Inofficiell tävling i överklockning! - Regler & Datum

Permalänk
Medlem

Inofficiell tävling i överklockning! - Regler & Datum

Skapade en tråd nydligen och frågade vad ni tyckte och tänkte om en liten inofficiell tävling. Fick mycket feedback tillbaka och av den bra sorten!
Så nu slänger jag upp lite regler och ett datum för när ni kan börja plåga era stackars komponenter.

Datum: 1/10
Tid: 18:00 - 24:00

Regler:
Då jag inte fick ett svar från Inet gällande gruppköp om hårdvara så får vi helt enkelt klara oss på det vi har hemma.
1) Luftkylning är tillåtet!
2) H2O är tillåtet men dock begränsat till "över disk" paket. Dvs t.ex Corsair H50,70,100 m.fl. System med t.ex lösa block är altså INTE tillåtet!
3) Självfallet är varken Torris eller Flytande kväve tillåtet. Ni som sitter med sådant hör ändå hemma på HWbot om inte annat.
4) Ni får använda er av precis vilket moderkort och CPU ni än känner för.
5) GPU, HDD, SSD, Optiska enheter m.fl spelar INGEN roll alls.
6) Jag vill ha en BILD på eran rigg! Mobilfoto fungerar utmärkt.

Hur:
När ni känner att ni har uppnått erat mål och högsta överklockning så vill jag se ett bevis på detta. Ni får använda CPU-Z för detta. Jag vill att ni validerar eran överklockning med erat Nickname som ni använder här i forumet!
http://www.cpuid.com/downloads/cpu-z/1.58-32bits-en.zip <- En zippad version till CPU-Z.

Sen vill jag även se en SuperPI tid, 1M kort och gott. Ni får ta en screenshot, med CPU-Z öppet som visar era timings. Och även erat Nickname i notepad.
Ni väljer själva vart ni laddar upp bilden, länk till bilden vill jag dock ha självfallet.
http://www.techpowerup.com/downloads/366d/super_pi_mod-1.5.zi... <- En zippad version av SuperPI XS Mod 1.5.

Bilden på eran rigg får ni ladda upp precis vart ni vill.

Resultat:
Först och främst tittar jag på eran överklockning, och jämför denna mot listorna på HWbot. Jämför sedan eran ranking och hur denna står sig mot andra i världen.
Jag kommer även räkna procent, hur mycket ni lyckats komma över stock frekvensen. Samt titta på SuperPI tiderna.

Samtliga dessa saker kommer slås ihop, och sedan kommer jag namnge en vinnare i denna tråd.

Tips:
Tänk på att t.ex en 2500K eller en 2600K som klockar 5.0 på luft INTE står sig bättre mot en Pentium 3 @ 800MHz som körs i 2500MHz i denna tävling.

Pris?
Ser jag 20st personer som deltar så tävlar ni om 1,000:-. Men är det under 20st personer så får ni tävla om 500:-.
Summan betalas ut till valfritt konto efter att tävlingen är klar!

---

Jag uppskattar starkt om ni kan skicka ett PM med både CPU-Z länk samt en länk till eran uppladdade bild av SuperPI.
Nämn gärna erat PM med "Tävling".

På detta sätt så slipper jag gå igenom en drös med posts, vilket bara kommer ta tid. Så skriv gärna i tråden, men skicka resultaten DIREKT till mig.
Detta inlägg kan komma att editeras vid behov.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Är inte SuperPI till extremt stor fördel för Intel processorer?

Trevlig tävling för övrigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Är inte SuperPI till extremt stor fördel för Intel processorer?

Trevlig tävling för övrigt!

Jo, Intel står sig bättre i SuperPI. Detta är jag dock väldigt medveten om och tar även med det i beräkningarna.
Så man skall inte stirra sig blind på tiderna.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Jag kommer även räkna procent, hur mycket ni lyckats komma över stock frekvensen. Samt titta på SuperPI tiderna.
Tänk på att t.ex en 2500K eller en 2600K som klockar 5.0 på luft INTE står sig bättre mot en Pentium 3 @ 800MHz som körs i 2500MHz i denna tävling.

Fram med alla celeron prollar så vinner ni... Du får nog välja en av kakorna för att göra det rättvist, annars hur ser beräkning ut för PI/Mhz?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

En celeron klockar bra mycket högre om man räknar i procent. Men presterar även mycket sämre i SuperPI jämfört mot en nyare CPU. Så ja, en Celeron kanske vinner direkt om vi bara räknar procentuell ökning. Men så är ju inte fallet. Så jämnar ut det med SuperPI tider, där jag får använda sekundrarna som ett poängsystem. Samt i slutändan räkna plus/minus poäng för t.ex MHz och SuperPI tiderna. Samt även den globala rankningen. I detta fall HWbot, där t.ex SB redan finns i överflöd. T.ex plats "2000" skulle i detta fall resultera i en viss poäng, medans plats "500000" resulterar i sämre poäng.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

*bumpar*
Så att alla kan se tråden lite tydligare.

Om en moderator eller dyl ev. har invändningar så kanske ni kan klista tråden annars?
Iaf tills detta lilla event är över.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Synd att vatten inte är tillåtet. Om jag känner mig pigg nog så ska jag kan leta i mitt förråd efter en gammal god NH-D14.

Permalänk
Medlem

Ska se om jag ställer upp, blir i så fall antagligen med en Amd 4500+ och H50. Har inte mycket annat att tillgå som man inte är allt för rädd om xD

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Synd att inte Inet gick med på dealen...för jag har inga passande grejer hemma :/

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Avstängd

får man deltaga med en dator som är doppad i olja? såg ingenting i reglerna om det (fast jag misstänker starkt att svaret är att den räknas till kategorin "flytande kväve")

Permalänk
Medlem

Haha kanske ska dra fram min Celeron 352 och köra gärnet tills den dör xD

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Om jag hinner packa upp osv efter flytten så kommer jag garanterat testa mina "skills" i överklockning. har en gammal c2d e6600 liggandes hemma med en dell xps 720 tornkylare som ska fästas med stripes

Permalänk
Medlem

Olja och andra lösningar är självfallet inte tillåtet.
Spelar ingen större roll vad ni har. Går det att överklocka så går det att tävla med svårare än så är det inte. Och ni kan ju prova bara för att. Vem vet? Ni Kanske vinner den mindre summan om det helt plötsligt försvinner intresse = inte lika många deltagare

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Hur ser uträkningen ut? Pi kontra Mhz, nån speciell beräkning eller är de procent kvot?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Har en lösning för uträkningen. så inga problem på den fronten.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

Önskar delta i tävlingen.

Hårdvaran jag hittat i gömmorna blev:

ASUS P5Q SE2
Intel Pentium 4 650 3,4Ghz @stock
FSP 550w
Letar dock ännu efter DDR2 minnen som passar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Önskar delta i tävlingen.

Hårdvaran jag hittat i gömmorna blev:

ASUS P5Q SE2
Intel Pentium 4 650 3,4Ghz @stock
FSP 550w
Letar dock ännu efter DDR2 minnen som passar...

Kan skicka dig minnen. 2GB eller nått sånt. Tror det är 667 minnen

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

Count me in! blir mitt första "riktiga" överklocknings försök, vet ej om det blir med datorn i signaturen eller om jag ska köra med skiten jag har liggandes i garderoben, intel celeron med någon sorts högvarvs kylare, drar upp över 6000rpm.

Kollar du även på vad man har för kylare? känns ju lite fuskigt om någon med en kylare för 200kr tex tar sig upp till samma farter som en annan med h100 kylning med samma processor och det ses som ett likvärdigt resultat.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk

Vore nästan pinsamt att visa upp mina klock:) GPU kan jag visa något. Men CPU går knappt att klocka (tro mig, jag har försökt). Men vist ställer upp. Ska man lägga upp resultatet här sen? 1/10-2011 då eller?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Vore nästan pinsamt att visa upp mina klock:) GPU kan jag visa något. Men CPU går knappt att klocka (tro mig, jag har försökt). Men vist ställer upp. Ska man lägga upp resultatet här sen? 1/10-2011 då eller?

Haha, hade själv en 6000+ för några år sen och måste hålla med, den klockar verkligen.. värdelöst, svårt att ta sig 100mhz över stock med originalkylare.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Skrivet av edasvangen:

Haha, hade själv en 6000+ för några år sen och måste hålla med, den klockar verkligen.. värdelöst, svårt att ta sig 100mhz över stock med originalkylare.

Jag har lyckas med det!!!! men högre går knappt (tyvärr kan jag inte ställa in volt). Hm, tror du det går att få högre med en annan kylare? Har en extra 92mm fläkt liggandes annars:) geto mod gills eller?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Roligt initiativ!:)

Sj har jag ingen lust att krossa min nya fina 2500k men ska bli roligt att glo på:P

Lycka till allihopa!

May the hertz be with u! loilzz:P

hmmmm kanske kan pajja min gamla phenom II'a?:P den är ju iof ganska värdelös och det är lite omständigt:P we shall se xD

Visa signatur

Intel i7 2600k @4.6GHz, ASUS GTX780 DCII, Asus Maximus IV Extreme, 16Gb 1600MHz VENGEANCE LP, NZXT Switch 810 BLACK, Corsair H100, Windows 7 Ultimate x64, Corsair AX1200, 2x Corsair Force GT 120Gb Raid 0, 2TB Hitachi Deskstar, Samsung Syncmaster BX2431, Corsair K90, Mionix naos 5000, Sennheiser pc 360

Permalänk
Medlem

Vänta nu, Vattenkylning är begränsat till slutna packet, men det är ok att köra på flytande kväve?

Varför ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Vänta nu, Vattenkylning är begränsat till slutna packet, men det är ok att köra på flytande kväve?

Varför ??

"3) Självfallet är varken Torris eller Flytande kväve tillåtet. Ni som sitter med sådant hör ändå hemma på HWbot om inte annat."

Läst hela tråden?;)

Visa signatur

Intel i7 2600k @4.6GHz, ASUS GTX780 DCII, Asus Maximus IV Extreme, 16Gb 1600MHz VENGEANCE LP, NZXT Switch 810 BLACK, Corsair H100, Windows 7 Ultimate x64, Corsair AX1200, 2x Corsair Force GT 120Gb Raid 0, 2TB Hitachi Deskstar, Samsung Syncmaster BX2431, Corsair K90, Mionix naos 5000, Sennheiser pc 360

Permalänk
Medlem

Hur är det med H50 fast radiatorn är bytt till en 140?

Visa signatur

i5 750 || Asus P7P55D-E PRO || 8GB Corsair XMS3 || XFX 5770 ||Fractal R2

Permalänk

Är du 100% på att Inet inte ville gå med på något bulk köp? skulle ju vara riktigt trevligt att få igång något sådant så det blir jämnt för alla! eller var det att du inte hade får något svar ännu? tjata i tråden här på forumet, ger oftast resultat!

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fatfredd:

"3) Självfallet är varken Torris eller Flytande kväve tillåtet. Ni som sitter med sådant hör ändå hemma på HWbot om inte annat."

Läst hela tråden?;)

Ah, my bad, skummade igenom lite väl snabbt dära.

Permalänk

Så det är alltså hur långt över stock man kommer? Så en phenomII 955 är alltså "bättre" än en 970 i de flesta fallen?

Permalänk
Medlem

En modifierad Corsair Hydro är knappast något man hittar över disken på t.ex webhallen Hehe

Inget svar från Inet, korrekt. Dock har jag fått ett OK från t.ex Coolingstuff till gruppköp/Rabatt.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

En modifierad Corsair Hydro är knappast något man hittar över disken på t.ex webhallen Hehe

Inget svar från Inet, korrekt. Dock har jag fått ett OK från t.ex Coolingstuff till gruppköp/Rabatt.

Vad najs! Hur mycket rabatt får vi och på vilket paket?

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb