Permalänk

Installera från USB

Hej folket,

Jag är sugen på att blåsa min dator och tänkte då installera W8 och testa. Inget VirtualPC jidder med andra ord. Nu till min fråga.

Tror ni att det fungerar att konfigurera en USB sticka till att installera från? Jag har nämligen ingen brännare i min burk. Guiden jag anväde till W7 fungerade alldeles utmärkt, "http://www.intowindows.com/how-to-install-windows-7vista-from..." då jag installerade W7, men frågan är då om det går att göra exakt samma fast man använder W8 ison. Någon som hunnit prova?

Tack på förhand!

Visa signatur

PSN: Boosing

Permalänk
Medlem

Kan ju tipsa om att http://wintoflash.com/ är något lättare att göra USB minnen med. Tycker du ska testa och se men börja med backup

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_... - Detta körde jag för min Win7 skiva till en lattop, idiot säker lösning.
Win7 och Win8 borde väll ha samma installer system.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Hej!
Windows 7 USB Image tool fungerar bara med Windows 7, INTE med Windows 8. Detta då den kollar MD5-checksumen innan kopieringen börjar. Just nu kör jag med UNetbootin, som jag har använt ett tag och fungerar jättebra. Håller på att skriva över Windows 8-isofilen till mitt USB-minne just nu, i skrivandes stund ligger den på 74%! Kan rapportera om resultaten när skrivningen blir klar.

Mvh

EDIT: UNETBOOTIN FUNGERAR INTE.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Skrivet av XFTality:

Hej!
Windows 7 USB Image tool fungerar bara med Windows 7, INTE med Windows 8. Detta då den kollar MD5-checksumen innan kopieringen börjar. Just nu kör jag med UNetbootin, som jag har använt ett tag och fungerar jättebra. Håller på att skriva över Windows 8-isofilen till mitt USB-minne just nu, i skrivandes stund ligger den på 74%! Kan rapportera om resultaten när skrivningen blir klar.

Mvh

EDIT: UNETBOOTIN FUNGERAR INTE.

Hej igen, och tack för din information. Jag testade precis med WinToFlash och den klagade också ;<.

Visa signatur

PSN: Boosing

Permalänk
Medlem

Har googlat runt lite, och Windows 7 DVD to USB tool fungerar faktiskt enligt google... O_o

EDIT: DET FUNGERAR!!!

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Permalänk

Sitter i Win8 och skriver detta just nu Installerade från USB-stickan enligt instruktionerna som fanns för Windows 7. Jag skojjar inte när jag sager att det tog 6(!) minuter att installera win8.. Helt galet, aldrig varit med om maken. Nu skall jag utforska det lite efter duschen

Tack för all feedback gubbs.

Visa signatur

PSN: Boosing

Permalänk
Medlem
Skrivet av theBoosing:

Hej folket,

Jag är sugen på att blåsa min dator och tänkte då installera W8 och testa. Inget VirtualPC jidder med andra ord. Nu till min fråga.

Tror ni att det fungerar att konfigurera en USB sticka till att installera från? Jag har nämligen ingen brännare i min burk. Guiden jag anväde till W7 fungerade alldeles utmärkt, "http://www.intowindows.com/how-to-install-windows-7vista-from..." då jag installerade W7, men frågan är då om det går att göra exakt samma fast man använder W8 ison. Någon som hunnit prova?

Tack på förhand!

Det funkar exakt likadant

Personligen kör jag med kommandon
(i CMD:)
>diskpart
>List disk
>Select disk x
>clean
>Create parititon primary
>active
>select partition 1
>format FS=NTFS quick
>assign

Efter det så "mountar" du W8 ison, sedan, i CMD:
>E: cd (Ifall E: är tillagd som W8 inställation)
>cd boot
>Bootsect.exe /nt60 G: (usb<-)
>exit

Sen flyttar du bara över filerna och det är klart Finns mer utförliga guider, men de flesta följer detta (Funkar för Vista/W7 och W8)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Snusfri

Varför krångla till den när MS egna Win7 Usb Tool funkar alldeles utmärkt?
Körde med det själv alldeles nyss och nu installeras Win8 på Netbooken.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Windows 7 USB/DVD tool fungerade utmärkt, I stand corrected för att jag antog att det inte fungerade förut

Installationen tog också cirka 5 minuter (!) för mig!

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det funkar exakt likadant

Personligen kör jag med kommandon
(i CMD:)
>diskpart
>List disk
>Select disk x
>clean
>Create parititon primary
>active
>select partition 1
>format FS=NTFS quick
>assign

Efter det så "mountar" du W8 ison, sedan, i CMD:
>E: cd (Ifall E: är tillagd som W8 inställation)
>cd boot
>Bootsect.exe /nt60 G: (usb<-)
>exit

Sen flyttar du bara över filerna och det är klart Finns mer utförliga guider, men de flesta följer detta (Funkar för Vista/W7 och W8)

Detta sätt funkade perfekt för mig, "Windows 7 USB DVD Download Tool" kunde inte ens hitta min extrena hårddisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baddarn:

Detta sätt funkade perfekt för mig, "Windows 7 USB DVD Download Tool" kunde inte ens hitta min extrena hårddisk

Testat den med för en tid sedan, värdelös

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Baddarn:

Detta sätt funkade perfekt för mig, "Windows 7 USB DVD Download Tool" kunde inte ens hitta min extrena hårddisk

Det är för att det är en extern disk och inte ett usbminne...duh

Permalänk
Medlem

Hoppas de rensar ison lite så 64-bitars ryms på ett 4gb usb-minne. Fick köra 32-bitars nu istället.

Permalänk

Jag laddade ner x32 och använde Windows 7 usb/dvd tool till ett 4gb usb, funkar prima!

Skumt Windows 8 ser ut :/
Inte förväntat...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jocke92:

Hoppas de rensar ison lite så 64-bitars ryms på ett 4gb usb-minne. Fick köra 32-bitars nu istället.

Ehm en 64bit iso ska väl få plats på ett 4GB usbminne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ehm en 64bit iso ska väl få plats på ett 4GB usbminne?

Ett 4gb minne är som du vet typ 3,72gb. Filen ligger på 3,81gb. Den avbröt med ett felmeddelande som tydde på skrivfel med det visade sig att det var fullt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jocke92:

Ett 4gb minne är som du vet typ 3,72gb. Filen ligger på 3,81gb. Den avbröt med ett felmeddelande som tydde på skrivfel med det visade sig att det var fullt.

Jo ja vet hur stort det är cirkus, så filen är ca 3.8, ajdå^^

Permalänk
Medlem

Multisystem funkade perfekt men finns bara till linux, har en hel hög med operativ system på samma usb hdd.

http://www.pendrivelinux.com/multiboot-create-a-multiboot-usb...

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Windows 7 USB/DVD download tool fungerade prima för mig.

Permalänk
Medlem

Det finns annan mjukvara för Windows på samma sida som klarar av detta. Detta inkluderar 'Pendrive Linux' programmet som kan användas från Windows.

Permalänk
Medlem

orkade inte läsa alla svar så risk för dubbel..

denna guide följde jag, grym

http://www.hanselman.com/blog/GuideToInstallingAndBootingWind...

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk

Jag kunde använda 4 gb usbminne dvs 3,71 gb

Visa signatur

||PC: Asus M5A78L LE||Amd fx 8320 ||Asus DirectCUII TOP R9 280X||Antec DF-35||Corsair TX650w||500 GB WD caviar blue 7200rpm HDD||Samsung 830 120 GB SSD ||8 GB DDR3|| TABLET: Nexus 7

Permalänk
Medlem

Cmd is tha shit ;D

Permalänk

Varför blir det så här för mig? Jag försökte lägga 64-bitar-versionen på ett 8gb USB-minne.

Permalänk
Avstängd

Ni behöver inte krångla till det så mycket med Windows 8 Consumer Preview, kör websetupen från http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-8/download och välja att installera till partition/USB bara.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

mounta en windows 8 iso eller en windows 7 och kopiera alla filerna som är på iso filen till ditt usb minne sen är det klart mvh bengt