håller upp dörren... hur snyggt är det liksom haha.