Hur vet jag att Crossfire utnyttjas?

Permalänk
Medlem

Hur vet jag att Crossfire utnyttjas?

Har nyligen fått ihop min nya dator, och den fungerar utmärkt. Men en liten fråga, som säkert kommer klassas som en riktigt korkad en

Jag kör med 2x Hd6950 och använder båda bryggorna (följde ju med en per kort, och tror det var moderkortsmanualen som sa att man lika gärna kunde köra med två bryggor mellan korten). I ATI's "control panel" så säger den att CF är 'enabled' och GPU-z visar att båda korten snurrar och blir varmare vid belastning. Allt verkar alltså vara i sin ordning. Men vad jag undrar är om det finns något (enkelt?) sätt att kunna se/överblicka om CF utnyttjas i ett spel, och isåfall hur väl det fungerar med just det spelet. Förutom att se hur bra eller dåligt det flyter på vid grafikinställning x, så klart. Konstig fråga kanske...

Tack på förhand anyway

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ladda ner Fraps och kör med CrossfireX enabled i Catalyst control center notera FPS i spelet och sen kör du en runda utan CrossfireX enabeld.

Edit: CrossfireX fungerar vad jag vet endast i Fullskärms läge och i vissa fall kan bakgrunds programs som använder sig av Flash störa CrossfireX så se till att stänga av diverse program du inte behöver ha igång under testet.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Alright får testa det så fort jag har möjlighet. Finns det förresten andra program för att mäta fps?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hört att det kan bli synkningsproblem om man kör med 2 bryggor mellan 2 kort.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Hört att det kan bli synkningsproblem om man kör med 2 bryggor mellan 2 kort.

Hur menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det krävs bara en brygga för att köra crossfire med 2 kort, den andra porten är till för att kunna koppla ihop ett tredje.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

i msi afterburner kan du ställa in OSD'n att visa gpu användning

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

Vilken av portarna ska användas isf? Den närmast bakänden på korten?

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: och nu när jag har två bryggor, är det bara att ta bort den ena (vilken nu det är..) och sen starta datorn igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loftberg:

Vilken av portarna ska användas isf? Den närmast bakänden på korten?

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: och nu när jag har två bryggor, är det bara att ta bort den ena (vilken nu det är..) och sen starta datorn igen?

Spelar säkert ingen roll, jag har iaf kört med brygga längst ifrån skärmsuttaget

Ang editen: Yes

Permalänk
Medlem

Ska bara inflika en sak här. Har nyss hoppat på Crossfiretåget iomed att jag inhandlade ny rigg. Har uppmärksammat ett litet fenomen då man kör spel, i detta fall Crysis2. Är van vid att tweaka mina spel att alltid köra 60fps, skulle spela o märkte att jag bara fick ut runt 35 fps. Var tvungen och köra en Alt+Enter och därefter Alt+Enter igen, mycket riktigt hoppade fpsen upp till 60 fps igen, spelet hade alltså inte fattat att jag körde fullscreen och därför fick jag inte Crossfire att skala som det skulle. Bar ett litet tips så här på morgonkvisten.

Permalänk
Medlem

Okej. Får montera bort ena bryggan när jag kommer hem då. Undrar dock varför manualen för moderkortet visade bilder där det var okej att använda två bryggor till två kort...

Mjo märkte en del sånt med Crysis jag med. Lustiga med Crysis (gäller alla tre spelen) är att det ofta startas i "semi-fullscreen". Förstår inte varför bara...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Plockade bort ena bryggan igår och det funkar finfint. Testade även att dra igång Crysis 2 på värstinginställningar, först med CF påslaget, sen med det avslaget. Och det behövdes inge Fraps för att bedömma den skillnaden kan jag säga Så det verkar vara i sin ordning.

En sista fråga dock. I Catalyst Control Center visas ingen text eller siffror i fältet för CrossfireX-diagnostics. Rutan är helt blank. Bra eller dåligt? Menar, datorn funkar ju så...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag inhandlade nyligen ett till HD 6950 och innan jag satte i det testade jag Unigine Heaven DX11 Benchmark och hamna med defaultinställningarna på dryga 39 fps i snitt. Efter jag sedan satte i och bryggade det andra kortet, med enbart en crossfirebygel, och ominstallerade drivrutinera hamna jag på 77 fps i snitt. GPU-Z säger att jag har två aktiva GPUs så tror du kan lita på programmet.

Rutan för diagnostics är blank för mig också.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Alright. Då verkar allt stämma då Hipp hipp för mig!! Tack för alla svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du högerklickar catalyst ikonen nere vid klockan, sen expanderar första grafikkortet i menyn, sen crossfirex settings och aktivera 'show crossfirex status icon' så kommer du se en crossfire logo uppe i högra hörnet när systemet använder crossfire. smidigt om man undrar om det är igång eller ej.

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne