Permalänk
Medlem

Gigabyte vs. Asus

Godkväll!

Jag vet att detta kanske är en smakfråga. Men jag vill ändå kolla med er.

Är det någon skillnad i kvalitet mellan Gigabyte och Asus. Sitter och tittar på Moderkort och det skiljer ändå 300 kr mellan motsvarande Gigabyte och Asus med samma chipset och funktioner?

Jag har alltid köpt Asus enligt den värdelösa parollen att allt på A är bra:/

Vågar man köpa ett Gigabyte kort, eller ska man inte vara dumsnål och lägga de 300 extra på Asus kortet?

MVH/ Dava

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag har själv alltid kört på Asus, känns mer kvalité över dom. Gillar också Asus BIOS mer än gigabytes. Menyerna är övergripande och lätta att förstå. Gigabytes BIOS tycker jag är krångligare.

Men men.. det är som sagt en smaksak.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Idag så tycker jag du ska köpa ASUS som har riktiga UEFI, Gigabyte minns jag nyligen ska ha gått över till det men vet ej hur långt dom kommit.

Sitter själv på ett gigabyte kort och är nöjd, men jag har ändå fått en känsla av att ASUS lite dyrare segment håller en bättre kvalité än Gigabytes.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Gillar BIOS bättre på Asus där tar det inte mer en någon minut innan man hittat det mesta man letar efter, och en del val känns mer i klartext och logiska,

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

Då går jag mot strömmen och säger välj Gigabyte för de har bra kvalitet, något som tyvärr ASUS verkar ha börjat slarva med och detta med bios/UEFI är man inte så ofta i så me dont care. Bara burken är stabil

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Dava:

Godkväll!

Jag vet att detta kanske är en smakfråga. Men jag vill ändå kolla med er.

Är det någon skillnad i kvalitet mellan Gigabyte och Asus. Sitter och tittar på Moderkort och det skiljer ändå 300 kr mellan motsvarande Gigabyte och Asus med samma chipset och funktioner?

Jag har alltid köpt Asus enligt den värdelösa parollen att allt på A är bra:/

Vågar man köpa ett Gigabyte kort, eller ska man inte vara dumsnål och lägga de 300 extra på Asus kortet?

MVH/ Dava

Vill du fortsätta på parollen allt på A är bra, så titta på Asrock. De brukar ligga bra i pris, med likartade funktioner som Asus och Gigabyte. Har kört Asus, Gigabyte och Asrock och måste säga att jag märker inte några större skilllnader. Mestadels brukar det vara vist att undvika de allra billigaste korten hos respektive tillverkare, då de för det mesta snålat in lite väl mycket där. Det räcker att gå upp ett steg eller två för att få riktigt bra moderkort från samtliga tillverkare.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

ägt både asus och gigabyte moderkort och det ända jag kan rekommendera är Asrock eftersom de har gigabytes pris och kvaliteten av vad MSI erbjuder.

Permalänk

Personligen är jag ett asus/corsair fan, okej corsair har jag blivit lite besviken på angående deras nätagg senaste tiden främst cx serien i åtanke då. Men mina vengeance minnen var dock billiga och presterar bra så, har byggt ganska många datorer och prövade med msi och gigabyte varsina gånger och strulade med båda, prövade asrock för ett tag sen och det funka klockrent och visst förstår jag att man inte ska dömma efter ett fel, men asus moderkorten jag kört med har aldrig strulat.
asus DCII kylaren på mitt kort ingav verkligen intryck av kvalite, jag antar att man dras till märken man har bra erfarenhet av=),

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.