Microsoft tar 30 procent av intäkterna för apps till Windows 8 Metro

Permalänk
Medlem

Undrar om de också sänker priset på Windows nu när de hittat en alternativ intäkt källa. Ju fler windows 8 användare desto mer intresserade lär väl utvecklarna bli... och ju fler appar desto mer pengar för Steve... Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Undrar om apple kommer att stämma MS för att de har "store" i namnet.

Eller för att dom tar 30%

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Känner mig mer och mer nöjd med att köra Linux och slippa sådant där trams.
Betala extra för programmen bara för att man installerar dem via pakethanteraren?

Hur gör utvecklaren om han vill ta betalt för programmet?
Nej jag tänkte väl det...

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att det blir såhär!!!

Detta kommer ju gynna de konkurrerande appmarknaderna som Amazon också vidare då det kan konkurera med att hålla lägre pris!
dom har det ju väldigt svårt att slåss mot google (eftersom dom har en gratis marknad) och apple (som inte tillåter konkurrans)...

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Att andra aktörer tar ut 30% gör det inte okej. Då köper jag hellre direkt från tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Windows 8 konceptet med klassisk Windows i kombination med Metro tror jag kommer bli mycket lyckad. Det finns väldigt många som redan är duktiga på Windowsutveckling och Microsofts utvecklingsverktyg, så kan de bara ta vara på det så är det nog många som är intresserade av att utveckla för Windows 8 / Metro. Med tanke på hur många Windows-användare vi har på den här planeten så borde det locka till sig många utvecklare. Att sedan köra samma appar på datorn som på surfplattan gör inte saken sämre.

Jag är rädd att det blir lite som när man testat dualboot. Typ Linux/windows. Inom några dagar har jag alltid hittat systemet jag gillar bäst och efter att ha installerat en del program där så dör intresset ut för det andra. Nu var det ju väldigt enkelt att byta mellan metro och vanliga windows (win knappen) men jag tyckte det kändes lite konstigt med både den funktionen och alt-tab. Kaka på kaka. varför inte bara ha metro som ett skal som autostartar med win och sedan växla som man vill med gamla hederliga alt-tab.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Som utvecklare får du grymt mycket mer exponering i en sådan app store än om du ska försöka få ut din app enbart med en hemsida eftersom så många söker efter appar direkt i en app store. Om jag letar efter en app kollar jag oftast först på Android Market. Finns man inte där är risken stor att jag aldrig använder deras att eftersom jag istället väljer något annat som uppfyller mina behov. Se till exempel Steam som koncept. Det går utmärkt att sälja sitt spel på andra sätt men många pungar gladeligen ut pengarna för att vara med där eftersom de räknar med att de ger en ökad försäljning och därmed totalt sett en ökad vinst.

Att skaffa en distributör för sin produkt är inte samma sak som att marknadsföra den. Klart det medger en ökad försäljning och vinst men är väl inte reklam för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Jag kan med 99% säkerhet säga att de inte rör sig om några 30%. Visst finns det produkter som har dessa marginaler (och till och med bättre), exempelvis tillbehör. Men många produkter ligger med enbart ett fåtal procent i vinst, och ibland går de även back på att sälja saker.

Tänk på att påslaget ska täcka lön, hyra och allt annat så 30% är nog inte omöjligt. Förstår att Microsoft vill tjäna på att ha en store för program men de skulle kunna ta lite mindre typ 20% istället.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikn911:

just elektronikbranchen har nog lite sämre marginaler men det är nog inte alls ovanligt med över 30 % påslag.
kläder och sånt där snackar vi ofta 70% i påslag.

Beror ju enbart på en papperskonstruktion. Man drar in degen på avbetalningar men det hamnar i ett annat bolag. Köper du cash så är du en dålig kund men alltför många kan inte ens casha en TV och då blir marginalen väldigt bra i slutändan. Däremot så kan man alltid hävda att bolaget går dåligt och hålla personalen i schack.

Elektronikbranschen är en enda stor blåsning.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soulfly:

Eller så väljer man en leverantör som gör det där gratis.... Android, Chrome,...

Well, thank you for playing
For applications that you choose to sell in Android Market, the transaction fee is equivalent to 30% of the application price. For example, if you sell your application at a price of $10.00, the fee will be $3.00, and you will receive $7.00 in payment.
30% är helt ok. Utvecklarna slipper hantera betalning, distribution etc.
Var väl ganska väntat att MS skulle lansera något sådant. Skulle vara intressant att se hur mycket Apple tjänar på sin app store till os x (separerat från app store för ios).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Man kan ju också lägga upp program i MS store och ta han om betalningen själv via licens nyckel eller något annan form av betalning. Så bara för att programet hostas av MS store behöver inte MS ta ut 30%. Det är upp till utvecklaren om han vill att MS ska ta hand om saken eller om han vill prova lyckan genom att göra det själv. Tycker 30% är helt okej.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Man kan ju också lägga upp program i MS store och ta han om betalningen själv via licens nyckel eller något annan form av betalning. Så bara för att programet hostas av MS store behöver inte MS ta ut 30%. Det är upp till utvecklaren om han vill att MS ska ta hand om saken eller om han vill prova lyckan genom att göra det själv. Tycker 30% är helt okej.

Frågan är väll om 30% är för högt för att få fart på appstore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Håller med. Skönt att köra med öppen källkod!

Som i Windows 7 då?
#11066328

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Skrivet av FoxOne:

Som i Windows 7 då?
#11066328

Eh va?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Frågan är väll om 30% är för högt för att få fart på appstore.

Varför skulle det vara det? Det är ju ingenting kunderna märker. Programmerarna kan ägna sig åt programmering, Microsoft (eller Apple eller Google för den delen) tar han om allt det andra. Inte konstigare än att andra företag betalar för distributionskedjor med mera.

Microsoft är så pass starka att jag tror att de kan komma att konkurrera med Apples och Googles programbutiker inom några få år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krafs:

Att andra aktörer tar ut 30% gör det inte okej. Då köper jag hellre direkt från tillverkaren.

Betvivlar att du kommer välja att söka på din mobil efter en app och ett par sidor senare inse att du behöver skriva in b.l.a. kreditkortsinfo m.m. istället för att köpa appen genom en "store" och skriva in ditt lösenord 1 gång. Ponera även att du inte har en dator i närheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saya:

Hur gör utvecklaren om han vill ta betalt för programmet?
Nej jag tänkte väl det...

Tar betalt för support istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmiDonk:

Kanske inte lockar just dig, eller de andra som vill ha allt gratis. Det visar ju att Microsoft samt MacOS är en lönsam industri för de som jobbar stenhårt för sina apps och vill ha betalt för det och så. Det är nackdelen med unix (linux) att allt ska vara gratis o all kod ska släppas fritt (annars blir man typ uthängd i linux). Linux är utveklings system som gynnar många och ett utomordentligt system som används överallt. Men för den enskillde som jobbar hårt för sin app vill gärna tjäna en krona, då är andra OS att föredra. För där finns en marknad för dem. Det är väl inte fel. Jag har inte sagt att linux är kass eller något som jag får en känsla av när du skriver. Jag sälv kör ubuntu och tycker det är super.

Jag ser detta som fördelen med Linux, inte nackdelen. Finns andra sätt att tjäna pengar än att sälja program med stängd källkod...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tar betalt för support istället?

Jag har haft en egen dator i 15+ år och antalet gånger då jag behövde vända mig till någon form av support kan räknas på ena handens fingrar. Din idé är lika gångbar som "banden kan tjäna pengar genom att sälja t-shirts på konserter!".

Permalänk
Medlem

Hur gör RedHat, Canonical och Oracle? Läste att Oracle gjort en bra vinst och de kör ju en hel del Linuxbaserat. intel skriver en hel del open source drivrutiner för Linux och de tjänar pengar på att sälja hårdvaran (som de inte kunnat sälja lika bra utan drivrutinerna). Som sagt finns olika sätt att tjäna pengar med open source.

Förresten är det fritt fram att ta betalt för Linuxprogram bara man gör källkoden fri. Finns många programmerare som får betalt för att skapa öppen programvara (företag som har behov av programvara för Linux betalar för utveckling). Det är en myt att man inte kan tjäna pengar på programmering för Linux.