Permalänk
Medlem

Nytt chassi på G.

Hejsan!

Har nu slutligen insett att mitt nuvarande chassi, ett Antec Sonata III, är både för litet och för dåligt kylt för nuvarande setupen (se sign.) så har bestämt mig för att skaffa ett nytt. Grejen är bara den att jag inte alls är hemma på "chassi-marknaden" så jag hade behövt lite hjälp.

De chassin som jag har kollat lite närmare på är Fractal Design Arc samt Corsair Graphite 600T Vit, av de enkla anledningar att jag är ute efter ett väldigt svalt chassi. Då jag kör SLI med två kort utan referenskylare tenderar det att bli väldigt varmt, framför allt i botten av lådan. Det hade också varit önskvärt att ha ett fönster så att man kan se komponenterna (detta är dock inget måste, hade bara varit en snygg detalj:)) Det hade också varit trevligt om det finns bra möjligheter till snygg kabeldragning!

Tycker ni att jag borde köra på något av dessa chassin, och i så fall vilket samt varför?
Finns det något annat i samma prisklass som är bättre/snyggare?

"Överdrivna" chassin undanbedes, tänker mest på saker i stil med detta http://www.inet.se/artikel/6901307/antec-lanboy-air-gul

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Finns ett stort problem. Att ha två kort utan referenskylare, och ändå ha fönster, är svårt att uppnå med bra temps. Fönstret måste man tyvärr ofta offra till fördel för en fläktplats i sidan där, som kan dra in sval luft till korten, eller slussa ut varm luft från dem så att den inte når processorn.

Arc är, som jag ser det, bäst för dina behov.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Avstängd

600T om du vill lägga pengarna.
Bättre än arc på alla sätt och vis. Men också dubbelt så dyrt nästan ;>

Arc är prisvärt, inget jag gillar dock. Och det känns så löjligt plastigt så de finns inte. Gillar R3 mer isåfall fast det blir rätt varmt om man ska köra sli.

Permalänk
Medlem

RV02 eller RV03 är inga alternativ? Riktigt bra kylning.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

RV02 eller RV03 är inga alternativ? Riktigt bra kylning.

RV02 och RV03 eller andra chassin från Silverstone med 90 graders vridning av moderkortet ger bäst resultat av att ha GPUer som blåser ut varmluften ur chassiet.

Fractal Design Arc är ju prisvärt och har en fläktplats på sidan, men om jag inte missminner mig har 600T White utbytbar sida som man får med för att sätta dit sidofläktar? Eftersom du ändå är inne på 600T, kan inte Cooler Master HAF-X vara ett alternativ? Det har både plats för en sidofläkt, har ett fönster i sidan , samt möjlighet till snygg kabeldragning.

http://www.inet.se/artikel/6901302/cooler-master-haf-x-svart

Permalänk
Avstängd

Ja 600T har plats för 4x120mm fläktar på sidopanelen.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Då jag har en tight budget samt huvudsakligen är ute efter bra kylning, vad tycks om detta paketet? http://www.inet.se/kundvagn/visa/899105/2011-09-22

Edit: Andra chassin i samma prisklass (högst 1200:- fick precis en dyr mobilräkning...) är givetvis också intressanta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KIockren:

Tack för alla svar!

Då jag har en tight budget samt huvudsakligen är ute efter bra kylning, vad tycks om detta paketet? http://www.inet.se/kundvagn/visa/899105/2011-09-22

Edit: Andra chassin i samma prisklass (högst 1200:- fick precis en dyr mobilräkning...) är givetvis också intressanta!

Hur har det gått för dig? Fått något nytt och hur blev temperaturskillnaden? Sitter själv på ett Sonata III och kikar på en ny låda för att kanske kunna sänka lite temps.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timL:

RV02 och RV03 eller andra chassin från Silverstone med 90 graders vridning av moderkortet ger bäst resultat av att ha GPUer som blåser ut varmluften ur chassiet.

Förvisso. Men även med eftermarknadskylare fungerar det riktigt bra. Det är samma sak som för alla andra chassin vid SLI, referenskort rekommenderas men ofta kan det ändå bli tystare och svalare med eftermarknads. Och ett RV02 är ändå ett av de absolut bästa chassina för luftkylning idag.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar