Varför är 5000-serien så dyr?

Permalänk

Varför är 5000-serien så dyr?

Sitter just nu med ett 5850, och kollar givetvis alltid för en liten uppgradering. För ett tag sedan sålde Webhallen ut 5970:s för 3k each, men nu har de väl sålt slut. I nuläget kan man iallafall inte hitta ett nytt 58xx-kort för under 2000kr, och det är lite konstigt med tanke på att 68xx- kostar under 1.5k. Är det så att det bara finns ett pra få kvar, i och med att de antagligen slutat producera gpuerna.

Finns det billiga 5k-serie-kort?

Permalänk
Hedersmedlem

Här står det varför.
http://www.sweclockers.com/artikel/12880-djupdykning-i-radeon...

68xx är inte ersättare till 58xx på samma sätt som att 58xx var ersättaren för 48xx.
Äe, jag kan inte förklara närmre. Blir bara rörigt. Läs artikeln istället.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Antagligen för dom inte finns kvar att köpa i butik.
Att få tag i begagnade är inte heller billigt då dom används flitigt till bitcoin-mining.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Antagligen för dom inte finns kvar att köpa i butik.
Att få tag i begagnade är inte heller billigt då dom används flitigt till bitcoin-mining.

Men går det ens att tjäna pengar på bitcoin-grejen? Btw, vadå är just 5850 extra bra? För jag sitter på ett sånt

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CoZalon:

Men går det ens att tjäna pengar på bitcoin-grejen? Btw, vadå är just 5850 extra bra? För jag sitter på ett sånt

Inte vet jag, håller inte på med det. Vet bara att 5850 var effektivt på det, med tanke på priset.

Så nej, det är inte extra bra. Det var bara för det var "billigt" att få tag i

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Inte vet jag, håller inte på med det. Vet bara att 5850 var effektivt på det, med tanke på priset.

Så nej, det är inte extra bra. Det var bara för det var "billigt" att få tag i

Ah. Så när jag kunde köpt ett extra på komplett för 1200 kr under nåt 1337-erbjudande borde jag fixat Crossfire... För ett år sen

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Produkter som inte tillverkas längre blir alltid dyrare. Det är en stor anledning till att jag inte brukar rekommendera "Köp ett ganska bra grafikkort nu, och ett till senare när du behöver mer prestanda".

Permalänk
Skrivet av widL:

Produkter som inte tillverkas längre blir alltid dyrare. Det är en stor anledning till att jag inte brukar rekommendera "Köp ett ganska bra grafikkort nu, och ett till senare när du behöver mer prestanda".

Inte alltid. Det kan gå åt båda hållen, antigen så blir dom dyrare eftersom tillgången minskar efter produktions-stop eller så blir dom billigare eftersom försäljaren vill få slut på utdaterade modeller, lika som vilken realisation som helst i en klädbutik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Produkter som inte tillverkas längre blir alltid dyrare. Det är en stor anledning till att jag inte brukar rekommendera "Köp ett ganska bra grafikkort nu, och ett till senare när du behöver mer prestanda".

Sanna ord.
Att t.ex köpa ett AMD 6800-kort eller NVIDIA 570-kort och sedan vänta för Crossfire/SLI då plånboken inte är tom. Är i min mening ganska snålt genomtänkt, och blir eventuellt ändå dyrare än om man direkt skulle gå på ett exempelvis 6900-kort eller 580-kort.

Sen kan jag förstå att alla verkligen inte skiter pengar, eller kan be föräldrarna slänga upp flera tusen på något dom ändå inte förstår sig mycket på.
Det finns ju egentligen bara 2 sorters "riggar".
Den lite billigare där ekonomi måste finnas i åtanke, dvs studenter eller de utan jobb.
Dyrare riggen hör hemma hos antingen människor som jobbar, eller fick silversked i rö*en sedan födseln

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Inte alltid. Det kan gå åt båda hållen, antigen så blir dom dyrare eftersom tillgången minskar efter produktions-stop eller så blir dom billigare eftersom försäljaren vill få slut på utdaterade modeller, lika som vilken realisation som helst i en klädbutik.

Visst händer det att butikerna rear ut dem, men jag tycker det är väldigt sällan. Det borde fungera som du säger, att återförsäljaren vill bli av med gamla grejer, men det verkar ju ändå som att många butiker har några exemplar av gammalt skräp kvar på lagret. Varför kan jag inte svara på, är inte så insatt i hur det fungerar hos återförsäljarna.

Permalänk

personligen har jag märkt att om man har råd ska man försöka sikta mellan 2 - 3 k klassen för de går vad jag läst och märkt denna generation iaf av erfarenhet gtx (570) enda gången jag haft råd med det, så kan man klocka upp det till kortet över alltså gtx 570 > 580 det är ändå en "besparing" på 1200 kr just my 5 kr

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.