Starkare dollar ger högre priser på minnen

Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad alls? Beställd 8GB på inet för ca 1 månad sen och då låg dollarn i 6,4? Nu 6,8 och jag kan köpa bättre minnen för ca 150 spänn billigare :S

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag fick kassa Corsair minnen då jag köpte till min laptop i somras, en av modulerna var kassa och gav fullt med errors i Memtest.

Tror inte Corsair är så bra faktiskt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

instämmer helt...dock är det lite synd att sverige som har en så oerhört stabil ekonomi, jämförbart med andra i-länder förlorar så mycket på det som händer med usa och andra krisdrabbade länder i eu.... läste exakt alldeles nyss på svt att dollarn kostade 6.60 i onsdags förra veckan, men kostar 6.88 idag...

usa ger bedrövliga besked, att deras eknomi går åt skogen, och det ger en sämre krona....är inte livet underbart...

tycker att det är lustigt att när jag läser sådana nyheter om världseknomin, och de nämner alla börser som ramlar...så väldigt ofta...7-8 av 10 fall, så faller stockholmsbörsen mer än andra börser...då tänker jag mer på down jones, nikkei, frankfurt, london...

Nu är ju Sverige ett exportberoende land med överskott i handelsbalansen. Detta gör att det i regel är positivt med en fallande krona, då svenska produkter blir mer attraktiva på en internationell marknad. De som drabbas är ju charterturister och datornördar som vill köpa billiga minnen.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Jag fick kassa Corsair minnen då jag köpte till min laptop i somras, en av modulerna var kassa och gav fullt med errors i Memtest.

Tror inte Corsair är så bra faktiskt....

Ironi?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archaik:

haha alla länder påverkar varandra i mindre eller större utsträckning. USA påverkar andra länder mer än något annat enskilt land på grund utav att dem har stört ekonomi. Sverige har en liten ekonomi så vi har väldigt lite att säga till om.

Inte bara.

Med ditt resonemang borde vi påverkas lika mycket av kursen på Kinesiska Yuan och Japanska Yen (speciellt då det är där mest elektronik tillverkas idag). Men det gör vi inte.

Anledningen att Dollarn påverkar mycket mer än utsträckningen av deras ekonomi är två:

1.) Viktigast, ALL olja överallt i hela världen handlas med dollar. En man försökte ändra på det och han hette Saddam Hussein...
2.) Amerikanska företag finns överallt, och även de handlar i dollar.

Kortfattat, dollarn är så väl utspridd och använd att om USA missköter sin ekonomi eller lever över sina tillgångar så tvingas resten av värden att betala.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Doofy:

Med så dålig ekonomi som USA har så borde dollarn inte vara värd mer 1 spänn. J*vla skitland.

Ja, för Sverige har ju många stora företag som gör lika mycket för världen som Intel, AMD, Nvidia, Microsoft, Apple, IBM, HP, Dell, Oracle, Lockheed Martin och för att inte tala om Google.

Vad fan har vi? Det Sverige är bra på är forskning med bevisligen klarar vi inte av att göra saker som hur många amerikanska företag har lyckats med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lithen:

enda corsair har gjort är väl att betala någon annan att sätta på en kylare där det står corsair?

Kanske, men de säljer iaf de bästa minnena.
Har för mig att de är störst på RAM för konsumenter också..

Permalänk
Slipsmannen
Skrivet av Fras:

Nej, corsair var aldrig bra på kvalitet.

Jodå, deras DDR var riktigt fina, höll rätt bra för överklockning med, men så fort de gick över till DDR2 så spårade det ur ..

Visa signatur

- E-Penis: Fettokisse -
- Fractal Design R5, Ryzen 7 3700X@4.2ghz, Corsair H100 Hydro -
- Asus ROG Strix X570-F, 32Gb Corsair 3600mhz, Asus ROG Strix RX5700XT -
- Corsair Force MP600 M.2 1TB + 3TB Misc SSD, Corsair 850 PSU -
- Samsung 34"UW @ 1440P -

Permalänk
Medlem

Fortfarande dubbelt så billigt som när jag köpte min dator tidigt detta året..
Angående corsair så vill ni ha kvalitetsminnen från dem och är berädda att betala för det så köp dominator gt (så länge ni inte har sb som inte gillar 1.65v...)

Föressten tycker jag att det är bra om euron kan sjukna lite till så att jag kan köpa in billigt från uk och tyskland Jämför priserna på t.ex indomo och aquatuning som är ett tyst förretag som använder euro

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Inte bara.

Med ditt resonemang borde vi påverkas lika mycket av kursen på Kinesiska Yuan och Japanska Yen (speciellt då det är där mest elektronik tillverkas idag). Men det gör vi inte.

Anledningen att Dollarn påverkar mycket mer än utsträckningen av deras ekonomi är två:

1.) Viktigast, ALL olja överallt i hela världen handlas med dollar. En man försökte ändra på det och han hette Saddam Hussein...
2.) Amerikanska företag finns överallt, och även de handlar i dollar.

Kortfattat, dollarn är så väl utspridd och använd att om USA missköter sin ekonomi eller lever över sina tillgångar så tvingas resten av värden att betala.

en lite detalj bara. ¥enen är övervärderad liksom dollarn och yuanen är undervärderad. det är så exportländer vill ha det som nån påpekade tidigare, men det leder till problem både för dem själva och andra på sikt. hade dessa länder tvingats justera sina valutor så hade vi i högsta grad påverkats både i priser och handelsutbyte.

jag skulle fö också lägga till en punkt 3 i form av kulturell och politisk imperialism.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Hur kan Sveriges krona sjunka emot ett land som har 14 000 miljarder dollar i skulder, vad håller Borg på med !?

Visa signatur

Asus P8Z68-V Pro - Corsair 16GB CL9 1600Mhz XMS3 - Intel Core i5 2500K 3,8GHz - Cooler Master Hyper 212 Plus - OCZ StealthXStream 2 700W - Corsair SSD Force GT 120GB - Gigabyte Radeon HD5450 1024MB Passivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkly:

Hur kan Sveriges krona sjunka emot ett land som har 14 000 miljarder dollar i skulder, vad håller Borg på med !?

Kan obviously inget om ekonomi

Permalänk
Medlem

Det som gör att dollarn stiger i värde relativt kronan är Grekland och de andra skruttländernas betalningskris. När det är över kommer dollarn att åka ner i värde igen så som den ska.

Permalänk
Hedersmedlem

Mmmm. Är det bara RAMminnen som ökar i pris på grund av den starkare dollarn? Borde logiskt sett vara fler komponenter som påverkars än endast RAMminnen som nyheten tar upp.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Borde logiskt sett vara fler komponenter som påverkars än endast RAMminnen som nyheten tar upp.

logik och politik har ingenting med varandra att göra, och det är enbart det senare som styr ekonomier.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AndreaX:

logik och politik har ingenting med varandra att göra, och det är enbart det senare som styr ekonomier.

Fast... jag tänkte inte riktigt på politiken även om den har med det hela att göra i några led längre bort.

Snarare såhär. Om dollarn går upp så blir det dyrare för återförsäljarna i Svea rike att köpa in RAMminnen. Då blir det dyrare i handeln.
Går dollarn upp så måste det ju då även bli dyrare att köpa in processorer som tillverkas i Amerikat också, eller?
Samt all annan elektronik som slutmonteras eller tillverkas i USA... (samt de produkter som köps/säljs i stora kvantiteter genom dollars).

För att minnespriserna går upp är inte något direkt beslut från politikerna?

Eller var inlägget skrivet med glimten i ögat? ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det känns som om det kvittar.. Gav 1700kr, på rea för 32Mb Edo minnen. För att få optimala 64
Till Win3.11 och Dos 6.22.. eller var det till W95 ?

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Snarare såhär. Om dollarn går upp så blir det dyrare för återförsäljarna i Svea rike att köpa in RAMminnen. Då blir det dyrare i handeln.
Går dollarn upp så måste det ju då även bli dyrare att köpa in processorer som tillverkas i Amerikat också, eller?

Samt all annan elektronik som slutmonteras eller tillverkas i USA... (samt de produkter som köps/säljs i stora kvantiteter genom dollars).

För att minnespriserna går upp är inte något direkt beslut från politikerna?

Eller var inlägget skrivet med glimten i ögat? ;).

det är här det där med imperialism jag skrev i förra inlägget passas in. RAM är en enskild komponent som lätt tillverkas per proxy och befästs med låga kostnader relativt hantering, patent och material. processorer, moderkort är absolut sett krångligare i alla aspekter och dyrare men relativt billigare tack vara överenskommet utbytesvärde och arbetsinsattsvärdering etc. ergo, i en logisk värld skulle inte en 8GB RAM-pinne kunna kosta dubbelt så mycket som ett moderkort.

väldigt lite (särskilt högteknologiskt) slutmonteras eller ens designas i USA, det är den där imperialismen och abstrakta värdet som är vad som håller dem från den där bankruptstatusen jag babblat om i åratal nu och som även ekonomer börjat proklamera nu, när asienekonomierna når den nivå att internhandelns värde relativt exporten är lika kommer USA haverera fullständigt. Europa kommer följa raskt om inget förändras. (förbered er alltså på att spara ihop till er nästa processor lika långt tid som ni skulle spara till en ny bil.)

nej visst, men allt är indirekt underordnat resultaten av vad de hittar på. politiker kan aldrig skapa en krona i värden genom åratal av planeringar och konsultutredingar, men de kan förstöra miljarder av dem med en handskakning.

de vet du, alltid.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AndreaX:

det är här det där med imperialism jag skrev i förra inlägget passas in. RAM är en enskild komponent som lätt tillverkas per proxy och befästs med låga kostnader relativt hantering, patent och material. processorer, moderkort är absolut sett krångligare i alla aspekter och dyrare men relativt billigare tack vara överenskommet utbytesvärde och arbetsinsattsvärdering etc. ergo, i en logisk värld skulle inte en 8GB RAM-pinne kunna kosta dubbelt så mycket som ett moderkort.

väldigt lite (särskilt högteknologiskt) slutmonteras eller ens designas i USA, det är den där imperialismen och abstrakta värdet som är vad som håller dem från den där bankruptstatusen jag babblat om i åratal nu och som även ekonomer börjat proklamera nu, när asienekonomierna når den nivå att internhandelns värde relativt exporten är lika kommer USA haverera fullständigt. Europa kommer följa raskt om inget förändras. (förbered er alltså på att spara ihop till er nästa processor lika långt tid som ni skulle spara till en ny bil.)

nej visst, men allt är indirekt underordnat resultaten av vad de hittar på. politiker kan aldrig skapa en krona i värden genom åratal av planeringar och konsultutredingar, men de kan förstöra miljarder av dem med en handskakning.

de vet du, alltid.

Listiga ord.

Menee... det är ju ändå så att exempelvis processorer köps in i större kvantiteter med ett satt pris som inte varierar från dag till dag i dollars. Men om nu dollarkursen är på väg upp så måste det ju bli dyrare även för processorerna.

Så en dyrare dollarkurs innebär inte bara dyrare RAMminnen. Det måste innebära att allt blir dyrare som köps in i dollars.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av anon127781:

Ja, för Sverige har ju många stora företag som gör lika mycket för världen som Intel, AMD, Nvidia, Microsoft, Apple, IBM, HP, Dell, Oracle, Lockheed Martin och för att inte tala om Google.

Vad fan har vi? Det Sverige är bra på är forskning med bevisligen klarar vi inte av att göra saker som hur många amerikanska företag har lyckats med.

sant i många ögon...dock så ÄR usa en större ekonomi...och många av ovan nämnda företag har haft usa som sin huvudklient i decennier..för att inte tala om resten av världen... usa är ju konsumtionslandet nr 1.. iallafall sist jag kollade...

just it-data industrin som du nämner, kommer ju hela tiden med nya produkter då de ofta blir gamla snabbt, medans sådana företag inte finns i sverige....iallafall av vikt...

sverige har dock stora företag med (som räknas på världsmarknaden),.... abb, astrazeneca* , skanska, ikea, h&m, volvo lastbilar och electrolux är inte så små..MÅNGA ggr större än andra länder med lika stor population..

bofors eller vad det nu heter är ju en jätte med...sverige är väl land nr 3 har jag för mig i export av vapen..

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Ok, inte nå expert, men hur kan dollar gå upp när deras industri index sjunker samtidigt som det blir högre arbetslöshet för att inte glömma sparkrav, satsning internt för att öka på ekonomi/jobb å mycket mer.

Så mycket som pekar mot att USA kommer gå i kraftig dvala bra tag framöver för att ens klara ekonomin.
Mera lån? NEJ! Kina som är deras största givare har sagt nej å har börjat kräva tillbaka pengar, så troligt att dom kommer få fortsätta med sitt låne-hysteri är ej troligt.

Bara helt sjukt då man hör vilka belopp som det pratas om... Investering för att få igång ekonomin, 500miljarder dollar.

Allt de kontra ex Sverige som har oerhört stabil ekonomi.. så nej det går verkligen inte ihop!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkly:

Hur kan Sveriges krona sjunka emot ett land som har 14 000 miljarder dollar i skulder, vad håller Borg på med !?

Skrivet av Blomkungen:

Kan obviously inget om ekonomi

Borg är ovanligt kompetent och har gjort ett mycket bra jobb, erkänt över hela världen (förutom i sossarnas välrd) och vi får vara glada över det.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag har aldrig haft problem med mina Corsairminne, och då har jag handlat begagnat o sålt många på Tradera. Men nån måste ju få kassa minne för ingen är perfekt, jag har väl bara haft tur.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har haft otur med mina corsairminnen i alla fall.
Är uppe i totalt tre kassa stickor (2 datorer). Jag sket i att reklamera sista gången och gick över till ocz istället...

Skrivet av Bloopy:

Ok, inte nå expert, men hur kan dollar gå upp när deras industri index sjunker samtidigt som det blir högre arbetslöshet för att inte glömma sparkrav, satsning internt för att öka på ekonomi/jobb å mycket mer.

Så mycket som pekar mot att USA kommer gå i kraftig dvala bra tag framöver för att ens klara ekonomin.
Mera lån? NEJ! Kina som är deras största givare har sagt nej å har börjat kräva tillbaka pengar, så troligt att dom kommer få fortsätta med sitt låne-hysteri är ej troligt.

Bara helt sjukt då man hör vilka belopp som det pratas om... Investering för att få igång ekonomin, 500miljarder dollar.

Allt de kontra ex Sverige som har oerhört stabil ekonomi.. så nej det går verkligen inte ihop!

Dollarn behöver inte ha stärkts utan kronan kan helt enkelt ha tappat.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Listiga ord.

Menee... det är ju ändå så att exempelvis processorer köps in i större kvantiteter med ett satt pris som inte varierar från dag till dag i dollars. Men om nu dollarkursen är på väg upp så måste det ju bli dyrare även för processorerna.

Så en dyrare dollarkurs innebär inte bara dyrare RAMminnen. Det måste innebära att allt blir dyrare som köps in i dollars.

nja, som sagt så stur inte bara värde och allt annat trams vi redan avhandlat. värde är baserat på efterfråga och tillgång också. processorer tillverkas eller iallfall "brandas" under 2 tillverkar i stort sett, konkurrensen är obefintlig. moderkortsefterfrågan är också ganska hårt knuten till dem i form av inlåsning och behov av antal. (AMD-hål till AMD-kork, 1 mammabräda till 1 kork) medan minnen tillverkas av en väldans massa företag och är lite mer svåröverskådliga att se mängdbehov av. (och vänta bara till moderkorten med 8 banker dyker upp..)

Skrivet av bennyfax:

Borg är ovanligt kompetent och har gjort ett mycket bra jobb, erkänt över hela världen (förutom i sossarnas välrd) och vi får vara glada över det.

nja, det där stämmer ju inte riktigt. diverse högre satta S-folk (och särskillt de mer rotade i just ekonomipolitiken) har ju flera gånger prisat Borgs "ansvarstagande", visserligen i andemeningen att han är det enda som inte är ruttet i Moderaternas poilitik, men ändå.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag har kört både Kingston och Corsair, Kingston har väl funkat ok, nåt krångel på äldre moderkort, men inte på något som är AM2+ eller nyare.

Nu kör jag mest Corsairs budget XMMS3. Har haft flera minnen och inga problem alls. Lär bli Vengeance 2x4GB när jag köper AM3+-moderkort och Bulldozer, så jag får 1,5V att klocka bättre med, annars är inte XMMS dåliga på något sätt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av linxz:

Det känns som om det kvittar.. Gav 1700kr, på rea för 32Mb Edo minnen. För att få optimala 64
Till Win3.11 och Dos 6.22.. eller var det till W95 ?

Det var troligtvis till Win98 eftersom jag betalade 1500kr för 8 MB när jag uppgraderade till Win95 och fick fantastiska 16 MB EDO DRAM. Eller menar du verkligen Mb?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015