Crossfire - frågor om kompabilitet.

Permalänk
Medlem

Crossfire - frågor om kompabilitet.

Hej, har tänkt att skaffa ett till grafikkort till min dator, jag har ett http://www.inet.se/artikel/5409147/xfx-radeon-hd6870-1024mb . Undrar vilka kort som passar med det, ja jag har ett crossfirekompatibelt grafikkort med 2 platser för grafikkort, ja jag har nog med watt, det enda jag vill veta är: Kan jag ha t.ex ett xfx 6870 och ett sapphire 6870 samtidigt? alltså olika märken på grafikkort. Kan jag ha t.ex ett 6850 och ett 6870 eller bara två st 6870 samtidigt? Om det funkar med olika kort t.ex 6870 och 6970? Om det funkar med ett 6870 1gb ram och ett 6870 2 gb ram, vilka kort skulle passa med det jag har?
OBS: Bry er inte om Watt mängd eller liknande på kortet.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Det är alltid Bäst med 2 lika grafikkort typ HD6870, men fabrikat är ovesäntligt om inte det ena är tokmoddat från fabrik.
Lista på kort som passar varandra.
http://sites.amd.com/PublishingImages/Public/Graphic_Illustra...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

tackar, är xfx 6870 1gb ram och xfx 6870 2gb ram inte bättre än 2 st 1gb?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/5408434/tillbehor-crossfire-kabel - Vanlig CF brygga som stödjer alla CF kompitabla kort.
Angående kortet med 2Gb så kommer du inte märka någon skillnad alls på vilken modell du väljer.
Kör du med ett av varje så kommer du bara ha en Gb minne i varje fall,alltså onödigt att köpa en med 2Gb.

Sammanfatta det hela och säg att du köper 2 exakt likadana kort,det ger bäst skulle jag tro.
Även snyggare utseende.

Permalänk
Medlem

CF brygga följer väl alltid med grafikkorten, iallafall så har jag fått detta varje gång.
I de fall som moderkortet har ovanligt långt mellan portarna så kommer det en med där också (iallafall till AMD moderkorten)

Om man har ett grafikkort med 2Gb minne så är det bättre med ett lika dant.
Om man har ett grafikkort med 1Gb minne så är det slöseri med 2Gb då datorn troligen inte kommer att använda mera än 2x1Gb iallafall.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunezz:

http://www.inet.se/artikel/5408434/tillbehor-crossfire-kabel - Vanlig CF brygga som stödjer alla CF kompitabla kort.
Angående kortet med 2Gb så kommer du inte märka någon skillnad alls på vilken modell du väljer.
Kör du med ett av varje så kommer du bara ha en Gb minne i varje fall,alltså onödigt att köpa en med 2Gb.

Sammanfatta det hela och säg att du köper 2 exakt likadana kort,det ger bäst skulle jag tro.
Även snyggare utseende.

tack

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

CF brygga följer väl alltid med grafikkorten, iallafall så har jag fått detta varje gång.
I de fall som moderkortet har ovanligt långt mellan portarna så kommer det en med där också (iallafall till AMD moderkorten)

Om man har ett grafikkort med 2Gb minne så är det bättre med ett lika dant.
Om man har ett grafikkort med 1Gb minne så är det slöseri med 2Gb då datorn troligen inte kommer att använda mera än 2x1Gb iallafall*.

*bugar och bockar*

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Jag fick ingen CF brygga till något av mina Radeon 6870 kort
kostar 100 spänn ;>

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tunezz:

Jag fick ingen CF brygga till något av mina Radeon 6870 kort
kostar 100 spänn ;>

Bryggan/orna brukar komma med moderkortet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Bryggan/orna brukar komma med moderkortet.

Wutt? Kom en med mitt XFX 5870 iaf...

OnT: Ska du köra CF ska du helst ha samma modell, olika tillverkare går bra, tex. ett 6870 från XFX och ett 6870 från Gigabyte.
Det funkar även med två olika kort med samma GPU, typ ett 6870 och ett 6850, dock kommer 6870:t stänga av en del streamprocessorer och i princip fungera som ett 6870.
Om du har ett fabriksöverklockat som du kör i CF med en i standardfrekvens kommer det överklockade klocka ner sig till den lägre frekvensen, samma sak med minne, har ett 1 GB och ett 2 GB kommer du bara kunna använda 1 GB. Detta för att korten renderar varannan bildruta och därför måste lagra samma saker i minnet, och om du inte ska få rejält med microstuttering (säkert felstavat, en typ av lagg hursomhelst ) så ska de även rendera på samma klockfrekvens och med samma antal streamproccesorer, annars renderar de ju olika fort, och det är inte trevligt!

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Jaså, tänkte på ett http://www.inet.se/artikel/5409282/msi-radeon-hd6870-1024mb-o... med mitt http://www.inet.se/artikel/5409147/xfx-radeon-hd6870-1024mb som jag har liggnas på 965 mhz, en annan fråga lyder: Kan jag överklocka båda graffekorten samtidigt i Catalyst programmet? eller är dom på en bestämd frekvens i crossfire?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Jaså, tänkte på ett http://www.inet.se/artikel/5409282/msi-radeon-hd6870-1024mb-o... med mitt http://www.inet.se/artikel/5409147/xfx-radeon-hd6870-1024mb som jag har liggnas på 965 mhz, en annan fråga lyder: Kan jag överklocka båda graffekorten samtidigt i Catalyst programmet? eller är dom på en bestämd frekvens i crossfire?

Du kan överklocka så länge du har samma frekvens på båda korten, men gör det i MSi afterburner istället för CCC (funkar med kort som inte är från msi också )

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunezz:

Jag fick ingen CF brygga till något av mina Radeon 6870 kort
kostar 100 spänn ;>

Det kan vara olika på olika märken men XfX brukar skicka med brygga.
Men ett snikmärke snålar säkert.
Det går väl att kolla upp före köp.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det kan vara olika på olika märken men XfX brukar skicka med brygga.
Men ett snikmärke snålar säkert.
Det går väl att kolla upp föer köp.

Jag har 2 stycken XFX Radeon HD6870 2Gb
Fick ingen brygga i något av dom.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett HD6870 som jag sålde, jag kommer tyvärr inte ihåg om det var ett med där, men jag har säkert 15 olika grafikkort så det är svårt att komma ihåg alla delar som kom med.
CF bryggor har jag en hel hög av i lådan.
Ursäkta vilseledande information

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...