Permalänk
Medlem

Hur mycket RAM behöver man egentligen?

Sitter just nu på 4gb, men funderar på 8. Hur stor prestandaskjuts skulle det ge egentligen? Har inte jättemycket pengar just nu och har ingen större lust att spendera dem ifall det knappt hjälper.
Tack på förhand!

Edit: Detta är då för spelande.

Permalänk
Medlem

Beror helt på vad du lirar. De flesta spel kräver inte mer än 4, dock om du spelar mycket RTS eller Civilisation så ger det en hel del.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 PRO | 4x4 Vengeance 1600MHz LP | ASUS 7970 DirectCUII

O2+ODAC->Ultrasone PRO 900

Permalänk
Moderator
Moderator

För spelande behöver du troligtvis inte mer minne i dagsläget. Kolla usage när du lirar så kan du svara på frågan enkelt själv

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Du kommer kunna köra fler saker samtidigt. 8gb är att rekommendera men några fler fps blir det inte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

minns mig ha läst en artikel om cf/sli och spelande med tre skärmar och fördelar med 8gb minne, minns dock inte var. åtminståne därfor tog jag 8gb (+att det var inte allt för dyrt)

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem

Runt 4gb, men så mycket som möjligt är ju alltid att föredra svårare att överklocka samt större datorpevie

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dikth:

Sitter just nu på 4gb, men funderar på 8. Hur stor prestandaskjuts skulle det ge egentligen? Har inte jättemycket pengar just nu och har ingen större lust att spendera dem ifall det knappt hjälper.
Tack på förhand!

Edit: Detta är då för spelande.

Äe. Alltså det finns ingen exakt siffra på hur mycket man använder. Det varierar från person till person och användning.

Ta dig en titt i aktivitetshanteraren med jämna mellanrum och kolla hur stor andel av minnet du använder.
Använder du ofta 3 gig eller mer så kan det ge lite kvickare uppstarter i en del program med mer minne då mer körbar kod kan ligga cashat på RAMstickorna för eventuella framtida uppstarter.

Du hade definitivt märkt av om du hade fyllt upp ditt RAMminne helt då datorn i dessa lägen blir seg som sirap. Men Windows är lite listigt där och börjar det bli ont om minne så sorterar OSet bort mindre nödvändiga aktiva processer för att hålla uppe prestandan.

I spel kommer du troligen inte märka någon som helst skillnad så länge du inte har igång andra minneskrävande applikationer i bakgrunden samtidigt.

Men som sagt. Ta dig en titt i aktivitetshanteraren under tiden du pysslar med mer krävande grejer eller gör många saker samtidigt på datorn så ser du hur det ligger till med minnesbehovet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tänk också på att Windows 7 är duktigt på att behålla saker i minnet som den tror att du kan tänkas använda snart, (SuperFetch)så minne kan visas som "upptaget" när det i själva verket är tillgängligt. Tumregel är att om du tittar på en procentsiffra "ledigt minne" eller "använt minne" så är det inte hela sanningen. Kolla efter ett färgglatt stapeldiagram som delar upp den använda mängden minne i dess beståndsdelar.

Detta gäller även Vista, om nu någon frivilligt skulle använda det fortfarande.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aniron:

Tänk också på att Windows 7 är duktigt på att behålla saker i minnet som den tror att du kan tänkas använda snart, (SuperFetch)så minne kan visas som "upptaget" när det i själva verket är tillgängligt. Tumregel är att om du tittar på en procentsiffra "ledigt minne" eller "använt minne" så är det inte hela sanningen. Kolla efter ett färgglatt stapeldiagram som delar upp den använda mängden minne i dess beståndsdelar.

Detta gäller även Vista, om nu någon frivilligt skulle använda det fortfarande.

Ja, det var ett högst lämpligt tillägg ;). I min enfald tog jag det för givet att alla är insatta i hur windows presenterar minneshanteringen men detta har såklart inte alla järnkoll på. Thumbs up.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

uppgraderade från 4 till 8 gb minne i min dator idag, och skillnaden är enorm då jag med största sannolikhet använt nära de 4GB jag hade. Brukar ha igång Rift, firefox med 20+ flikar samt ofta 1-5 instanser av VmWare.

Permalänk
Hjälpsam

Skillnaden är som sagt stor, framförallt får du mindre hack och bättre flyt.
Skälet till att inte 4GB är i minsta laget i dag, är delvis det delade minnet, alltså det arbetsminne som kan användas både av grafikkortet och processorn.
När ett spel körs packas texturer upp av CPU:n och skickas till grafikkortet, ryms inte dessa i dess vram kan det delade minnet användas i stället.

Om man har 4GB minne kommer applikationen ta så pass mycket av det delade minnet, att texturer ofta måste kastas, resultatet är att dessa måste läsas in igen när dom behövs nästa gång, vilket innebär både ökad diskaccess och CPU belastning, detta uppfattas som hack i spelet.

Det är dessa hack som syns som några få procent i graferna, i länken nedan, inte mycket för medel fps, men nog så besvärande.
Problemet förvärras när man kör CF eller SLI eftersom då två kort skall slåss om det delade minnet.

Det maximala delade minnet sätts till (arbetsminnets storlek-512MB)/2, dock lägst 64MB.
Man hittar storleken via höger musknapp på bildskärmen->Inställningar->Bildskärmsinställningar->Avancerat.

Läs också.
http://www.tomshardware.com/reviews/ram-memory-upgrade,2778-6...

Till saken hör också att om det finns ledigt minne, används detta som en supersnabb ramdisk av windows, där de mest använda filerna lagras.

edit
Det duger heller inte att titta på använt minne vid spel, eftersom grafikkortet behöver en del av det delade minnet och det redovisas inte som använt.
Gå i stället in på administrationsverktyg->Tillförlitlighets och prestanda-övervakaren, och leta efter hårda minnesfel.

ett "hard fault" inträffar varje gång en applikation använder swap-filen. när cpu:n behöver data som swappats från ram så instruerar mmu:n (memory management unit) kerneln att swappa oanvänd data från ram och läsa in den efterfrågade datan från swap-filen. med andra ord ökar antalet hårda fel om minnet inte räcker, men inträffar hur som helst även vid normal minnesanvändning.

#8457157

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

På en ett ny installerat system med bara det nödvändigaste i så inte mycket. MEN efter 2-3 månader en rejäl skillnad. När diverse uppdateringar och plugins har gjort sitt så... Det är total ominstallation 2 månad eller 8 gig som gäller. Och med tanke på minnes priser så är valet enkelt. Personligen blev jag förvånad hur mycket snabbare det blev när jag uppgraderade min brödburk (nytto system). För att testa detta så nergraderade jag speldosan (gaming system) under 2 dagar. Det blev en klar skillnad men inte lika mycket som på brödburken. Kan tillägas att jag håller speldosan väldigt ren.

Tänk på att du väljer minnen som passar med de gamla. Det behöver inte vara exakt samma men tänk på inte ta förstora skillnader latency och spänning.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Du lär knappast behöva mer än 4GB om du inte märkt av att din dator blivit seg som sirap som söderbäck nämnde.
Med andra ord, märker du att ramet tar slut så köp mer, men tror knappast du märkt av det vid något tillfälle, om du inte använder datorn som server.

Permalänk
Medlem

kolla hur mycket minne du använder när du har ett spel igång. svårare än så är det inte. om du inte använder allt eller är på gränsen kommer mera minne inte göra något allt med din prestanda.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av nocebo:

kolla hur mycket minne du använder när du har ett spel igång. svårare än så är det inte. om du inte använder allt eller är på gränsen kommer mera minne inte göra något allt med din prestanda.

Jo det är visst svårare än så.

Skrivet av Ratatosk:

--Text--
Till saken hör också att om det finns ledigt minne, används detta som en supersnabb ramdisk av windows, där de mest använda filerna lagras.

edit
Det duger heller inte att titta på använt minne vid spel, eftersom grafikkortet behöver en del av det delade minnet och det redovisas inte som använt.
Gå i stället in på administrationsverktyg->Tillförlitlighets och prestanda-övervakaren, och leta efter hårda minnesfel.

ett "hard fault" inträffar varje gång en applikation använder swap-filen. när cpu:n behöver data som swappats från ram så instruerar mmu:n (memory management unit) kerneln att swappa oanvänd data från ram och läsa in den efterfrågade datan från swap-filen. med andra ord ökar antalet hårda fel om minnet inte räcker, men inträffar hur som helst även vid normal minnesanvändning.

#8457157

Om du är intresserad av att läsa mer om delat minne, kan du kika på mitt tidigare inlägg en bit upp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |