Hur byter man signalport i crossfire?

Permalänk

Hur byter man signalport i crossfire?

Hej jag har köpt två stycken hd6870 som jag kör i crossfire på ett asus maximus IV gene-z Matx.
Jag har displaysladden kopplat till det översta kortet (master) som har dåligast ventliation. jag kommer lätt upp till 75-80c.
Jag testade därför koppla in sladden till skärmen på det undre grafikkortet (slave) som har bäst ventilation för att skippa dessa tempraturer.
Men när jag sätter igång datorn blir skärmen bara svart. Jag undrade därför om man kunde göra det undre kortet till (master) och det översta kortet till (slave) via bios eller programvaran man får med?.

Visa signatur

Chassi: Nzxt phantom White Grafikkort: 2 st Asus gtx 670 TOP CUII Ram: Kingston HyperX 16gb Psu: Xfx Blackedition 1050w 80+gold Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3 Kylning: H60v2

Permalänk
Medlem

75-80 grader vid spelande? Och du kan bara använda utgångarna på ena kortet när du kör crossfire. Vet dock inte om man kan köra 2a kortet som primärt eller inte

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Inte vet jag men 75-80 grader lät inte så varmt för 2 kort i CF, framförallt inte på den brädan. Sålänge det håller sig under 90-95 grader så kan du sitta lugnt!

Visa signatur

Citera om du vill få ett svar!

Permalänk
Medlem

Jag undrar fan också detta. Det understa kortet är ju svalare. Vore trevligt att köra på det istället. Frågan är iofs om det är så smart. Om man kör mer på det undre kanske det övre bli varmare pga att det undre alstrar mer värme som stiger? Vem vet. Ändå itressant att kunna switcha :P.

Permalänk

Jag gjorde såhär;
körde cfx med det övre som master som vanligt, sedan stängde jag av cfx i C.C.C (11.4), bytte DVIn till det undre, sedan aktiverade igen. Fungerade sålänge datorn inte stardades om, då blev det no signal igen så jag fick hålla på så några gånger. Sedan, helst magiskt som ett underverk, så fungerade vid omstart också.
DOCK så fungerar inte CCC overdrive för det övre "slave" kortet när jag bytte, och GPU-z anger att cfx är disabled för slave-kortet, men enabled för övre master-kortet, så helt optimalt är det kanske inte.
Dock så ger benchmarks fina poäng så fungerar gör det allt.

En annan grej som också fungerade var att avinstallera drivrutinerna, byta DVI till den andra kortet, sen installera om drivrutinerna igen. Kommer inte ihåg vilket som fungerade bäst dock.

Permalänk

Tack för all info. sturhelm det gick att switcha grafikort genom att avmarkera cfx i c.c.c och overklocken funkade på båda för min del, med dock när jag startade om datorn så frös windows precis innan den skulle logga in, funkade dock inte att starta om datan heller så jag fick återställa systemet. så jag får nog köra som jag gör nu ;), någon som vet hur mycket stryk xfx korten tål föresten ? och vilka spel skulle min dator klara av?

Rigg:
i7 2600k @ 4.2ghz
Crossair venegence 1600mhz 8gb
Thermaltake frio OCK
XFX HD6870 x2 @ gpu 970mhz, memory @ 1170mhz på båda
Asus rampage extreme IV gene-z
950w + 80 psu
Thermaltake element G case

Visa signatur

Chassi: Nzxt phantom White Grafikkort: 2 st Asus gtx 670 TOP CUII Ram: Kingston HyperX 16gb Psu: Xfx Blackedition 1050w 80+gold Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3 Kylning: H60v2

Permalänk
Medlem

Erhm om du avmarkerar CFX i CCC stänger du ju av crossfire? Då kan du lika gärna plocka ut ena kortet för att få ännu lägre temp i datorn?

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk

förlåt glömde nämna att jag aktiverade den igen innan jag stängde av

Visa signatur

Chassi: Nzxt phantom White Grafikkort: 2 st Asus gtx 670 TOP CUII Ram: Kingston HyperX 16gb Psu: Xfx Blackedition 1050w 80+gold Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3 Kylning: H60v2

Permalänk
Skrivet av sturzhelm:

Jag gjorde såhär;
körde cfx med det övre som master som vanligt, sedan stängde jag av cfx i C.C.C (11.4), bytte DVIn till det undre, sedan aktiverade igen. Fungerade sålänge datorn inte stardades om, då blev det no signal igen så jag fick hålla på så några gånger. Sedan, helst magiskt som ett underverk, så fungerade vid omstart också.
DOCK så fungerar inte CCC overdrive för det övre "slave" kortet när jag bytte, och GPU-z anger att cfx är disabled för slave-kortet, men enabled för övre master-kortet, så helt optimalt är det kanske inte.
Dock så ger benchmarks fina poäng så fungerar gör det allt.

En annan grej som också fungerade var att avinstallera drivrutinerna, byta DVI till den andra kortet, sen installera om drivrutinerna igen. Kommer inte ihåg vilket som fungerade bäst dock.

Kan du förklara med hur du gjorde när du installera om drivrutinerna? hade du cfx aktiverat när du avinstallera c.c.c? för det hade jag när jag avinstallera och det funka inte så fick byta dvi port till "master" kortet igen :/ är det något jag gör fel ?

Visa signatur

Chassi: Nzxt phantom White Grafikkort: 2 st Asus gtx 670 TOP CUII Ram: Kingston HyperX 16gb Psu: Xfx Blackedition 1050w 80+gold Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3 Kylning: H60v2

Permalänk
Skrivet av Pcfreak401:

Kan du förklara med hur du gjorde när du installera om drivrutinerna? hade du cfx aktiverat när du avinstallera c.c.c? för det hade jag när jag avinstallera och det funka inte så fick byta dvi port till "master" kortet igen :/ är det något jag gör fel ?

Det kommer jag inte ihåg, men bör inte spela någon roll. Crossfire avaktiveras ju när man avinstallerar drivisarna. Tänk bara på att ha DVI-kontakten i det kortet som ska driva skärmen när du installerar C.C.C igen.