Permalänk
Medlem

Nätagget lagt av 2 gånger.

Hejsan.

Jag skaffade en ny dator för ungefär 2 månader sedan och sedan dess har jag brukat 2 nätaggregat utav samma märke och watt.

Min setup ser ut såhär:
MSI P55A-G55
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3
Intel Core i5 650, 3.20GHz
XFX Radeon HD6850 BE 1GB
Fractal Design Core 3000 Svart
Corsair CX 600W V2 80+

Ingenting är klockat eller något, utan allt är i sitt ordinarie utförande. Jag har varit i kontakt med Inet utan resultat och dom skickade mig ett likadant PSU efter den första förlusten.

Jag stängde av datorn i vanlig ordning på kvällen och sedan när jag kom hem från jobb och skulle starta den så startade den inte, plockade ner hela datorn igen och felsökte och kom fram till att det var nätagget som lagt av. Samma sak hände igen för ~1 vecka sedan och jag sitter nu och väntar på mitt andra nätagg ifrån Inet.

Eftersom jag inte är så insatt i datorer så vet jag inte om det kan ha varit så att jag satt nätagget på fel håll? Jag monterade det nedåt (så fläkten är ner mot botten) eftersom det är botten monterat och det är utstampat hål + damfilter i botten.

Någon som vet vad som kan orsaka detta eller är det bara ett måndags exemplar?

Visa signatur

MSI P55A-G55 | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 | Intel Core i5 650, 3.20GHz | XFX Radeon HD6850 BE 1GB | Fractal Design Core 3000 Svart | Corsair CX 600W V2 80+

Permalänk
Medlem

Hur bor du gamla ledningar och sånt? Skaffa en ups om problemen fortsätter. Men hur som helst låter konstigt att 2 agg gått sönder på 2 månader du kan ha haft riktigt otur. Cx 600 är budget byt igen lägg till lite pengar till tx 650w så får du ett bra agg

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Fläkten ska vara uppåt värmen stiger men borde nog inte vart något problem då det brukar vara nån cm mellanrum

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Hur bor du gamla ledningar och sånt? Skaffa en ups om problemen fortsätter. Men hur som helst låter konstigt att 2 agg gått sönder på 2 månader du kan ha haft riktigt otur. Cx 600 är budget byt igen lägg till lite pengar till tx 650w så får du ett bra agg

Mjo sant!

Ah jag har bytt upp mig mot ett XFX Core Edition 750 nu, får se om det går åt skogen också.

Nej, bor i en relativ ny villa på ett nybyggt område så det borde inte vara några problem, ingen annan i min familj har haft sådana problem, så jag har väl bara åkt på en rejäl käftsmäll.

Visa signatur

MSI P55A-G55 | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 | Intel Core i5 650, 3.20GHz | XFX Radeon HD6850 BE 1GB | Fractal Design Core 3000 Svart | Corsair CX 600W V2 80+

Permalänk
Medlem

Det där agget ska ju iallafall dra runt din burk hur enkelt som helst! CX är budget, men det förklarar inte problemet i sig faktiskt.

Core3000 agget har som nämnts filtrerat luftintag för nätagg i botten och är byggd för att ha fläkten nedåt, så det är helt ok att köra så! (vet inte vad du pratar om Pompa?)

Vete 17 vad som kan vara fel. Kolla alla sladdar och att allting sitter som det ska och inte ligger mot och skapar kortslutning. (du har väl moderkortsdistanser osv) Kanske nått problem med ström i huset? (långsökt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vete 17 vad som kan vara fel. Kolla alla sladdar och att allting sitter som det ska och inte ligger mot och skapar kortslutning. (du har väl moderkortsdistanser osv) Kanske nått problem med ström i huset? (långsökt)

Ah jag har moderkortsdistanser och alla sladda hänger "fritt" i luften i chassit, ingenting som kan skapa kortslutning i sig. Det konstiga är att det händer inte direkt samma dag utan det händer så efter ett tag, och jag stänger av min dator varje kväll och det är precis som den fått nog efter ett tag.

Visa signatur

MSI P55A-G55 | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 | Intel Core i5 650, 3.20GHz | XFX Radeon HD6850 BE 1GB | Fractal Design Core 3000 Svart | Corsair CX 600W V2 80+

Permalänk
Medlem

Vad händer när du försöker starta den? Ingenting alls?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Allt startar för mindre än 1 sekund, alla dioder, fläktar osv. Provar man då att starta den igen så händer inget alls.

När jag felsökte den så hade jag bara ett 450W tillhands och då startade datorn galant. Provade man mitt i en annan burk så var den lika död som den alltid varit.

Visa signatur

MSI P55A-G55 | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 | Intel Core i5 650, 3.20GHz | XFX Radeon HD6850 BE 1GB | Fractal Design Core 3000 Svart | Corsair CX 600W V2 80+

Permalänk
Medlem

Jag har sagt det tidigare i andra trådar att CX serien är skitagg och det står jag för, den enda skillnaden mellan CX serien och Ace aggen är att dom senare tar med sig andra/övriga kompnenter när dom fallerar...