extra kylning till i7 och i5? varför så viktigt?

Permalänk

extra kylning till i7 och i5? varför så viktigt?

Jag undrar varför alla jämt rekommenderar att man ska köpa en ny kylare till sin processor(i5 och i7)? Jag har läst många trådar i köpråd-delen där det ofta finns en extra CPU kylare med i kundvagnen. Varför är Intels orginalkylare så dålig? Jag förstår att man behöver extra om man ska överklocka, men alla planerar ju inte att överklocka på en gång.

(jag undrar eftersom jag själv snart ska sätta i en i7 i min dator)

Visa signatur

CPU Intel i7 2600K @ 3,4GHz COOLING Corsair H80 MOBO ASRock Z68 Extreme4 Gen3 MEMORY Corsair 8GB CL9 1600MHz Vengeance GPU SLI Gainward GTX 570 GS GLH 800MHz POWER Corsair AX850 SSD Crucial M4 128GB HARD DRIVE WD Caviar Green 2TB CASE Cooler Master HAF 922 Mini-E DISPLAY LG Flatron E2240T 22''

Permalänk
Avstängd

Man får tystare dator.
vad kommer du att göra på datorn då du ska köpa en i7?

Permalänk
Medlem

stockkylaren gör jobbet som behövs, och ska mna inte överklocka så ska det räcka med originalkylaren.
Men den är inte bra och om processorn av någon anledning blir varmare så kommer den inte orka länge, om det är ett dåligt ventilerat chassi som dammar igen så kommer temperaturen snabbt stiga, och då kanske inte stockkylaren räcker till.

En annan punkt är att stockkylaren inte är tyst, den är inte byggd för att vara tyst och kommer inte att vara det heller.
Det var därför jag själv skaffade en coolermaster 212, så jag kunde få ner oljudet, och bättre kylning

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Avstängd

Och de som köper en K cpu kommer väll antagligen klocka sin cpu

Permalänk

Jag fick tag i en i7 för ett bra pris, därför har jag en sådan, men det var ju inte vad tråden handla om

Okej, så stock kylaren låter mycket?

Jag kommer överklocka min dator, men inte på en gång kanske.

Skrivet av combatzone:

Man får tystare dator.
vad kommer du att göra på datorn då du ska köpa en i7?

Skrivet av combatzone:

Och de som köper en K cpu kommer väll antagligen klocka sin cpu

Visa signatur

CPU Intel i7 2600K @ 3,4GHz COOLING Corsair H80 MOBO ASRock Z68 Extreme4 Gen3 MEMORY Corsair 8GB CL9 1600MHz Vengeance GPU SLI Gainward GTX 570 GS GLH 800MHz POWER Corsair AX850 SSD Crucial M4 128GB HARD DRIVE WD Caviar Green 2TB CASE Cooler Master HAF 922 Mini-E DISPLAY LG Flatron E2240T 22''

Permalänk
Skrivet av combatzone:

Och de som köper en K cpu kommer väll antagligen klocka sin cpu

Det finns ytterligare en skillnad mellan de två, K-processorn har ett bättre integrerat grafikkort (http://ark.intel.com/compare/52209,52210).

Permalänk
Medlem

Viktigt med extrakylare är det inte. Stockkylaren räcker till och blir över rent prestandamässigt. 4Ghz på stock-kylaren är långt ifrån en omöjlighet. Många verkar vara överparanoida när det gäller kylning och blir rädd om CPUn kommer upp i över 60*c, allt under 90*c är ingen fara för SandyBridge.

Själv är jag ljudnivåsnazist och kräver en extermt tyst dator, något som bara är möjligt med en rejäl sak till kylare. Har just nu en Prolimatech SUPER MEGA med 2st GT i P'n'P där push-fläkten snurrar ca 400-410rpm och pull ca 410-420rpm. Intels-stockkylare låter som en orkan i jämförelse och kyler samtidigt sämre.

Med hjälp av undervoltning och överklockning går det att få upp CPUn några 100Mhz utan att den blir speciellt mycket varmare. Kör te.x min nu i 3500Mhz vid 1.088V mot standard 3300Mhz vid 1.2V.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT