Permalänk
Medlem

Allmänt om städning

Tråden är tänkt för vem som helst att använda som har funderingar angående städning/avdammning, snygga till i burken etc.

Själv undrar jag hur ofta man bör blåsa rent burken på damm med tryckluft, dammet drar ju ner kylförmågan och ser allmänt otrevligt ut :d.
Så vad är optimalt, var 3, 6 månad eller en gång om året, hur ofta gör ni det?

Visa signatur

Chassi HAF 922 | Mobo P67 Sabertooth | CPU i5 2500k | GPU Gainward GTX 970 | PSU Corsair HX 750 | RAM 2x8GB Corsair Vengeance 1600mhz | HDD 1TB + 2TB + 3TB | SSD Samsung 830 128gb | Cooler Zalman CNPS 9900 Max | Bildskärm 2x Dell U2312HM | Tangentbord G510 | Mus Corsair Ironclaw | Ljudkort ASUS Xonar D2X/XDT

Permalänk
Medlem

Tror nog de flesta gör det när det ser ut att behövas. Onödigt att följa schema

Permalänk
Medlem

Jag gör det var tredje månad ungefär, men jag har en hund som hårar ngt sjukligt mycket så vore det inte för henne skulle jag nog bara göra det max var sjätte månad

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Gör det efter behov, hör oftast när fläktarna börjar kämpa lite mer.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Själv gör jag det när jag får ryck och blir sugen på att städa, händer kanske var 3 månad.
Datorn står i ett hörn på golvet bakom soffan och samlar därför upp ganska mycket damm, dock har jag än inte märkt att den har blivit varmare när den har varit ostädad länge.

Permalänk
Medlem

Brukar blåsa rent datorn i samband med formatering, så varje halvår ungefär. Bort med allt damm, på med ny kylpasta, ta ut komponenter och rengöra dem. Rengöra all kringutrustning.

Permalänk
Medlem

dammfiltret rengörs någon gång i månaden sädär.
insidan har jag inte rört på 3år, snart dax gissar jag.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

vad duktiga folk verkar vara här. Jag rengör i princip aldrig inne i datorn, möjligtvis när nya komponenter ska sättas i. Dock brukar jag alltid damsuga fläktfiltren varje gång jag damsuger lägenheten, vilket blir typ 2 gånger i månaden.

Permalänk
Medlem

Tror mycket av detta om hur man rengör och hur ofta har tagits upp i helgsnacket som var för ett tag sen http://www.sweclockers.com/nyhet/13997-helgsnack-hur-stadar-j...

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Städade min förra veckan(aldrig städat den på 2år) då den inte ville starta pga cpu fläkten vägrade gå igång.
Så tänkte vad tusan har hänt nu och öppnade burken och ser damm och åter damm vid cpun så mycket så inte fläkten kunde snurra tog och gjorde rent sen så funkade det igen ska nog hålla kolla lite oftare nu när man har katt

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Tror mycket av detta om hur man rengör och hur ofta har tagits upp i helgsnacket som var för ett tag sen http://www.sweclockers.com/nyhet/13997-helgsnack-hur-stadar-j...

Jo säkerligen men var inte så sugen på att läsa ingenom dem 346 posterna ;o

Skrivet av BJORLING:

Gör det efter behov, hör oftast när fläktarna börjar kämpa lite mer.

Det låter rimligt men när vet man det, har ganska dammfritt i större delen av burken det är mest i kylflänsen som det är lite. Lade märke till det idag när jag gjorde rent ett dammfilter i frontpanelen att det samlats en del damm i flänsen dock tycker jag inte att det hörs något särskilt trots att mitt chassi är inte speciellt ljudisolerat :).

Visa signatur

Chassi HAF 922 | Mobo P67 Sabertooth | CPU i5 2500k | GPU Gainward GTX 970 | PSU Corsair HX 750 | RAM 2x8GB Corsair Vengeance 1600mhz | HDD 1TB + 2TB + 3TB | SSD Samsung 830 128gb | Cooler Zalman CNPS 9900 Max | Bildskärm 2x Dell U2312HM | Tangentbord G510 | Mus Corsair Ironclaw | Ljudkort ASUS Xonar D2X/XDT

Permalänk
Medlem
Skrivet av sturzhelm:

vad duktiga folk verkar vara här. Jag rengör i princip aldrig inne i datorn, möjligtvis när nya komponenter ska sättas i. Dock brukar jag alltid damsuga fläktfiltren varje gång jag damsuger lägenheten, vilket blir typ 2 gånger i månaden.

Att dammsuga en dator är ju inte så populärt med tanke på ESD risken, vet egentligen inte hur stor risken är. Så länge det bara är fläktfiltren ska de inte vara någon fara.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Det brukar bli en omgång burkluft på utsidan av chassit någon gång per månad ungefär. Med dammfilter är det inte så mycket som tar sig in i burken ändå, men jäklar vad jag skulle rengöra ifall jag såg en dammtuss därinne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Det brukar bli en omgång burkluft på utsidan av chassit någon gång per månad ungefär. Med dammfilter är det inte så mycket som tar sig in i burken ändå, men jäklar vad jag skulle rengöra ifall jag såg en dammtuss därinne.

Hur många burkar(lufttryck) gör du dig av med om året?

Visa signatur

Chassi HAF 922 | Mobo P67 Sabertooth | CPU i5 2500k | GPU Gainward GTX 970 | PSU Corsair HX 750 | RAM 2x8GB Corsair Vengeance 1600mhz | HDD 1TB + 2TB + 3TB | SSD Samsung 830 128gb | Cooler Zalman CNPS 9900 Max | Bildskärm 2x Dell U2312HM | Tangentbord G510 | Mus Corsair Ironclaw | Ljudkort ASUS Xonar D2X/XDT

Permalänk
Medlem

Brukar göra det när jag stor städar i rummet dvs varannan månad eller så. Eftersom syrran köpte någon super-ultra-porchemotor-transformers-dammsugare så brukar jag blåsa rent med den, den har tryckluft som heter duga.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem

när min utsugs fäkt kämpar igång sig (varanan månad typ)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggvard:

Hur många burkar(lufttryck) gör du dig av med om året?

Om det var seriöst frågat så blir det 2-3 burkar per år. Knappast en speciellt stor summa att betala för en ren låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Om det var seriöst frågat så blir det 2-3 burkar per år. Knappast en speciellt stor summa att betala för en ren låda.

Nej det har du rätt i :).

Visa signatur

Chassi HAF 922 | Mobo P67 Sabertooth | CPU i5 2500k | GPU Gainward GTX 970 | PSU Corsair HX 750 | RAM 2x8GB Corsair Vengeance 1600mhz | HDD 1TB + 2TB + 3TB | SSD Samsung 830 128gb | Cooler Zalman CNPS 9900 Max | Bildskärm 2x Dell U2312HM | Tangentbord G510 | Mus Corsair Ironclaw | Ljudkort ASUS Xonar D2X/XDT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Det brukar bli en omgång burkluft på utsidan av chassit någon gång per månad ungefär.

Lätt fuktad trasa fungerar inte på utsidan?
Att använda burkluft på utsidan verkar lite "overkill"

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds