Permalänk

Burken låter.. mycket.

Hejsan alla glada,

Jag har ett "mindre" problem, vet inte egentligen om det klassas som det, men är lite orolig för överhettning och dylikt.
Min burk kämpar och låter något otroligt, något som har blivit väldans irriterande på LAN, sena kvällar och även Teamspeak/Ventrilo.
Det surras något förbannat och mina fläktar går på högvarv i princip hela tiden.

Därför mina vänner har jag två frågor.

1. Borde jag byta chassi för att få slut på detta och vad för chassi skulle rekommenderas?
2. Räcker det med att köpa nya fläktar till processorn och kanske sätta dit en till?

Min dator är uppbyggt inuti ett CoolerMaster Elite 310. Väldans trångt med ett 6970.
Har köpt till en 120mm Schyte Typhoon fläkt för sidan och har den på "inblås", finns rum för ytterligare en fläkt snett-över.

Vad tror ni? Uppskattar alla ideér och tankar.
Detta är den första datorn jag byggt själv så vet inte sådär jättemycket.

Trevlig dag!

Permalänk
Medlem

Utgår från att du har sänkt fläkthastigheter så långt det går utan att datorn blir för varm nu.

Vill du få tyst på datorn så lägger jag fram två alternativ:

1. Köp ett nytt chassi (Fractal Design Define R3 är ljuddämpad, jävligt stilrent, och relativt rymligt) samt ett slutet vattenkylningssystem till cpu. (ex. Kühler 620/Corsairs motsvarande). Sitter själv på detta, och datorn är med mina mått mätt väldigt tyst, trots att jag sitter på två grafikkort med dubbla fläktar på varje kort.

2. Rengör datorn och fläktar och köp ljuddämpande material från valfri hardwarestore i stan.

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Medlem

har du rensat den från damm? brukar kunna bli en hel del damm och då blir den varmare så du kan ju pröva med de först
köp tryckluft på burk och blås ut den, använd INTE dammsugare

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

om du kan, skaffa en fractal design r3, och gummiploppar som man fester fläktarna med,och hdd så blir det nog finfint

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Jag hade rekommenderat ett annat chassi.
Titta på Antec Three Hundred om Define är över budget.
Vill du lyxa till det, kolla på Silverstone Fortress 2 (FT02).

Jag kör själv FT02 med ett Asus 6970 DCII, och har inga problem med ljudnivån.
Jag har då en fläktkontroller inkopplad så att jag kan justera effekten på fläktarna (1x120mm Noctua för CPU samt chassits medföljande 4 fläktar (3x180mm + 1x120mm) efter behov.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Jag hade rekommenderat ett annat chassi.
Titta på Antec Three Hundred om Define är över budget.
Vill du lyxa till det, kolla på Silverstone Fortress 2 (FT02).

Jag kör själv FT02 med ett Asus 6970 DCII, och har inga problem med ljudnivån.
Jag har då en fläktkontroller inkopplad så att jag kan justera effekten på fläktarna (1x120mm Noctua för CPU samt chassits medföljande 4 fläktar (3x180mm + 1x120mm) efter behov.

Antec Three Hundred är inget tyst chassi enligt mig, men ja billigt är det.

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera Fractal Design Define R3 då det är ljuddämpat och väl ventilerat. Köp gärna till extra fläktar men tänk på att Gentle Typhoon bara är bra på radiatorer eller täta kylflänsar då de har ett väldigt högt statiskt tryck, däremot har de ingen bra ratio mellan flöde och ljudnivå.

Kör GT(Gentle Typhoon) till eventuell radiator eller kylfläns, och kör sedan på typ Nexus(billiga) eller Silverstone Air Penetrator(dyra med lite bättre) till inblås/utsug.

Om du vill ha en bra CPU-kylare så kör gärna på Corsair H80/Kühler 620. De kostar lite, men de presterar väldigt bra

Lycka till!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av joYchez:

Antec Three Hundred är inget tyst chassi enligt mig, men ja billigt är det.

Nej,kanske inte "tyst", men rimligen tystare/bättre luftflöde/mer utrymme än CM Elite 310?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

Tackar otroligt mycket för alla snabba och bra svar!
Verkligen ett toppen-forum detta.

Jag har läst det ni har skrivit och gjort lite eftersökningar själv efter det och kommit fram till att ett nytt chassi blir nog bäst.
Mer utrymme skulle inte skada heller. Så nu väntar jag på min egen Fractal Design Define R3 och kunde inte vara gladare.

Tack igen!

Permalänk
Medlem

Jag antar att du har kollat av med hw monitor vad du har för temps och justerat ner fläktarna så dom inte går mer än nödvändigt?
Annars, gör det först. Spelar ingen roll vad du gör annars. Visst nytt chassi så låter det mindre dock fortfarande inte optimalt.

Det bästa är ju både och